Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1957 SYRIAN CRISIS: ANALYSIS OF TURKISH FOREIGN POLICY THROUGH BUREACRATIC DECISION MODEL

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 22.06.2020

Öz

In this study, it is aimed to explain what the decision
makers in Turkish Foreign Policy and how they act in the 1957 Syrian Crisis.
Accordingly, the bureaucratic decision-making model was explained and applied
to the 1957 Syrian Crisis. Legislature - executive organ relations and party
mechanism and whether the roles of these two bodies remain within the legal
framework are examined. According to the 1924 Constitution, although the
legislature was given many powers, it was determined that these powers were
used by the executive organ in the 1957 Syrian Crisis. Thanks to the party
mechanism, the executive organ has taken control over the legislature. Due to
the disciplinary party structure, there is only the opposition group in the
legislature for auditing of the executive body. Because of the electoral system,
the opposition could not be represented in the parliament at the rate of votes,
so the opposition they could make was limited. In the 1957 Syrian Crisis on
behalf of Turkey, Prime Minister has worked actively.  In this Crisis, Turkey was seen a structure
that differs from bureaucratic decision making model. 

Kaynakça

  • Abadan, Y. ve Savcı, B. (1959). Türkiye’de anayasa gelişmelerine bir bakış. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Allison, G. ve Zelikow, P. (1999). Essence of decision: Explaining the Cuban missile crisis (Vol. 2). New York: Longman.
  • Allison, G. T. (1969). Conceptual models and the Cuban missile crisis. The American Political Science Review, 63(3), 689-718.
  • Balta, T. B. (1960). Türkiye’de yasama yürütme münasebeti. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No.100/82 İdari İlimler Enstitüsü Yayınları, 9, 1-55.
  • Baş, A. (2012). 1957 Suriye krizi ve Türkiye. History Studies International Journal of History,4(1), 89-109.
  • C.H.P. Araştırma Bürosu (1959). Seçim neticeleri üzerinde bir araştırma. Yayın No: 7, Ankara.
  • Dal, K. (1986). Türk esas teşkilat hukuku. Ankara: Gazi Üniversitesi Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi.
  • Doğan, N. (2012). Uluslararası ilişkiler ve rasyonellik: bürokratik politikanın alana katkısı ve geleceğin öngörülmesinde rasyonellik varsayımının önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 85-103.
  • Dougherty, J. E. ve Pfaltzgraff, R. L. (1971). Contending theories of international relations. Philadelphia: Lippincott.
  • Dougherty, J. E. ve Pfaltzgraff, R. L. (2006). Contending theories of international relations: A comprehensive survey. New York: Harper&ROW Publishers Inc.
  • Erdemir, S. (1958). Muhalefette İsmet İnönü konuşmaları, demeçleri, mesajları, sohbetleri ve yazılarıyla. Ankara: Sıralar Matbaası.
  • Gönlübol, M. ve Sar, C. (1993) Olaylarla Türk dış politikası (1919-1990), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Halperin, M. ve. Clapp, P. (2007). Bureaucratic politics and foreign policy. Washington: Brooking Institution Press.
  • Kahler, M. (1998). Rationality in international relations. International Organization, 52(4), 919-941.
  • Krasner, S. D. (1972). Are bureaucracies important? (Or Allison Wonderlan). Foreign Policy, 7, 159-179.
  • Kubalı, N. (1960). Türk esas teşkilat hukuku dersleri. İstanbul: Tan Matbaası.
  • Kürkçüer, O. M. (1966). Esas teşkilat hukuku I. fasikül genel esaslar. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayınları.
  • Kürkçüoğlu, Ö. (1972): Türkiye’nin Arap Orta Doğusu’na karşı politikası (1945 – 1970). Ankara: Barış Yayınları.
  • Mcghee, G. (1992). ABD-Türkiye-Nato-Orta Doğu. (Çev. B. Çorakçı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Oran, B. (Ed.). (2005). Olaylarla Türk dış politikası, Cilt:1, İletişim Yayıncılık.
  • Savcı, B. S. (1960). Türkiye’de meclis hükümet münasebetlerine bir bakış. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No.100/82 İdari İlimler Enstitüsü Yayınları, 9, 57- 82. Sever, A. (1997). Soğuk savaş kuşatmasında Türkiye batı ve orta doğu 1945-1958. İstanbul: Boyut Kitapları.
  • Soysal, İ. (1991). Türkiye’nin uluslararası siyasal bağıtları. (Cilt 2). Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Soysal, M. (1964). Dış politika ve parlamento. (Yayın No. 183-165). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 15. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 16. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 17. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 18. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 19. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 20. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 22. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1957). 11. Dönem, 1. Yasama Yılı, C.1, 15. Bileşim, Ankara.
  • Yüzbaşıoğlu, N. (2014). Anayasa hukukunun temel metinleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.

