Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Detailed review of gastronomy themed content on Netflix

Yıl 2024, Cilt: 27 Sayı: 51-1 - 2024 Yılı Özel Sayısı, 183 - 196
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1478253

Öz

Within the scope of this study, Netflix's gastronomy-themed content was focused on, and the summaries of programs focusing on a specific region, country or city were examined and analyzed in detail. Qualitative research method was preferred in the study and the data of the study were obtained through document analysis. In the study, as a result of the search made by entering the keywords 'Gastronomy', 'Cuisine' and 'Culinary' in the Netflix search engine tab, the results of films, series, documentaries and programs listed between 13-25 February 2024 were included in the study. As a result of the study, it was determined that 42 food-related productions on Netflix were generally in the food and travel category. While 2 of the productions are single episodes, the others are in the form of a series and consist of 2 or more episodes. 16 of the productions are made in the United States, 8 are made in South Korea and 5 are made in Britain. It has been determined that the countries most mentioned in culinary-themed productions are South Korea, Mexico, America and Italy. In addition, it was found that the country's cuisine most emphasized in the productions examined was Mexican cuisine, and that Chinese, Italian, American, Indian and French cuisine also had an important place in the productions. The gastronomy products that stand out most in the productions are fish, chicken, seafood, rice/pilaf, pork and bread.

