Özel Sayı Güncel Sayı

Sayı: Pera’da Zaman, Mekân ve Sanat, 7.09.2025

Yıl: 2025

Araştırma Makalesi

Derlemeler

İnceleme Makalesi

EĞİTİM

  • Doktora. 2023 Sanat ve Tasarım Fakültesi, Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yüksek Lisans. 1997 Müzikoloji – Güzel Sanatlar Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Lisans. 1985 Müzikoloji – Güzel Sanatlar Fakültesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

GÖREV ve ÜNVANLAR

  • Ziyaretçi Araştırmacı, Harvard ÜniversitesiOrtadoğu Araştırmaları Merkezi, Cambridge, MA, USA Eylül 2023 – devam ediyor
  • Öğretim Görevlisi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü, İstanbul, Eylül 2021 – Eylül 2023
  • Öğretim Görevlisi, Haliç Üniversitesi, Konservatuvar, İstanbul, Eylül 2009 – Mayıs 2019
  • Araştırma Merkezi Müdürü, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, Eylül 1996 – Temmuz 2006
  • Öğretim Görevlisi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta Mart 1992 – Temmuz 2006
  • Öğretim Görevlisi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, Mart 1986 – Mart 1992

AKADEMİK ÖDÜL

  • 15 Ocak 2023, Jüri Özel Ödülleri Kategorisinde Birincilik, 2. Rast Müzikoloji Dergisi Müzik Ödülleri.

YAYINLAR

Kitaplar

  • Akgün, N. & Degirmenci, Z. T. (2000). Isparta Folkloru I. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları no:7.
  • Akgün, N., Koruk, C., & Degirmenci, Z. T. (2010). Isparta Folkloru III. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları, no: 92.

Makaleler

Uluslararası Science Citation Index (SCI)’de Yer Alan Dergilerde Yayınlanmış Makaleler:

  • Değirmenci, Z.T. & Sağer, T. (2022). Hamparsum müzik el yazmalarının Mevlevî müziklerine ait belgelerle müzikal içerik açısından karşılaştırılması. Rast Müzikoloji Dergisi, 10 (4), 579-597.
  • Kutlay, E. & Değirmenci. Z. T. (2022). Sultan III. Selim’den Sultan II. Mahmud’a Modernleşmeye Geçiş Surecinin Hamparsum Temsili Üzerinden Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 4 (6), 23-52.
  • Değirmenci, Z. T. (2021). Tarihsel musiki yazılarında Reftâr’ın izleri. Journal of Human Sciences, 18 (2), 143–158.

Sempozyum

  • Değirmenci, T., “Eğirdir Folkloru İçinde Müzik Kültürünün Yeri ve Önemi”, I. Eğirdir Sempozyumu, 31 Ağustos- 1 Eylül 2001
  • Değirmenci, T., “Burdur’da Kabak Kemane Yapımcılığı ve Ulusal Pazardaki Yeri”, I. Burdur Sempozyumu 16-19 Kasım 2005
  • Değirmenci, T., “Saygun’un Müzik Folkloru Derleme ve İnceleme Çalışmalarına Bakış ve On Beşinci Defter”, IV. Müzikoloji Sempozyumu, Bursa, 9-10 Mart 2007
  • Değirmenci, T., “Kuramdan Edime Hamparsum Yazı Sisteminin Bilimsel Perspektifte Müzik Eğitimine Etkileri”, Müzik, Tiyatro Ve Edebiyat’ın Bilim İle Etkileşimi Sempozyumu, 29-30 Mayıs 2013
  • Değirmenci, T., “Osmanlı İstanbulu Musiki Kültürünün Bekçileri: Albert Bobowski, Demetrius Cantemir, Hampartzum Limonciyan” II. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu, 27-29 Mayıs 2014, İstanbul
  • Değirmenci, T., “Hamparsum Defterlerinde Unutulan Bir Musiki Geleneği, Takımlar’’, VI. Uluslararası Osmanlı İstanbulu Sempozyumu, 11 - 13 Mayıs 2018, İstanbul
  • Değirmenci, T., Sağer,T., “Hafıza, Mekân ve Müzik Perspektifinde Hamparsum Müzik Yazısı ve Mevlevihane Olgusunun Sosyo-Kültürel Çözümlemesi’’, XII. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu. 9-12 Haziran 2022, Kütahya.
  • Degirmenci, Z. T., (2023). Bir Kentin Hafızasında Korunan Müzikal İmlerin, İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirasının Korunması Sözleşmesi Gereğince, Yeni Bir Miras Unsuru Olarak Değerlendirilmesi. 10. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi. 11-14 Aralık 2023 Ankara.
  • Degirmenci, Z. T., (2023). Çağdaş Müzik Sanatında Açıklık Kavramı ve İlhan Usmanbaş’ın Açık Yapıt Kurgusu “Biçim/Siz I-II-III” 3. Uluslararası Rast Music Kongresi (IRMC) 25-26 Kasım 2023- Antalya.

