Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarına Fen Projeleriyle Katılan Öğrencilerin Velilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 31, 128 - 148, 18.06.2021
https://doi.org/10.35675/befdergi.730540

Öz

Bu araştırmanın amacı; TÜBITAK 4006 bilim fuarlarına fen projeleri ile katılan öğrencilerin velilerinin bilim fuarları hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini TÜBITAK 4006 Bilim Fuarlarına fen projeleri katılan 30 öğrencinin velisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 7 sorudan oluşan bir anket formu ile toplanmıştır. Elde edilen velilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Çalışmada araştırmaya katılan velilerinin %66,6’sının öğrencilerinin bilim fuarına fen projeleriyle katılmasını istediği, % 73,3’ünün proje hazırlama sürecinde öğrencilerine yardımcı olduğu belirlenmesine rağmen önemli bir bölümünün bu etkinlikleri izlemeye gitmediği saptanmıştır. Çalışmada ayrıca bazı velilerinin Bilim Fuarları için öğrencilerin hazırlaması gereken projeleri üstlendiğine işaret eden bulgulara rastlanırken bazı velilerin de öğrencilerinin Bilim Fuarlarına tekrar katılmasını istemediği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 8(2), 567-586.
  • Avcı, E. ve Su Özenir, Ö. (2018). Bilim fuarları sürecinin yürütücü öğretmenler gözünden değerlendirilmesi, İlköğretim Online17(3), 1672-1690. doi: 10.17051/ilkonline.2018.466417.
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö. ve Yücel, E. (2016). TÜBİTAK Ortaöğretim Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışmasına Katılan Öğrencilerin Yarışma Sonrası Kazanımlarının İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (27/3), 1-21. Retrieved from https://dergipark. org.tr/tr/ pub/usaksosbil
  • Balcı, E. (2019). TÜBİTAK 4006 Bilim fuarlarının değerlendirilmesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı: Polatlı Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tez, Bolu.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2014). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri öğretmen el kitabı. Pegem Akademi, Ankara.
  • Bolat, A., Bacanak, A., Kaşıkçı, Y. ve Değirmenci, S. (2014). Bu benim eserim proje çalışması hakkında öğretmen ve öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 100-110. Erişim adresi: http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/10.bolat.pdf
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarında yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çanakkale.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research methods in education. London: Routledge Falmer.
  • Çavuş, R., Balçın, M. D. ve Yılmaz, M. (2018). Bilim fuarı etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin fen ve problem çözme becerilerine yönelik algılarına etkisi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10),1-17. Doi: 10.29129/inujgse.395132.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Geliştirilmiş 6. Baskı, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni S., Ayvacı H., Ş., ve Bakırcı, H. (2012). Veli rehber materyalinin yapılandırmacı yaklaşım içinde fen ve teknoloji öğretimine etkileri üzerine bir ön çalışma, Millî Eğitim Dergisi, 195, 134-145.
  • Çolakoğlu, M. H. (2018). TÜBİTAK 4006 bilim fuarları desteğinin eğitim ve öğretime katkısı. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 1(1), 48-63. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/488392
  • Demiral, Ü. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımı. İçinde G. Ekici (Ed.) Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-II (s. 459-500). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dilşeker, Z. (2008). Fen ve teknoloji dersinde proje tabanlı öğrenme yöntemi kullanımının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına, ders başarısına ve kavram yanılgılarının giderilmesine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Sınıf Öğretmenliği Programı, İzmir.
  • Doğay, G. (2010). Ekoloji ünitesinin öğrenilmesinde proje tabanlı öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Efe, R., ve Aslan Efe, H. (2018). Science student teachers’ approaches to studying, International Journal of Educational Studies (IEJES), 2 (3), 53-63. Doi: 10.31458/iejes.376848.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Ersoy, A. ve Anagün, S., Ş., (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersi Ödev Sürecine İlişkin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3 (1), 58- 79.
  • Grix, J. (2010). The foundations of research. London: Palgrave Mac llan
  • Güvey, E. (2009). İlköğretim 1-5. Sınıf öğrenme programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kavacık, İ., Kılınç, H. ve Kavacık, L. (2015). Ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin bu benim eserim proje yarışmasına proje hazırlama süreci ile ilgili görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. 24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Niğde.