1957 SURİYE KRİZİ: BÜROKRATİK KARAR MODELİ ÜZERİNDEN TÜRK DIŞ POLİTİKASININ ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 22.06.2020

Öz

Bu çalışmada,
Türk Dış Politikası karar vericilerinin, karar verme mekanizmaları 1957 Suriye
Krizi örneği üzerinden incelenmiştir. Türk Dış Politikası’nda karar vericilerin
hukuksal kaynakları ve pratikte nasıl davranıldığının karşılaştırılması
amaçlanmıştır. İlk bölümde karar verme yaklaşımları ve bürokratik karar verme
modeli açıklanmış. İkinci bölümde 1924 Anayasası’nın dış politikada karar verme
yaklaşımı ve yasama – yürütme ilişkisi incelenmiştir. Son bölümde ise 1924
Anayasası’nın dış politikada karar verme yaklaşımı ve 1957 Suriye Krizi
birlikte değerlendirilmiştir. 1924 Anayasası meclise dış politika konusunda birçok
yetki vermesine rağmen, 1957 Krizi’nde yetkilerin yürütme organı tarafından
özellikle de Başbakan tarafından aktif bir biçimde kullanıldığı görülmektedir.
Dahası parti mekanizması sebebiyle yürütme organı yasama organına kıyasla
etkinliğini artırmıştır. Disipliner parti yapısı ve parti içi denetimlerin az
yapılması sebebiyle, yürütme organının denetimi için sadece yasama organı
içindeki muhalefet grubu kalmaktadır. Seçim sistemi sebebiyle iktidar partisi
aldığı oy oranın çok daha üzerinde meclis içinde temsil edilmektedir.
Dolayısıyla muhalefet de sınırlı kalmıştır. Yapılan çalışmada, 1957 Suriye
Krizi’nde bürokratik karar verme modelinin dışına çıkan bir yapı
gözlemlenmiştir. 

Kaynakça

  • Abadan, Y. ve Savcı, B. (1959). Türkiye’de anayasa gelişmelerine bir bakış. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Allison, G. ve Zelikow, P. (1999). Essence of decision: Explaining the Cuban missile crisis (Vol. 2). New York: Longman.
  • Allison, G. T. (1969). Conceptual models and the Cuban missile crisis. The American Political Science Review, 63(3), 689-718.
  • Balta, T. B. (1960). Türkiye’de yasama yürütme münasebeti. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No.100/82 İdari İlimler Enstitüsü Yayınları, 9, 1-55.
  • Baş, A. (2012). 1957 Suriye krizi ve Türkiye. History Studies International Journal of History,4(1), 89-109.
  • C.H.P. Araştırma Bürosu (1959). Seçim neticeleri üzerinde bir araştırma. Yayın No: 7, Ankara.
  • Dal, K. (1986). Türk esas teşkilat hukuku. Ankara: Gazi Üniversitesi Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi.
  • Doğan, N. (2012). Uluslararası ilişkiler ve rasyonellik: bürokratik politikanın alana katkısı ve geleceğin öngörülmesinde rasyonellik varsayımının önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(3), 85-103.
  • Dougherty, J. E. ve Pfaltzgraff, R. L. (1971). Contending theories of international relations. Philadelphia: Lippincott.
  • Dougherty, J. E. ve Pfaltzgraff, R. L. (2006). Contending theories of international relations: A comprehensive survey. New York: Harper&ROW Publishers Inc.
  • Erdemir, S. (1958). Muhalefette İsmet İnönü konuşmaları, demeçleri, mesajları, sohbetleri ve yazılarıyla. Ankara: Sıralar Matbaası.
  • Gönlübol, M. ve Sar, C. (1993) Olaylarla Türk dış politikası (1919-1990), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Halperin, M. ve. Clapp, P. (2007). Bureaucratic politics and foreign policy. Washington: Brooking Institution Press.
  • Kahler, M. (1998). Rationality in international relations. International Organization, 52(4), 919-941.
  • Krasner, S. D. (1972). Are bureaucracies important? (Or Allison Wonderlan). Foreign Policy, 7, 159-179.
  • Kubalı, N. (1960). Türk esas teşkilat hukuku dersleri. İstanbul: Tan Matbaası.
  • Kürkçüer, O. M. (1966). Esas teşkilat hukuku I. fasikül genel esaslar. Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yayınları.
  • Kürkçüoğlu, Ö. (1972): Türkiye’nin Arap Orta Doğusu’na karşı politikası (1945 – 1970). Ankara: Barış Yayınları.
  • Mcghee, G. (1992). ABD-Türkiye-Nato-Orta Doğu. (Çev. B. Çorakçı). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Oran, B. (Ed.). (2005). Olaylarla Türk dış politikası, Cilt:1, İletişim Yayıncılık.
  • Savcı, B. S. (1960). Türkiye’de meclis hükümet münasebetlerine bir bakış. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No.100/82 İdari İlimler Enstitüsü Yayınları, 9, 57- 82. Sever, A. (1997). Soğuk savaş kuşatmasında Türkiye batı ve orta doğu 1945-1958. İstanbul: Boyut Kitapları.
  • Soysal, İ. (1991). Türkiye’nin uluslararası siyasal bağıtları. (Cilt 2). Ankara: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Soysal, M. (1964). Dış politika ve parlamento. (Yayın No. 183-165). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 15. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 16. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 17. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 18. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 19. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 20. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1956). 10. Dönem, 4. Yasama Yılı, C.15, 22. Bileşim, Ankara.
  • TBMM, Zabıt Ceridesi (1957). 11. Dönem, 1. Yasama Yılı, C.1, 15. Bileşim, Ankara.
  • Yüzbaşıoğlu, N. (2014). Anayasa hukukunun temel metinleri. İstanbul: Beta Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kadir Burak Turgut 0000-0003-1283-0899

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2020
Kabul Tarihi 17 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turgut, K. B. (2020). 1957 SURİYE KRİZİ: BÜROKRATİK KARAR MODELİ ÜZERİNDEN TÜRK DIŞ POLİTİKASININ ANALİZİ. Business Economics and Management Research Journal, 3(1), 1-10.

Dergimize gönderilecek makalelerin aşağıda linki verilen şablon dosyasına göre hazırlanması gerekmektedir. Şablon dosyasını indirip üzerinde düzeltmeler de yapılabilir. Şablon dosyasına uygun olarak hazırlanmayan makaleler editör tarafından yazara iade edilir.

Makale Şablonu için tıklayınız...