Seminer

  • “Teke Bölgesi Yaylı Çalgıları”, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, Müzik ve Sahne Sanatları Bölümü Duysal Tasarım Programı Etnomüzikoloji Seminerleri, 30 Nisan 2004
  • “Alan Çalışmasına Dayalı Müzik Araştırması / Teke Yöresi Yaylı Çalgıları”, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü, 29 Aralık 2004
  • “Teke Folklorunda Müzik”, Yeditepe Üniversitesi Antropoloji Bölümü, 10 Mart 2007
  • “Hamparsum Defterlerinde bir Kadın Bestekar, Reftar”, Harvard Üniversitesi Orta Doğu Araştırmaları Merkezi, CMES. Sohbet-i Osmani Konferans Serisi, 26 Nisan 2018
  • Konstantinopolis'te Sesin İmleri: Neumatik Müzik Yazılarında Kültürel Hafıza ve Metinlerarasılık, Harvard Üniversitesi Orta Doğu Araştırmaları Merkezi, Harvard Üniversitesi (CMES) 6 Mayıs, 2024.
  • On Dokuzuncu Yüzyıl Osmanlı İstanbulunda Müziği Yazmak: Hamparsum ve Geleneğin İcadı, Bahçeşehir Üniversitesi, Konservatuvar Müzikoloji Semineri, 13 Aralık 2024.

YÖNETTİĞİ PROJELER

  • Teke Yöresi Halk Müziği Çalgılarının ve Çalgı Yapımcılarının Saptanması, Teke Yöresi Çalgılarından Oluşan Müze Oluşturulması, SDÜAF Projesi - 114, 2000.
  • Teke Yöresi Halk Müziği Çalgılarından Kabak Kemanenin Etnomüzikolojik Açıdan İrdelenmesi, Verilerin Audio-Video CD’de Arşivlenmesi ve Mevcut Çalgı Belgeliğinin Geliştirilmesi, SDÜAF Projesi – 366, 2001.
  • Teke Folkloründe Kullanılan Yaylı Çalgıların Tarihsel Gelişimi ve Biçimsel Değişiminin Saptanması, Verilerin Audio-Video CD’de Prodüksiyon Olarak Hazırlanması, SDÜAF Projesi – 499, 2002.

KATILDIĞI PROJELER

  • “Isparta Folklorü Düğün Geleneğinde Müziğin Yerinin Saptanması, Verilerin Audio-Video CD’de Arşivlenmesi”, SDÜAF – 490, 2002.
  • “Ispartalı Lutiyeler”, 2002 – 2006.
  • “Cumhuriyet’ten Günümüze Müzik Folklorü Arşivleri ve Derleme Çalışmaları”, 2003 – 2004.
  • “Teke Yöresinde İki Telli Cura ve Üç Telli Kopuz’un Yapım ve Seslendirilme Özelliklerinin Saptanması”, 2005 – 2006.

YÖNETİLEN YÜKSEK LİSANA TEZLERİ

  • Altıkulaç, Soner. “Arguvan, Hekimhan, Polat Yöresinde Söylenen Kırık Havaların Taşıl Bezekleme Yöntemiyle Çözümlenmesi ve Karşılaştırılması”, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2013
  • Altay, Y. Sude. “Kadın Kimliği ve Halk Kültürü İçerisinde Kadının Müzikal İfade Biçimleri” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2014
  • Potuoğlu, Funda. “Tarihsel Süreçte Türk Müziği Eğitiminde Derneklerin Yeri” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2014
  • İşler, H.Gökçe. “İSAM Kemal Batanay Müzik Arşivinde Hamparsum Yazı Sistemi ile Kaydedilmiş Eserlerin Tasnif Edilerek Günümüz Nota Yazısına Çevrilmesi ve İncelenmesi” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2015
  • Küçük, Emir Murat. “Hammamizade İsmail Dede Efendi’nin İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi Hamparsum Defterlerinde Yer Alan Peşrev ve Saz Semaisi Formunda Eserlerinin Günümüz Nota Yazısına Çevrilmesi ve İncelenmesi” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2015
  • Karabey, Emre. “Türkiye’de 1950’den Günümüze Türk Musikisi Eğitiminin Kurumsallaşma Sürecinin İncelenmesi” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2015
  • Yener, Mine. “İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesinde Bulunan Y 207/5 Numaralı Hamparsum Defterinin Günümüz Nota Yazısına Çevrimi ve İncelenmesi” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2015
  • May, Cihan. “Ahmed Adnan Saygun’un Köroğlu Operası’ndaki Karakterlerin Türk Edebiyatı ve Mitolojisi Açısından Karşılaştırılması, Analizi ve Müzikal Çözümlemesi” Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Musikisi Anasanat Dalı, Türk Musikisi Programı, İstanbul, 2015
Müzikoloji ve Etnomüzikoloji

BAU-ART Sanat Dergisi müzik, müzik teknolojileri ve sahne sanatlarının tüm alanlarını kapsayarak teorik ve pratik araştırmalarla akademik anlamda niteliği yükseltmek ve sanatta interdisipliner bir platform yaratarak Türkiye’de sanat tartışmalarına katkı sağlamayı amaçlamaktadır. 

