This study was conducted to determine the misconceptions about the "Electrical Circuits" of last year students of Science Teacher Education. The concept of "potential difference" has been explored. The misconceptions test, which was applied between the years 2006 and 2017, was analyzed. In order to achieve the aim of the study, a misconception test with 8 open ended-multiple-choice questions was prepared. The fifth question measuring the potential difference concept was selected and both a and b parts of the question were analyzed. Questions were administered to 399 students who were registered at Balıkesir University Science Teacher Education department. As a result of the analysis of the data, it has been determined that majority of the students have the misconception about the potential difference and that the misconception of this concept is common.
Electricity misconceptions potential difference teacher candidates
Bu çalışma Fen Bilgisi Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin “Elektrik Devreleri” konusundaki kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kavramlardan “potansiyel fark” kavramı araştırılmıştır. Çalışmada 2006-2017 yıllarında uygulanmış olan kavram yanılgısı testi analiz edilmiştir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için 8 soruluk açıklamalı-çoktan seçmeli test hazırlanmıştır. Bu sorulardan potansiyel fark ile ilgili kavram yanılgısını ölçen beşinci soru seçilip a ve b şıklı soruları analiz edilmiştir. Sorular Balıkesir Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim görmüş 399 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin çoğunlukla kavram yanılgısına sahip olduğu ve bu kavram yanılgılarının benzer olduğu belirlenmiştir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3 |