Kaynakça

  • Abbots, E. J. (2015). The intimacies of industry. Food, Culture & Society, 18(2), 223-243. https://doi.org/10.2752/175174415X14180391604323
  • Akova, S. (2020). Kültürlerarası iletişim bağlamında ötekileştirme olgusunun dijital taşıyıcılığına dair Netflix dijital televizyonu üzerinden bir bakış:13 Commandments (13 Emir) dizisi üzerinden gösterge bilimsel analizi. OPUS Uluslararası Toplum araştırmaları Dergisi, 26, 4481-4516. https://doi.org/10.26466/opus.680136
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Yayıncılık.
  • Ateşalp, S.T. ve Başlar, G. (2020). İnternette dizi izleme pratiklerinin dönüşümü: Aşırı izleme (bingewatching) üzerine bir araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 32, 109-136. https://doi.org/10.16878/gsuilet.560832
  • Aydın, B. O., Duğan, Ö. ve Gürbüz, S. (2017). Gastronomi TV programı kaynaklı turizm: Gaziantep örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5), 33-48.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi hala mümkün mü?: Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11 (1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Başer, E. ve Akıncı, S. (2020). Kullanıcı deneyimi ve kişiselleştirme bağlamında bir dijital platform incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi, 13(2), 866-897. https://doi.org/10.18094josc.688523
  • Başlar, G. (2021). Yerel içeriğin küresel dolaşımı bağlamında Netflix: “Hakan: Muhafız” izleyici yorumlarının analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36, s. 415-435. https://doi.org/10.31123/akil.989340
  • Beeton. S. (2005). Film-induced tourism. Channel View Publications.
  • Boyd, D. ve Crawford, K. (2012). Critical questions for big data. Information, Communication and Society, 15(5), 662-679. https://doi.org/10.1080/1369118X.2012.678878
  • Boyle, R. ve Kelly, L. (2010). The celebrity entrepreneur on television: profile, politics and power. Celebrity Studies, 1(3), 334-350. https://doi.org/10.1080/19392397.2010.511135
  • Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press.
  • Candan, G. (2020). Glokalizasyon bağlamında Netflix reklamları: Göstergebilimsel bir analiz. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1), 45-60.
  • De Solier, I. (2005). TV dinners: culinary television, education and distinction. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 19(4), 465-481. https://doi.org/10.1080/10304310500322727
  • Demir, Y. ve Kızılırmak, İ. (2019). İzleyicilerin televizyon yemek programları ve ünlü şeflerle ilgili inanç ve tutumlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 1852-1866. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.452
  • Er, H. E. (2022). Dijital platformların izleyici alışkanlıkları üzerindeki etkisi: Netflix örneği. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 117-142. https://doi.org/10.34086/rteusbe.1114260
  • Ersin, N. (2023). Türkiye’de Netflix Dizilerini Aşırı İzleme [Binge-Watching] Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (61), 41-64. https://doi.org/10.47998/ikad.1130445
  • Gilbert, A. (2019). Push, pull, rerun: television reruns and streaming media. Television & New Media, 20(7), 686-701. https://doi.org/10.1177/1527476419842418
  • Görkem, O. ve Ertopcu, İ. (2019). TV yemek programlarının gastronomi eğitimine yansımaları. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1501-1513.
  • Gümüş, B. (2021). Maraton izleyiciliğinden aşırı izlemeye: Netflix’in izleme alışkanlıklarına etkisi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (37), 147-169. https://doi.org/10.17829/turcom.862011
  • Henderson, J. C. (2011). Celebrity chefs: expanding empires. British Food Journal, 113(5), 613-624. http://dx.doi.org/10.1108/00070701111131728
  • Kanık, İ. (2016). Küreselleşme sürecinde kültürel malzeme örneği olarak yemek kanalları ve programları. Folklor/Edebiyat, 22(86), 237-258.
  • Karaduman, S. ve Aciyan, E. P. (2019). Netflix’in ilk Türk dizisi “Hakan Muhafiz” üzerine bir alımlama analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 669-688. https://doi.org/10.31123/akil.620457
  • Katmer, G. ve Sevindi, M.İ. (2020). Türkiye’de netflix’in serialler açısından genç geleneksel televizyon izleyici kullanım pratiklerine yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 57-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/medeniyetsanat/issue/55869/760492
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Matwick, K. ve Matwick, K. (2015). Inquiry in television cooking shows. Discourse & Communication, 9(3), 313–330. https://doi.org/10.1177/1750481315576629
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Nas, T. (2024). Netflix bağlamında dijital platformlar, kültür endüstrisi ve izleme deneyimi [Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Netflix, (2024). Netflix Yatırımcılar, https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx (Erişim Tarihi: 14.07.2024).
  • Öner, Y. ve Seyfeli, C. (2022). Hristiyan Avrupa’nın cadılarından sinemanın masumlarına dönüşüm (Netflix filmleri örneği). Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi (Journal of Oriental Scientific Research), 14(2), 478-497. https://doi.org/10.26791/sarkiat.1114993
  • Özel, S. (2020). Talebe bağlı video servisleri çağında Netflix etkisi. İnsan & İnsan, 7(26), 115-138. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.786938
  • Özkan, U. B. (2021). Doküman inceleme yönteminde anahtar kavramlar. U. B. Özkan (Ed.), Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi içinde (ss. 1- 8) Pegem Akademi.
  • Pope, L., Latimer, L. ve Wansink, B. (2015). Viewers vs. Doers: the relationship between watching food television and BMI. Appetite, 90, 131–135. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.035
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sarı, Ü. ve Sancaklı, P. (2020). Küyerelleşmenin dijital platformların içerik tanıtımına etkisi: Netflix örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 243-260. http://10.17680/erciyesiletisim.647463
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.902558
  • Smulowitz, S. (2017). Document analysis. The İnternational Encyclopedia of Communication Research Methods, 1-8. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0071
  • Villani, A. M., Egan, T., Keogh, J. B. ve Clifton, P. M. (2015). Attitudes and beliefs of Australian adults on reality television cooking programmes and celebrity chefs. Is there cause for concern? Descriptive analysis presented from a consumer survey. Appetite, 91, 7-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2015.03.021
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E. S. ve Erdem, A. (2022). Dijital platform üyeliklerinin devamlılığına etki eden faktörler: Netflix örneği. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 7(17), 47-67. https://doi.org/10.25204/iktisad.970186

Netflix'te yer alan gastronomi temalı içeriklerin ayrıntılı incelemesi

Yıl 2024, Cilt: 27 Sayı: 51-1 - 2024 Yılı Özel Sayısı, 183 - 196
https://doi.org/10.31795/baunsobed.1478253