BAU-ART Sanat Dergisi ulusal hakemli bir dergi olarak ilgili alanlarıyla performans (icra) incelemelerine, çalışmalara ve interdisipliner yaklaşımlara açık olmayı hedeflemektedir. Özgün, araştırma, derleme ve çeviri makalelerine de yer verecek olan dergimiz, yılda iki kez olmak üzere (Temmuz-Aralık) yayımlanmaktadır.

1. Yazılar Microsoft Word programında yazılmalıdır.
2. Yazılar Times New Roman 12 punto ile 1,5 aralıklı yazılmalıdır. Sayfa düzeni için üst 2,5 cm, alt 2,5 cm, sağ 2,5 cm ve sol 3 cm boşluk bırakılmalı ve her sayfa ortalı bir şekilde numaralandırılmalıdır.
3. Metin genelinde yapılacak alıntılar ve kaynakça APA-6 formatına uygun olarak hazırlanmalıdır.
Detaylı Bilgi: http://www.tk.org.tr/APA/apa_2.pdf
4. Metinleriniz öz, abstract, kaynakça ve dipnotlar hariç 3500-7000 kelime sayısı arasında olmalıdır. Müzikal eser inceleme (edisyon) ve çeviri makalelerinde bu zorunlu değildir.
5. Yazılarınızda kullanılacak görsellerin sayısı 10’u geçmemelidir. Görselleriniz hem yazının içerisinde hem de yüksek kaliteli (300 dpi, jpeg, tiff veya pdf formatlarında) olarak ayrı bir dosyada gönderilmelidir.
6. Yazının ana başlığı ortalanmış, 12 punto koyu yazılmalıdır. Her sözcüğün baş harfi büyük yazılmalıdır.
7. Yayın başlığında sıralama; Türkçe başlık sonrasında İngilizce başlık, Türkçe Öz ve Abstract sırasıyla gitmelidir.
8. Yazarın (varsa) unvanı, ismi, (varsa) bağlı bulunduğu kuruluş ve iletişim maili sayfanın en altında Times New Roman 8 punto olarak verilmelidir. Bu bilginin girilmesi için kullanılacak dipnotta * simgesi kullanılmalıdır. Ayrıca her bir yazarın ORCID numarası yazılmalıdır.
ORCID numarası almak için; https://orcid.org/
9. Türkçe ve İngilizce olarak yazılmış özetler 120-250 kelime aralığında, tek satır olarak Times New Roman 10 punto olarak verilmelidir.
10. Öz/Abstract, makalenin amaç, yöntem ve sonuçlarına değinmeli, çalışma hakkında yeterli bilgiyi verecek içerikte hazırlanmalıdır.
11. Özün altında anahtar kelimeler (keywords) 10 punto ve italik olarak belirtilmelidir. Anahtar kelime sayısı 5 olmalıdır. Sadece Anahtar Kelimeler ve Keywords kelimeleri koyu olarak yazılmalıdır.
12. Öz başlığı/diğer başlıklar ile metin arasında ve metin genelindeki paragraflar arasında 1,5 satır boşluk bırakılmalıdır.
13. Yazıdaki tüm başlıklar, “Giriş” ve “Kaynakça” hariç olmak üzere numaralandırılmalı ve koyu yazılmalıdır. Tüm başlık seviyeleri 12 punto yazılmalıdır. Birinci derece başlıklar ve daha alt seviye başlıklar “Her Kelimenin İlk Harfi Büyük” olacak şekilde yazılmalıdır. Başlıklar girintisiz ve sola dayalı olmalıdır.
14. Tablo veya görsellere ilişkin olası kaynak bilgileri de metin içinde gösterilmelidir. Ayrıca yazılarda kullanılan bütün tablo veya görseller kaynakçada GÖRSEL KAYNAKÇA şeklinde ayrı bir başlık altında, Görsel sırasıyla ve APA-6 kaynakça gösterimine uygun olarak yazılmalıdır.
Detaylı Bilgi: http://www.tk.org.tr/APA/apa_2.pdf
15. Tablolara metin içinde atıf verilmelidir.
16. Kişilerin kendi ürettiği görseller (fotoğraf, resim, şekil vb.) görselin adı yanında ve parantez içinde belirtilmelidir. (Fotoğraf yazarın kişisel arşivindendir veya şekil … verilerine dayanılarak yazar tarafından üretilmiştir vb.)
17. Tablolarda tablo içi yatay-dikey başlıklar Koyu yazılmalı, tablodaki diğer değerler normal yazılmalıdır.
18. Metin içerisinde sadece başlıklar koyu yazılacaktır. Bu nedenle önemli olan ve vurgulanmak istenen noktalar italik olarak belirtilebilir.
19. Metin içerisinde maddeleme ile yazılacak olan yazılardan sıra önemi olanlar roma rakamları ile (i,ii…x) sıra önemi olmayanlar ise • simgesi ile yazılmalıdır.
20. Dipnotlarda yapılan açıklamalarda bir kaynağa atıf varsa APA-6 kaynak gösterim kurallarına uygun olarak eklenmelidir.
21. Tezden yapılan yayınlarda dipnota makalenizin tezinizden üretildiğine dair not düşülmelidir.
22. Metin iki tarafa yaslanarak yazılmalıdır.
Not: Bu kurallara uymayan yazılar değerlendirmeye alınmayacak, doğrudan reddedilecektir.

