Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kaynak Ve Alıcı Yönünden Etkili İletişimin Odak Noktaları Ve Bunların Dinî İletişime Etkileri

Yıl 2017, , 119 - 139, 29.05.2017
https://doi.org/10.28949/bilimname.345566

Öz

Kaynak ve alıcı arasındaki mesaj alış-verişi olarak
tanımlanabilecek olan iletişim, din eğitim ve öğretimindeki en temel
süreçlerden biridir. Bu süreç kaynak, alıcı, kanal, mesaj, geri bildirim ve
ortam gibi farklı bir dizi unsurun etkisiyle şekillenen oldukça karmaşık bir
yapıya sahiptir. Fakat bu süreçte en belirleyici olan unsurlar hiç şüphesiz
kaynak ve alıcıdır.  Zira iletişimin
başarısı büyük oranda alıcı ve kaynağın iletişim sürecine bakışları ve ona
yükledikleri anlamla ilişkilidir. İletişimin başarı şansını engelleyen ve
“gürültü” olarak isimlendirilen etkenlerin en önemlileri de yine kaynak ve
alıcı merkezlidir. İletişimin bu iki ana unsurundan kaynaklı engellerin başında
ise iletişimde odak kayması problemi yer almaktadır. Etkili bir iletişimde alıcı
ve kaynağın nereye odaklanması gerektiği sorusuna verilecek cevapla ilgili olan
bu problem sadece iletişim sürecini sekteye uğratmamakta aynı zamanda özellikle
dinî iletişim alanında ciddi toplumsal ve teolojik problemlerin ortaya
çıkmasına da zemin hazırlamaktadır. Bu çalışmada etkili iletişimin odak
noktasının neresi olması gerektiği meselesi ele alınmış, konu alıcı ve kaynak
açısından ayrı ayrı incelenmiştir. Özellikle de en az kaynak kadar önemli bir
rolü olan alıcının iletişim sürecinde neyi merkeze alması gerektiği meselesi
üzerinde şu ana kadar yeterince durulmadığına dikkat çekilmiştir. Neticede
iletişimin her bir unsurunun etkili bir iletişimde payı olduğu gerçeği inkar
edilmeden kaynak açısından bakıldığında alıcının, alıcı açısından bakıldığında
ise mesajın iletişimde odak noktası olarak görülmesi gerektirdiği; özellikle bu
iki unsurda karşımıza çıkacak odak kaymasının etkili dinî iletişimin önündeki
en önemli engellerden biri olduğu değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • AÇIKÖZ, Mustafa. Etkili İletişim. Ankara: Elis Yayıncılık, 2005.
  • AVCI, Nabi. İletişim Düşüncesinin Gelişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1988.
  • AYDIN, Mehmet Zeki. «Vaazda Değerlendirme ve Geri Bildirim.» Vaaz ve Vaizlik Sempozyumu. Ankara: DİB, 2013. 117-128.
  • CEBECİ, Suat. Öğrenme ve Öğretmen Süreçlerinde Dinî İletişim. İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
  • CÜCELOĞLU, Doğan. İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1998.
  • ÇİLENTİ, Kamuran. Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Gül Yayınları, 1981.
  • ERDOĞAN, İrfan. İletişimi Anlamak. İzmir: Pozitif Matbaacılık, 2002.
  • GÖKÇE, Orhan. İletşim Bilimi. Ankara: Siyasal, 2006.
  • GÜMRÜKÇÜOĞLU, Süleyman. «Din Eğitiminde Dil ve İletişim Etkinliği Olarak Dinleme.» Sosyal Bilimler Dergisi III, no. 5 (2012-2013): 4-34.
  • HÖKELEKLİ, Hayati. «Günümüz İletişim Teknikleri ve Dinî İletişim.» Diyanet İlmi Dergi XLII, no. 1 (2006): 41-58.
  • KAYAALP, İsa. Dinde İletişim Dili. İstanbul: Nesil, 2004.
  • KOÇ, Ahmet. Din Eğitiminde Etkili İletişim. İstanbul: Rağbet Yayınları, 2014.
  • KÖYLÜ, Mustafa. Psiko-Sosyal Açıdan Dinî İletişim içinde. Ankara: Ankara Okulu, 2011.
  • KÖYLÜ, Mustafa. «Dinî İletişim.» Etkili Din Öğretimi, 2010: 167-194.
  • LUNENBURG, Fred C. «Communication: The Process, Barriers, and Improving Effectiveness.» http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal%20Volumes/Lunenburg,%20Fred%20C,%20Communication%20Schooling%20V1%20N1%202010.pdf. 2010. (Erişim tarihi: 12 Kasım 2016).
  • MUTLU, Erol. İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınevi, 1995.
  • TÜRKOĞLU, Nurçay. İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim . İstanbul: Babil, 2004.
  • YILDIZ, İlhan. «Ahmet Hamdi Akseki'ye Göre Cami Ortamında Din Eğitimi.» Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, no. 5 (1998): 155-168.
  • YÜKSEL, Ahmet Haluk, ve vd. Din Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 2009.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayhan Öz

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Öz, A. (2017). Kaynak Ve Alıcı Yönünden Etkili İletişimin Odak Noktaları Ve Bunların Dinî İletişime Etkileri. Bilimname, 2017(33), 119-139. https://doi.org/10.28949/bilimname.345566