Öz

Bu çalışmada Netflix'in gastronomi temalı içerikleri üzerine odaklanılarak, belirli bir bölgeye, ülkeye veya şehre odaklanan programların özetleri detaylı bir şekilde incelenmiş ve analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiş olup, çalışmanın verileri doküman analizi yoluyla elde edilmiştir. Çalışmada Netflix arama motoru sekmesine ‘Gastronomy’, ‘Cuisine’ ve ‘Culinary’ anahtar sözcükleri girilerek yapılan tarama sonucunda 13-25 Şubat 2024 tarihleri arasında listelenen film, dizi, belgesel ve program sonuçları çalışma kapsamına dahil edilmiştir. Çalışma sonucunda Netflix’te yer alan yemek ile ilişkili 42 yapımın genellikle yemek ve seyahat kategorisinde olduğunu belirlenmiştir. Yapımların 2’si tek bölümken, diğerleri dizi şeklinde olup, 2 veya daha fazla bölümdür. Yapımların 16’sı Amerika Birleşik Devletleri yapımı olup, 8’i Güney Kore yapımı, 5’i ise Britanya yapımıdır. Mutfak temalı yapımlarda en çok değinilen ülkelerin Güney Kore, Meksika, Amerika ve İtalya olduğu belirlenmiştir. Ayrıca incelenen yapımlarda en çok vurgulanan ülke mutfağının Meksika mutfağı olduğu, Çin, İtalya, Amerika, Hindistan ve Fransız mutfağı yemeklerinin de yapımlarda önemli bir yer tuttuğu belirlenmiştir. Yapımlarda en çok öne çıkan gastronomi ürünleri ise balık, tavuk, deniz ürünleri, pirinç/pilav, domuz ve ekmektir.

