Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Last year science teacher candidates’ misconceptions about the potential difference

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 155 - 163, 15.12.2017
https://doi.org/10.25092/baunfbed.366219

Öz

This study was conducted to determine the misconceptions about the "Electrical Circuits" of last year students of Science Teacher Education.  The concept of "potential difference" has been explored.  The misconceptions test, which was applied between the years 2006 and 2017, was analyzed.  In order to achieve the aim of the study, a misconception test with 8 open ended-multiple-choice questions was prepared.  The fifth question measuring the potential difference concept was selected and both a and b parts of the question were analyzed.  Questions were administered to 399 students who were registered at Balıkesir University Science Teacher Education department.  As a result of the analysis of the data, it has been determined that majority of the students have the misconception about the potential difference and that the misconception of this concept is common.

Kaynakça

  • Duit, R. Vorsteııung und Physiklernen. Physik in der Schule, 30, 282-285, (1992).
  • Hoffman, L., Naturwissenschaftlich-techische Bildung undberufliche Orientierung (Teil A), in W. Lenkse, (Ed.). Frauen im Beruf. Förderung naturwissenschaftlich- technischer Bildung /Ür Miidchen in der Realschule, 118-148 (1990).
  • Duit, R. ve Rhöneck, C. Learning and understanding key concepts of elektricity, (1997). http://www.physics.ohio-state.edu/jossemlICPElC2MC.htlm, (15.03.2004).
  • Günbatar, S. ve Sarı, M., Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1, 185-197, (2005).
  • Örgün, E., Lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarında yapıcı öğretim yaklaşımının etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (2002).
  • Küçüközer H., Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir. (2004).
  • Ates, S,. The effectiveness of the learning-cycle method on teaching DC circuits to prospective female and male science teachers. Research in Science & Technological Education, 23, 2, 213-227, (2005).
  • Ateş, S. ve Polat M., Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39-47, (2005).
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve İnan, S., The effect of the computer assigted teaching and 7E model of the constructivist learning methods on the achievements and attitudes of high school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 5, 4, 1303-6521, (2006).
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P., 4-E öğrenme halkası yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3, 1, 1-18, (2006).
  • Yılmaz, G.K., Ertem, E. ve Çepni, S., The effect of the material based on the 7E model on the fourth grade students’ comprehension skill about fraction concepts, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1405–1409, (2010).
  • Eryılmaz A., ve Sürmeli E. Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (2002).
  • Stepans, J. Targeting Students' Science Misconceptions: Physical Science Concepts Using the Conceptual Change Model. Riverview, Fla.: Idea Factory, (1996).
  • Yıldırım H. İ., Yalçın N., Şensoy Ö. ve Akçay S., İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin elektrik akımı konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 1, 67-82, (2008).
  • Küçüközer, H., Lise öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuyla ilgili kavram yanılgısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142-148, (2003).
  • Karakuyu Y. ve Tüysüz C., Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 2, 867-890, (2011).
  • Altun S., Üç aşamalı bir testle fen bilgisi öğretmen adaylarının basit elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 1-2, (2009).
  • Engelhardt, P. V., ve Beichner, R. J., Students’ understanding of direct current resistive electrical circuits. American Journal of Physics, 72, 98-115, (2004).
  • Salar, R., Öğretmen adaylarının elektrik devreleri ile ilgili kavram yapılarının repertuvar çizelge ve kavram haritasıyla belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2011).
  • Bar, V. ve Travis, A., Children's views concerning phase changes. Journal of Research in Science Teaching, 28, 4, 363-382, (1991).
  • Şahin , Ç. ve Çepni, S., Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi, Türk Fen Eğitim Dergisi, 8, 1, 79-109, (2011).
  • Shipstone, D.M.. Rhöneck, C.V., Karrqvist, C., Dupin, J., Johsua, S. ve Licht, P., A study of students’ understanding of electricity in five European countries, International Journal of Science Education, 10, 3, 303-316, (1988).
  • Çıldır, I., ve Şen, A.İ., Lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının kavram haritalarıyla belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 92-101, (2006).
  • Toraman, S., ve Alcı, B., Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri, Ekev Akademi Dergisi, 17, 56, (2013).
  • Tunç, T., Akçam, H.K. ve Dökme, İ., Sınıf öğretmeni adaylarının bazı fizik konularındaki kavram yanılgıları ve araştırmada uygulanan tekniğin araştırma sonucuna etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9, 3, 137-153, (2012).

Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 155 - 163, 15.12.2017
https://doi.org/10.25092/baunfbed.366219

