In this study, it is aimed to explain what the decision
makers in Turkish Foreign Policy and how they act in the 1957 Syrian Crisis.
Accordingly, the bureaucratic decision-making model was explained and applied
to the 1957 Syrian Crisis. Legislature - executive organ relations and party
mechanism and whether the roles of these two bodies remain within the legal
framework are examined. According to the 1924 Constitution, although the
legislature was given many powers, it was determined that these powers were
used by the executive organ in the 1957 Syrian Crisis. Thanks to the party
mechanism, the executive organ has taken control over the legislature. Due to
the disciplinary party structure, there is only the opposition group in the
legislature for auditing of the executive body. Because of the electoral system,
the opposition could not be represented in the parliament at the rate of votes,
so the opposition they could make was limited. In the 1957 Syrian Crisis on
behalf of Turkey, Prime Minister has worked actively. In this Crisis, Turkey was seen a structure
that differs from bureaucratic decision making model.
1957 Syrian Crisis Bureaucratic Decision Making Model Democratic Party Foreign Policy
Bu çalışmada,
Türk Dış Politikası karar vericilerinin, karar verme mekanizmaları 1957 Suriye
Krizi örneği üzerinden incelenmiştir. Türk Dış Politikası’nda karar vericilerin
hukuksal kaynakları ve pratikte nasıl davranıldığının karşılaştırılması
amaçlanmıştır. İlk bölümde karar verme yaklaşımları ve bürokratik karar verme
modeli açıklanmış. İkinci bölümde 1924 Anayasası’nın dış politikada karar verme
yaklaşımı ve yasama – yürütme ilişkisi incelenmiştir. Son bölümde ise 1924
Anayasası’nın dış politikada karar verme yaklaşımı ve 1957 Suriye Krizi
birlikte değerlendirilmiştir. 1924 Anayasası meclise dış politika konusunda birçok
yetki vermesine rağmen, 1957 Krizi’nde yetkilerin yürütme organı tarafından
özellikle de Başbakan tarafından aktif bir biçimde kullanıldığı görülmektedir.
Dahası parti mekanizması sebebiyle yürütme organı yasama organına kıyasla
etkinliğini artırmıştır. Disipliner parti yapısı ve parti içi denetimlerin az
yapılması sebebiyle, yürütme organının denetimi için sadece yasama organı
içindeki muhalefet grubu kalmaktadır. Seçim sistemi sebebiyle iktidar partisi
aldığı oy oranın çok daha üzerinde meclis içinde temsil edilmektedir.
Dolayısıyla muhalefet de sınırlı kalmıştır. Yapılan çalışmada, 1957 Suriye
Krizi’nde bürokratik karar verme modelinin dışına çıkan bir yapı
gözlemlenmiştir.
1957 Suriye Krizi Bürokratik Karar Verme Modeli Demokrat Parti Dış Politika
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.
Makale Şablonu için tıklayınız...