Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Araştırma Tabanlı Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Dünya Barışıyla İlgili Görüşlerine Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 282 - 308, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437776

Öz












Bu çalışmanın amacı fen
bilgisi öğretmenliği 3. sınıfta okuyan öğretmen adaylarının bilimin dünya
barışındaki rolü ile ilgili görüşlerine Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi dersinin
araştırma tabanlı uygulanmasının etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Bu
amaç doğrultusunda 77 öğretmen adayıyla öntest sontest tek gruplu deneysel bir
çalışma düzenlenmiştir. Çalışmada uygulama araştırma tabanlı öğrenme ile bir
dönem sürmüştür. Veri toplama aracı olarak öğretmen adaylarının bilimin dünya
barışındaki rolü ile ilgili görüşlerini almak için iki tane açık uçlu soru ve
dört tane görüşme sorusu kullanılmıştır. Sorulardan elde edilen veriler içerik
analizi ile çözümlenmiş ve bulgular öntest ve sontestten elde edilen kodların
sıklık ve sayı bakımından karşılaştırılmasıyla sunulmuştur. Çalışma sonucunda
öğretmen adaylarının bilimin dünya barışındaki rolüne yönelik görüşlerinin
sontestte daha olumlu olduğu, dolayısıyla da araştırma tabanlı öğrenmenin bu
bağlamda etkili olduğu bulunmuştur.



Kaynakça

  • Asiyai, R.I. (2015). “Strategies towards effective management of higher education for building a culture of peace in Nigeria”, International Journal of Higher Education, 4 (2), 127-138.
  • Aydın, H. (2012). Bilimin doğasına felsefi bir yaklaşım. Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar içinde, (2. Baskı) (ss. 295-323). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, R. (2009). Deneme Modelleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde, (ss. 31-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eren-Dilek, C. (2017). “Ortaokul Öğrencilerinin Bilim ve Barış İlişkisine Yönelik Algıları İle Cinsiyetleri Arasındaki İlişki”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-18.
  • Eren-Dilek, C. (2016). “Preservice teachers' perceptions of the relationship between science and peace”, Journal of Baltic Science Education, 15(4), 464-476.
  • Feynman, R.P. (1999). Her Şeyin Anlamı: Yurttaş Bilim Adamının Düşünceleri. (O. Çeviktay, Çev.). İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Fountain, S., (1999). Peace Education In UNICEF. UNICEF, NewYork. http://www.unicef.org/education/files/PeaceEducation.pdf adresinden 2 Mayıs 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Guinness, P. (2012). “Research-based learning: Teaching development through fieldschools”, Journal of Geography in Higher Education, 36(3), 329-339.
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Çağlar, A., (2001). Fen eğitimi, ilkeler, stratejiler ve yöntemler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları, No.39.
  • Kılınç, A., Yener, D., Aydın, F., & Bahar, M. (2014). “Peace, War and Science Education: Preservice Science teachers' belief systems about a possible integration”. NARST Annual Conference, 30 Mart-2 Nisan, 2014, Pittsburgh, US.
  • Naoufali N. (2014). “Peace and environmental education for climate change: challenges and practices in Lebanon” Journal of Peace Education, 11(3), 279-296.
  • Önal, G., ve Arsal, Z. (2015). “İlkokul ve Ortaokul Öğretim Programlarında Barış Eğitimi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 176-191.
  • Schme’der, G. (2001). “A reconsideration of the idealistic vision of science for peace”, Technology in Society, 23, 441-450.
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2014). CERN and UNESCO: 60 years of science for peace. http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/cern_and_unesco_60_years_of_science_for_peace/ adresinden 27 Aralık 2017 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2001). Learning the Way of Peace A Teachers’ Guide to Peace Education. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125228eo.pdf adresinden 2 Mayıs 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Wenden, A.L. (2014). “Raising the bar for peace and sustainability educators: an educational response to the implementation gap”, Journal of Peace Education, 11(3), 334-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Research-Based Teaching on Prospective Science Teachers’ Views on The Relationship Between Science and World Peace