Yayımlama Şartları
1. Dergimizde Türkçe yazılmış yazılar yayınlanacaktır.
2. Dergimize gönderilmiş makaleler başka bir yerde yayınlanmamış olmalıdır.
3. Dergimizde yayınlanan yazıların telif hakları yazarı veya yazarları tarafından karşılıksız olarak Bahçeşehir Üniversitesine devredilmesi gerekmektedir. Bunun için yazarlar Yayın Hakkı Devir Formu’nu imzalayarak telif haklarını devrettiklerini beyan etmek zorundadır.
4. Dergimizde yayınlanan yazılardaki görüşler ve bu konudaki sorumluluk yazarına veya yazarlarına aittir.
5. Dergimizde yayınlanacak çeviri yazılarda çevirmen, eserin yazarından ve/veya yayın hakkına sahip kişi veya kurumdan yazılı yayın izni almak ve bu izin belgesini yayın kuruluna veya editöre iletmek zorundadır.
6. Dergimizin bir sayısında bir yazarın birden fazla yazısı yayınlanamaz.
7. Dergimize gönderilen tüm makaleler intihal raporuyla birlikte gönderilmelidir. Benzerlik oranı %15’in üzerinde olan makaleler, dergi kurallarınca yayınlanmaz. Benzerlik raporları www.intihal.net adresinden oluşturulması gerekmektedir. 
8. Sosyal Bilimler dâhil olmak üzere tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) ve etik kurul kararı gerektiren çalışmalar için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalıdır. Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ve ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.

BAU-ART Sanat Dergisi, yayın sürecindeki paydaşları (yazarlar, editörler, hakemler) arasında meydana gelebilecek sorunların (conflict of interest) önüne geçilmesine gayret etmektedir. Dolayısıyla yazıların ortaya çıkmasındaki tüm aşamalarda paydaşların ve okuyucuların da etik ilkelere uyum sağlamaları beklenir. Bu hâliyle derginin açık erişim ve yayın etiği politikaları, Yayın Etiği Komitesi tarafından (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayımlanmış olan kılavuz ve politikalara uygun biçimde düzenlenmiştir ve yayın evrelerinin tüm bileşenlerinde etik ilkelere uyulması gereklilik arz etmektedir.

Dergimize gönderilen yazılar iki ayrı hakem tarafından değerlendirilir. Hakemlerden birinin olumlu, diğerinin olumsuz görüş bildirmesi halinde üçüncü bir hakeme başvurulur. Yazıların yayınlanması için en az iki hakemin olumlu görüş bildirmesi şarttır. Hakem görüşü doğrultusunda yazarlardan kısaltma ve/veya düzeltme yapmaları istenebilir.

Yazarların Etik Sorumlulukları
Derginin yayın sürecine girecek tüm çalışmaların Fikir ve Sanat Eserleri için Telif Hakları kurallarına uyması beklenmektedir. Yazarlar, yayın için değerlendirilmek üzere dergiye yolladıkları makalenin intihal kontrolünü yapmak ve başvuru sırasında bildirmekle yükümlüdür.

Dergiye gönderilen makalelerin bilimsel ve etik kurallara uygun olup olmayışı yazarların sorumluluğundadır. Yazar(lar) tarafından iletilen makaleler orijinal, daha önce başka bir yerde/dilde yayımlanmamış veya değerlendirilmek üzere eş zamanlı olarak başka bir yere gönderilmemiş olmalıdır.
Tüm yazarlar, yayımlanan yazılarında fark ettikleri hata ya da yanlışlık durumlarını ve bu metinlere ilişkin düzenleme durumlarını editöre bildirmek ve iş birliği yapmak ile yükümlüdür.

Hiçbir ad altında yazar veya kurumundan ücret alınmaz.