  • Kaya, H., & Böyük, U. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ve fen deneylerine karşı tutumları. Tübav Bilim Dergisi, 4(2), 120-130.
  • Kılıç, İ. ve Özel, M. (2015). Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen ve Teknoloji Derslerinde Uygulamaları Hakkında Öğretmen ve Veli Görüşlerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 7-20. Retrieved from https:// dergipark.org. tr/tr/pub/ suje/issue/20639
  • MEB (2017, Mayıs). Temel eğitim genel müdürlüğü fen bilimleri dersi öğretim programı tanıtımı, öğretim programı tanıtım sunusu, Güncellenen öğretim programlarının eğitici eğitimi, 3-26 Mayıs 2017, Antalya- Aydın. Erişim adresi: http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017 06/09163104 Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programın Karşılaştırmaları.
  • MEB (2018). İlköğretim kurumlan (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Ankara. Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937,
  • Mupezeni, S. & Kriek, J. (2018). Out of school activity: A comparison of the experiences of rural and urban participants in science fairs in Limpopo Province, South Africa. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14 (8), 1-12.
  • Özel, M., 2013. Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin İlköğretim 2. Kademe Fen ve Teknoloji Derslerindeki Uygulanmasının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Öztuna Kaplan, A. ve Diker Coşkun, Y. (2012). Proje Tabanlı Öğretim Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerilerine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159.
  • Özünal, S. (2016). Ortaokullarda coğrafya konularının öğretiminde proje tabanlı öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11 (3), 1903-1918. doi:org/10.7827/TurkishStudies.9126
  • Solomon, G. (2003). Project-based learning: A primer. Technology and Learning, 23(6), 20–30.
  • Sontay, G., Anar, F., Karamustafaoğlu, O. (2019). TÜBİTAK 4006 bilim fuarına katılan ortaokul öğrencilerinin bilim fuarı hakkındaki görüşleri, International e-Journal of Educational Studies3 (5) ,16-28. Doi: 10.31458/iejes.423600.
  • Stern, D. & Huber, G. L. (Eds.) (1997). Active learning for students and teachers: reports from eight countries. Frankfurt am Main, Germany: Peter Lang.
  • Şahin, Ş. (2012). Bilim şenliklerinin 10. sınıf öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarına olan etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 89-103.
  • Taymaz, H., (2001) Okul yönetimi., Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Thomas, R. M. (1998). Conducting educational research: A comparative view. West Port, Conn: Bergin & Garvey.
  • Tonbuloğlu, B. Aslan, D. Altun, S. ve Aydın, H. (2013). Proje tabanlı öğrenmenin öğrencilerin biliüstü becerileri ve öz-yeterlilik algıları ile proje ürünleri üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 97-117.
  • TÜBİTAK. (2018 a) Öğretmenler İçin 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü, Bakanlıklar/Ankara. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/2204/ogretmenler_icin_4006 tubitak
  • TÜBİTAK. (2018 b). 4006 TÜBİTAK Bilim fuarları destekleme programı Erişim adresi: http://www.tubitak.gov.tr/tr/destekler/bilim ve-toplum/ulusal-destek-programlari/icerik-4006
  • TÜBİTAK. (2018 c) Öğrenciler İçin 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü, Bakanlıklar/Ankara. Erişim adresi: https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/f2204/ogrenciler_icin_4006-tubitak_bilim_fuar
  • TÜBİTAK. (2018 d). Okul Müdürleri İçin 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, TÜBİTAK Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı, Bilim ve Toplum Programları Müdürlüğü, Bakanlıklar/Ankara. Erişim adresi; https:// www.tubitak.gov.tr/ sites/default/files /2204/ okul_mudurleri_icin_4006-tubitak_bilim
  • Yaşar, Ş. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımda Öğretmenin, Öğrencinin ve Velinin Rolü“ Eğitim-BirSen Dergisi, 17, 15-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. N. (2015). Fen bilimleri öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının 6. sınıf öğrenci başarısı ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli. Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/ Ulusal TezMerkezi tezSorguSonucYeni.jsp
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pinar Ural Keleş 0000-0001-6325-0152

Hamza Soyuçok 0000-0003-0386-3162

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 28 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 16 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Ural Keleş, P., & Soyuçok, H. (2021). TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarlarına Fen Projeleriyle Katılan Öğrencilerin Velilerinin Bilim Fuarları Hakkındaki Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(31), 128-148. https://doi.org/10.35675/befdergi.730540