Yıl 2018, Cilt: 12 Sayı: 1, 282 - 308, 30.06.2018
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437776

Öz












The aim of this study is to find out the effect of research based
implementation in The Nature and History of Science course on the third grade
prospective science teachers’ views on the role of science in world peace. It
is a one group experimental study conducted in Nature of Science and History of
Science research-based education classes. The pre test-post test  single grouped experimental study was done
with 77 university students during one semester. The data was collected through
a two open ended questionnaire and an interview with four open-ended questions.
The data was analyzed with content analysis and percentages for pre and post
tests were calculated. The results of the study revealed that the students’
views about role of science in world peace changed and became more positive
after taking research based classes.



Kaynakça

  • Asiyai, R.I. (2015). “Strategies towards effective management of higher education for building a culture of peace in Nigeria”, International Journal of Higher Education, 4 (2), 127-138.
  • Aydın, H. (2012). Bilimin doğasına felsefi bir yaklaşım. Ö. Taşkın (Ed.), Fen ve teknoloji öğretiminde yeni yaklaşımlar içinde, (2. Baskı) (ss. 295-323). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, R. (2009). Deneme Modelleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri içinde, (ss. 31-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eren-Dilek, C. (2017). “Ortaokul Öğrencilerinin Bilim ve Barış İlişkisine Yönelik Algıları İle Cinsiyetleri Arasındaki İlişki”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-18.
  • Eren-Dilek, C. (2016). “Preservice teachers' perceptions of the relationship between science and peace”, Journal of Baltic Science Education, 15(4), 464-476.
  • Feynman, R.P. (1999). Her Şeyin Anlamı: Yurttaş Bilim Adamının Düşünceleri. (O. Çeviktay, Çev.). İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Fountain, S., (1999). Peace Education In UNICEF. UNICEF, NewYork. http://www.unicef.org/education/files/PeaceEducation.pdf adresinden 2 Mayıs 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Guinness, P. (2012). “Research-based learning: Teaching development through fieldschools”, Journal of Geography in Higher Education, 36(3), 329-339.
  • Gürdal, A., Şahin, F. ve Çağlar, A., (2001). Fen eğitimi, ilkeler, stratejiler ve yöntemler. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Yayınları, No.39.
  • Kılınç, A., Yener, D., Aydın, F., & Bahar, M. (2014). “Peace, War and Science Education: Preservice Science teachers' belief systems about a possible integration”. NARST Annual Conference, 30 Mart-2 Nisan, 2014, Pittsburgh, US.
  • Naoufali N. (2014). “Peace and environmental education for climate change: challenges and practices in Lebanon” Journal of Peace Education, 11(3), 279-296.
  • Önal, G., ve Arsal, Z. (2015). “İlkokul ve Ortaokul Öğretim Programlarında Barış Eğitimi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15 (USBES Özel Sayısı I), 176-191.
  • Schme’der, G. (2001). “A reconsideration of the idealistic vision of science for peace”, Technology in Society, 23, 441-450.
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2014). CERN and UNESCO: 60 years of science for peace. http://www.unesco.org/new/en/media-services/single-view/news/cern_and_unesco_60_years_of_science_for_peace/ adresinden 27 Aralık 2017 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). (2001). Learning the Way of Peace A Teachers’ Guide to Peace Education. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125228eo.pdf adresinden 2 Mayıs 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Wenden, A.L. (2014). “Raising the bar for peace and sustainability educators: an educational response to the implementation gap”, Journal of Peace Education, 11(3), 334-351.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Dilek Eren 0000-0002-7004-5066

Gülfem Muşlu Kaygısız 0000-0003-3286-0454

Elif Benzer Bu kişi benim 0000-0002-2518-768X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dilek Eren, C., Muşlu Kaygısız, G., & Benzer, E. (2018). Araştırma Tabanlı Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim ve Dünya Barışıyla İlgili Görüşlerine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 12(1), 282-308. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.437776