Öz

Bu çalışma Fen Bilgisi Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinin “Elektrik Devreleri” konusundaki kavram yanılgılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.  Kavramlardan “potansiyel fark” kavramı araştırılmıştır.  Çalışmada 2006-2017 yıllarında uygulanmış olan kavram yanılgısı testi analiz edilmiştir.  Bu amacı gerçekleştirebilmek için 8 soruluk açıklamalı-çoktan seçmeli test hazırlanmıştır.  Bu sorulardan potansiyel fark ile ilgili kavram yanılgısını ölçen beşinci soru seçilip a ve b şıklı soruları analiz edilmiştir.  Sorular Balıkesir Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim görmüş 399 öğrenciye uygulanmıştır.  Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin çoğunlukla kavram yanılgısına sahip olduğu ve bu kavram yanılgılarının benzer olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Duit, R. Vorsteııung und Physiklernen. Physik in der Schule, 30, 282-285, (1992).
  • Hoffman, L., Naturwissenschaftlich-techische Bildung undberufliche Orientierung (Teil A), in W. Lenkse, (Ed.). Frauen im Beruf. Förderung naturwissenschaftlich- technischer Bildung /Ür Miidchen in der Realschule, 118-148 (1990).
  • Duit, R. ve Rhöneck, C. Learning and understanding key concepts of elektricity, (1997). http://www.physics.ohio-state.edu/jossemlICPElC2MC.htlm, (15.03.2004).
  • Günbatar, S. ve Sarı, M., Elektrik ve manyetizma konularında anlaşılması zor kavramlar için model geliştirilmesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1, 185-197, (2005).
  • Örgün, E., Lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarında yapıcı öğretim yaklaşımının etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, (2002).
  • Küçüközer H., Yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı olarak geliştirilen öğretim modelinin lise 1. Sınıf öğrencilerinin basit elektrik devrelerine ilişkin kavramsal anlamalarına etkisi, Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir. (2004).
  • Ates, S,. The effectiveness of the learning-cycle method on teaching DC circuits to prospective female and male science teachers. Research in Science & Technological Education, 23, 2, 213-227, (2005).
  • Ateş, S. ve Polat M., Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39-47, (2005).
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve İnan, S., The effect of the computer assigted teaching and 7E model of the constructivist learning methods on the achievements and attitudes of high school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 5, 4, 1303-6521, (2006).
  • Yılmaz, H. ve Huyugüzel Çavaş, P., 4-E öğrenme halkası yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3, 1, 1-18, (2006).
  • Yılmaz, G.K., Ertem, E. ve Çepni, S., The effect of the material based on the 7E model on the fourth grade students’ comprehension skill about fraction concepts, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1405–1409, (2010).
  • Eryılmaz A., ve Sürmeli E. Üç aşamalı sorularla öğrencilerin ısı ve sıcaklık konularındaki kavram yanılgılarının ölçülmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (2002).
  • Stepans, J. Targeting Students' Science Misconceptions: Physical Science Concepts Using the Conceptual Change Model. Riverview, Fla.: Idea Factory, (1996).
  • Yıldırım H. İ., Yalçın N., Şensoy Ö. ve Akçay S., İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin elektrik akımı konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 16, 1, 67-82, (2008).
  • Küçüközer, H., Lise öğrencilerinin basit elektrik devreleri konusuyla ilgili kavram yanılgısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 142-148, (2003).
  • Karakuyu Y. ve Tüysüz C., Elektrik konusunda kavram yanılgıları ve kavramsal değişim yaklaşımı, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 2, 867-890, (2011).
  • Altun S., Üç aşamalı bir testle fen bilgisi öğretmen adaylarının basit elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının tespiti. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 1-2, (2009).
  • Engelhardt, P. V., ve Beichner, R. J., Students’ understanding of direct current resistive electrical circuits. American Journal of Physics, 72, 98-115, (2004).
  • Salar, R., Öğretmen adaylarının elektrik devreleri ile ilgili kavram yapılarının repertuvar çizelge ve kavram haritasıyla belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, (2011).
  • Bar, V. ve Travis, A., Children's views concerning phase changes. Journal of Research in Science Teaching, 28, 4, 363-382, (1991).
  • Şahin , Ç. ve Çepni, S., Yüzme-batma, kaldırma kuvveti ve basınç kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi, Türk Fen Eğitim Dergisi, 8, 1, 79-109, (2011).
  • Shipstone, D.M.. Rhöneck, C.V., Karrqvist, C., Dupin, J., Johsua, S. ve Licht, P., A study of students’ understanding of electricity in five European countries, International Journal of Science Education, 10, 3, 303-316, (1988).
  • Çıldır, I., ve Şen, A.İ., Lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının kavram haritalarıyla belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 92-101, (2006).
  • Toraman, S., ve Alcı, B., Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri, Ekev Akademi Dergisi, 17, 56, (2013).
  • Tunç, T., Akçam, H.K. ve Dökme, İ., Sınıf öğretmeni adaylarının bazı fizik konularındaki kavram yanılgıları ve araştırmada uygulanan tekniğin araştırma sonucuna etkisi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9, 3, 137-153, (2012).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Sabri Kocakülah

Bengisu Abacı

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kocakülah, M. S., & Abacı, B. (2017). Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(3), 155-163. https://doi.org/10.25092/baunfbed.366219
AMA Kocakülah MS, Abacı B. Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Aralık 2017;19(3):155-163. doi:10.25092/baunfbed.366219
Chicago Kocakülah, Mustafa Sabri, ve Bengisu Abacı. “Son sınıf Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Potansiyel Fark Konusundaki Kavram yanılgıları”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19, sy. 3 (Aralık 2017): 155-63. https://doi.org/10.25092/baunfbed.366219.
EndNote Kocakülah MS, Abacı B (01 Aralık 2017) Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19 3 155–163.
IEEE M. S. Kocakülah ve B. Abacı, “Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 19, sy. 3, ss. 155–163, 2017, doi: 10.25092/baunfbed.366219.
ISNAD Kocakülah, Mustafa Sabri - Abacı, Bengisu. “Son sınıf Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Potansiyel Fark Konusundaki Kavram yanılgıları”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19/3 (Aralık 2017), 155-163. https://doi.org/10.25092/baunfbed.366219.
JAMA Kocakülah MS, Abacı B. Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2017;19:155–163.
MLA Kocakülah, Mustafa Sabri ve Bengisu Abacı. “Son sınıf Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Potansiyel Fark Konusundaki Kavram yanılgıları”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 19, sy. 3, 2017, ss. 155-63, doi:10.25092/baunfbed.366219.
Vancouver Kocakülah MS, Abacı B. Son sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının potansiyel fark konusundaki kavram yanılgıları. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2017;19(3):155-63.