Kaynakça

  • Abbots, E. J. (2015). The intimacies of industry. Food, Culture & Society, 18(2), 223-243. https://doi.org/10.2752/175174415X14180391604323
  • Akova, S. (2020). Kültürlerarası iletişim bağlamında ötekileştirme olgusunun dijital taşıyıcılığına dair Netflix dijital televizyonu üzerinden bir bakış:13 Commandments (13 Emir) dizisi üzerinden gösterge bilimsel analizi. OPUS Uluslararası Toplum araştırmaları Dergisi, 26, 4481-4516. https://doi.org/10.26466/opus.680136
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Nobel Yayıncılık.
  • Ateşalp, S.T. ve Başlar, G. (2020). İnternette dizi izleme pratiklerinin dönüşümü: Aşırı izleme (bingewatching) üzerine bir araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 32, 109-136. https://doi.org/10.16878/gsuilet.560832
  • Aydın, B. O., Duğan, Ö. ve Gürbüz, S. (2017). Gastronomi TV programı kaynaklı turizm: Gaziantep örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5), 33-48.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi hala mümkün mü?: Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11 (1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Başer, E. ve Akıncı, S. (2020). Kullanıcı deneyimi ve kişiselleştirme bağlamında bir dijital platform incelemesi. Selçuk İletişim Dergisi, 13(2), 866-897. https://doi.org/10.18094josc.688523
  • Başlar, G. (2021). Yerel içeriğin küresel dolaşımı bağlamında Netflix: “Hakan: Muhafız” izleyici yorumlarının analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36, s. 415-435. https://doi.org/10.31123/akil.989340
  • Beeton. S. (2005). Film-induced tourism. Channel View Publications.
  • Boyd, D. ve Crawford, K. (2012). Critical questions for big data. Information, Communication and Society, 15(5), 662-679. https://doi.org/10.1080/1369118X.2012.678878
  • Boyle, R. ve Kelly, L. (2010). The celebrity entrepreneur on television: profile, politics and power. Celebrity Studies, 1(3), 334-350. https://doi.org/10.1080/19392397.2010.511135
  • Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press.
  • Candan, G. (2020). Glokalizasyon bağlamında Netflix reklamları: Göstergebilimsel bir analiz. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1), 45-60.
  • De Solier, I. (2005). TV dinners: culinary television, education and distinction. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 19(4), 465-481. https://doi.org/10.1080/10304310500322727
  • Demir, Y. ve Kızılırmak, İ. (2019). İzleyicilerin televizyon yemek programları ve ünlü şeflerle ilgili inanç ve tutumlarını değerlendirmeye yönelik bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 1852-1866. https://doi.org/10.21325/jotags.2019.452
  • Er, H. E. (2022). Dijital platformların izleyici alışkanlıkları üzerindeki etkisi: Netflix örneği. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 117-142. https://doi.org/10.34086/rteusbe.1114260
  • Ersin, N. (2023). Türkiye’de Netflix Dizilerini Aşırı İzleme [Binge-Watching] Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (61), 41-64. https://doi.org/10.47998/ikad.1130445
  • Gilbert, A. (2019). Push, pull, rerun: television reruns and streaming media. Television & New Media, 20(7), 686-701. https://doi.org/10.1177/1527476419842418
  • Görkem, O. ve Ertopcu, İ. (2019). TV yemek programlarının gastronomi eğitimine yansımaları. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4), 1501-1513.
  • Gümüş, B. (2021). Maraton izleyiciliğinden aşırı izlemeye: Netflix’in izleme alışkanlıklarına etkisi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (37), 147-169. https://doi.org/10.17829/turcom.862011
  • Henderson, J. C. (2011). Celebrity chefs: expanding empires. British Food Journal, 113(5), 613-624. http://dx.doi.org/10.1108/00070701111131728
  • Kanık, İ. (2016). Küreselleşme sürecinde kültürel malzeme örneği olarak yemek kanalları ve programları. Folklor/Edebiyat, 22(86), 237-258.
  • Karaduman, S. ve Aciyan, E. P. (2019). Netflix’in ilk Türk dizisi “Hakan Muhafiz” üzerine bir alımlama analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (32), 669-688. https://doi.org/10.31123/akil.620457
  • Katmer, G. ve Sevindi, M.İ. (2020). Türkiye’de netflix’in serialler açısından genç geleneksel televizyon izleyici kullanım pratiklerine yansımaları. Medeniyet Sanat Dergisi, 6(1), 57-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/medeniyetsanat/issue/55869/760492
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Matwick, K. ve Matwick, K. (2015). Inquiry in television cooking shows. Discourse & Communication, 9(3), 313–330. https://doi.org/10.1177/1750481315576629
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
  • Nas, T. (2024). Netflix bağlamında dijital platformlar, kültür endüstrisi ve izleme deneyimi [Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Netflix, (2024). Netflix Yatırımcılar, https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx (Erişim Tarihi: 14.07.2024).
  • Öner, Y. ve Seyfeli, C. (2022). Hristiyan Avrupa’nın cadılarından sinemanın masumlarına dönüşüm (Netflix filmleri örneği). Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi (Journal of Oriental Scientific Research), 14(2), 478-497. https://doi.org/10.26791/sarkiat.1114993
  • Özel, S. (2020). Talebe bağlı video servisleri çağında Netflix etkisi. İnsan & İnsan, 7(26), 115-138. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.786938
  • Özkan, U. B. (2021). Doküman inceleme yönteminde anahtar kavramlar. U. B. Özkan (Ed.), Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi içinde (ss. 1- 8) Pegem Akademi.
  • Pope, L., Latimer, L. ve Wansink, B. (2015). Viewers vs. Doers: the relationship between watching food television and BMI. Appetite, 90, 131–135. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2015.02.035
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sarı, Ü. ve Sancaklı, P. (2020). Küyerelleşmenin dijital platformların içerik tanıtımına etkisi: Netflix örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 243-260. http://10.17680/erciyesiletisim.647463
  • Sarı, Ü. ve Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 59-80. https://doi.org/10.18037/ausbd.902558
  • Smulowitz, S. (2017). Document analysis. The İnternational Encyclopedia of Communication Research Methods, 1-8. https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0071
  • Villani, A. M., Egan, T., Keogh, J. B. ve Clifton, P. M. (2015). Attitudes and beliefs of Australian adults on reality television cooking programmes and celebrity chefs. Is there cause for concern? Descriptive analysis presented from a consumer survey. Appetite, 91, 7-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2015.03.021
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, E. S. ve Erdem, A. (2022). Dijital platform üyeliklerinin devamlılığına etki eden faktörler: Netflix örneği. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 7(17), 47-67. https://doi.org/10.25204/iktisad.970186
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi
Bölüm Turizm
Yazarlar

Elif Aslan 0000-0002-3860-3304

Özkan Demir 0000-0002-7994-2564

Alper Kurnaz 0000-0001-5288-0706

Erken Görünüm Tarihi 29 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 19 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 27 Sayı: 51-1 - 2024 Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Aslan, E., Demir, Ö., & Kurnaz, A. (2024). Netflix’te yer alan gastronomi temalı içeriklerin ayrıntılı incelemesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(51-1 - 2024 Yılı Özel Sayısı), 183-196. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1478253

BAUNSOBED