Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Risk Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 24 - 40, 10.12.2019

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin sanal ortamlara ilişkin
risk algı düzeylerini belirlemek ve sanal risk algılarının çeşitli değişkenler
açısından incelenerek aralarında nasıl bir ilişki olduğunu ortaya koymaktır.
Çünkü sanal ortamlarda risk altında olan bireyler internet bağımlılığının
vermiş olduğu fiziksel sorunların yanı sıra psikolojik, sosyal ve akademik
bağlamda da birçok sorunla karşılaşmaktadır. Bu amaç doğrultusunda ortaokul
öğrencilerinin sanal risk algılarının çeşitli demografik değişkenlere göre
farklılaşma durumları tespit edilmeye çalışılacaktır. Bu çerçevede araştırmada
şu sorulara cevap aranacaktır: cinsiyet, internete bağlanma sıklığı, sınıf
seviyesi, okul türü ve yaş değişkenlerine göre ortaokul öğrencilerinde sanal
risk algısı farklılaşmakta mıdır? Buna yönelik olarak bu çalışmada veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından daha önce, lise öğrencilerinin sanal
dünyaya ilişkin risk algılarını tespit edebilmek için geliştirilen Sanal Dünya
Risk Algısı Ölçeği (SDRAÖ)’nin ortaokul kitlesine uyarlanmış formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde yapılan analizler neticesinde şu
sonuçlara ulaşılmıştır: ortaokul öğrencilerinin sanal risk algıları ile
cinsiyetleri, okul türleri ve internete bağlanma sıklıkları arasında anlamlı
bir farklılık olduğu; sınıf seviyesie ve yaşa göre herhangi bir farklılaşmanın
olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz Soylu, M. (2010). Öğretmenlerin Sayısal Yetkinlikleri Üzerine Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 748-768.
  • Anklam, P. (2009). Ten years of network. The Learning Organization, 16 (6), 415– 426.
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (baskıda). Sanal Dünya Risk Algısı (SDRA) Ölçeği’nin Ortaokul Düzeyine Uyarlanması.
  • Arslankara, V. B., & Usta, E. (2018). Development of Virtual World Risk Perception Scale (VWRPS). Bartın University Journal of Faculty of Education, 7 (1) , 111-131. DOI: 10.14686/buefad.356898
  • Arslankara, V. B., & Usta, E. (2019). Lise öğrencilerinin sanal ortamlardaki güven durumları ile sanal yalnızlıklarının sanal risk algısı bağlamında incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 288-301. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01.016
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2011). Exploring The Teachers’ Cyberbullying Perception in Terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences. 3(2), pp. 619-640.
  • Balcı, S. & Gülnar, B.L. (2009), Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim, 6, 5-22.
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X., & Chamarro. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence. Computers in Human Behavior, 25, 1182-1187.
  • Bonanno, R. A., & Hymel, S. (2013). Cyber bullying and internalizing diffi culties: Above and beyond the impact of traditional forms of bullying. Journal of Youth and Adolescence, 42, 685–697.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoglu, S. S. (2017). Çevrimiçi ortamlarda çocukları ve gençleri bekleyen riskler: Sanal ortam yalnızlığı üzerine bir değerlendirme. 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS-2017). May 24-26, 2017, İnönü University, Malatya, Turkey.
  • Çelik Ç, B. & Odacı, H. (2012). Kendilik algısı ve benlik saygısının problemli internet kullanımını üzerindeki yordayıcı rolü [Predictive role of self-esteem and self-esteem on problematic internet use]. E-Journal of New World Sciences Academy, 7, (1),433-441.
  • Clayton, R.B., Osborne, R.E., Miller, B.K., & Oberle, C.D. (2013). Loneliness, anxiousness, and substance use as predictors of facebook use. Computers in Human Behavior, 29, 687–693.
  • Gıddens, A. (2000). Üçüncü Yol, Çev.: Mehmet Özay, İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Gökçearslan, Ş., Günbatar, M.S. (2012), Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Günüç, S. (2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değişkenler ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi: Van.
  • Günüç, S., Kayri, M. (2010), Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 220-232.
  • İnan, A. (2010). İlköğretim II. Kademe ve Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı, Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Işık, U. (2007). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı, Doktora Tezi, S.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü: Konya.
  • Komito, L. & Bates, J. (2009): Virtually local: social media and community among Polish nationals in Dublin. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 61 (3), 232–244.
  • Lee, S., & Cho, M. (2011), Social media use in a mobile broadband environment: examination of determinants of twitter and facebook use. Mobile Marketing Association, IJMM, Winter, Vol. 6, No. 2.
  • Nalwa K ve Anand A P (2003) Internet Addic-tion in Students: A Cause of Concern, Cyber Psychology & Behavior, 6 (6), 653-656
  • Orhan, F., ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26, 107.
  • Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–28
  • TÜİK. (2019). Türkiye’nin internet kullanım alışkanlıkları [Internet usage habits of Turkey]. Household Information Technology (IT) Usage Survey Report.
  • Üstündağ, M. T., Güneş, E., & Bahçivan, E. (2017). Dijital Okuryazarlık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Durumları. Journal of Education and Future, 12, 19-29.
  • We are Social. (2019). Digital 2019: Global Internet Use Accelerates. Retrieved 2 November 2019, from https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates

Investigation of Virtual Risk Perceptions of Secondary School Students in Terms of Various Variables

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 24 - 40, 10.12.2019

Öz

The aim of this study is to determine the risk perception levels of
secondary school students in relation to virtual environments and to
investigate the relationship between virtual risk perceptions and various
variables. Because individuals at risk in virtual environments face many
problems in psychological, social and academic contexts as well as the physical
problems caused by internet addiction. In line with this aim, differentiation
situations of secondary school students' perceptions of virtual risk according
to various demographic variables will be tried to be determined. In this
context, the following questions will be sought in the research: Does the
perception of virtual risk differ in secondary school students according to
gender, frequency of internet connection, grade level, type of school and age
variables? In this study, the form of the Virtual World Risk Perception Scale
(VWRPS), which was developed by the researchers in order to determine the
perceptions of high school students about the virtual world, was used as a data
collection tool. As a result of the analyzes conducted on the data obtained, it
was concluded that there is a significant difference between the perceptions of
secondary school students' virtual risk and their gender, school types and
frequency of internet connection; It was determined that there was no
differentiation according to class level and age.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. & Yılmaz Soylu, M. (2010). Öğretmenlerin Sayısal Yetkinlikleri Üzerine Bir Çalışma. Türk Kütüphaneciliği, 24(4), 748-768.
  • Anklam, P. (2009). Ten years of network. The Learning Organization, 16 (6), 415– 426.
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (baskıda). Sanal Dünya Risk Algısı (SDRA) Ölçeği’nin Ortaokul Düzeyine Uyarlanması.
  • Arslankara, V. B., & Usta, E. (2018). Development of Virtual World Risk Perception Scale (VWRPS). Bartın University Journal of Faculty of Education, 7 (1) , 111-131. DOI: 10.14686/buefad.356898
  • Arslankara, V. B., & Usta, E. (2019). Lise öğrencilerinin sanal ortamlardaki güven durumları ile sanal yalnızlıklarının sanal risk algısı bağlamında incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 288-301. DOI: https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.os.01.016
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2011). Exploring The Teachers’ Cyberbullying Perception in Terms of Various Variables. International Online Journal of Educational Sciences. 3(2), pp. 619-640.
  • Balcı, S. & Gülnar, B.L. (2009), Üniversite öğrencileri arasında internet bağımlılığı ve internet bağımlılarının profili. Selçuk İletişim, 6, 5-22.
  • Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X., & Chamarro. (2009). Problematic internet and mobile phone use and clinical symptoms in college students: The role of emotional intelligence. Computers in Human Behavior, 25, 1182-1187.
  • Bonanno, R. A., & Hymel, S. (2013). Cyber bullying and internalizing diffi culties: Above and beyond the impact of traditional forms of bullying. Journal of Youth and Adolescence, 42, 685–697.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoglu, S. S. (2017). Çevrimiçi ortamlarda çocukları ve gençleri bekleyen riskler: Sanal ortam yalnızlığı üzerine bir değerlendirme. 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS-2017). May 24-26, 2017, İnönü University, Malatya, Turkey.
  • Çelik Ç, B. & Odacı, H. (2012). Kendilik algısı ve benlik saygısının problemli internet kullanımını üzerindeki yordayıcı rolü [Predictive role of self-esteem and self-esteem on problematic internet use]. E-Journal of New World Sciences Academy, 7, (1),433-441.
  • Clayton, R.B., Osborne, R.E., Miller, B.K., & Oberle, C.D. (2013). Loneliness, anxiousness, and substance use as predictors of facebook use. Computers in Human Behavior, 29, 687–693.
  • Gıddens, A. (2000). Üçüncü Yol, Çev.: Mehmet Özay, İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Gökçearslan, Ş., Günbatar, M.S. (2012), Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Günüç, S. (2009). İnternet Bağımlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Demografik Değişkenler ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi: Van.
  • Günüç, S., Kayri, M. (2010), Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 220-232.
  • İnan, A. (2010). İlköğretim II. Kademe ve Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı, Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Erzurum.
  • Işık, U. (2007). Medya Bağımlılığı Teorisi Doğrultusunda İnternet Kullanımının Etkileri ve İnternet Bağımlılığı, Doktora Tezi, S.Ü., Sosyal Bilimler Enstitüsü: Konya.
  • Komito, L. & Bates, J. (2009): Virtually local: social media and community among Polish nationals in Dublin. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 61 (3), 232–244.
  • Lee, S., & Cho, M. (2011), Social media use in a mobile broadband environment: examination of determinants of twitter and facebook use. Mobile Marketing Association, IJMM, Winter, Vol. 6, No. 2.
  • Nalwa K ve Anand A P (2003) Internet Addic-tion in Students: A Cause of Concern, Cyber Psychology & Behavior, 6 (6), 653-656
  • Orhan, F., ve Akkoyunlu, B. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin İnternet Kullanımları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 26, 107.
  • Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–28
  • TÜİK. (2019). Türkiye’nin internet kullanım alışkanlıkları [Internet usage habits of Turkey]. Household Information Technology (IT) Usage Survey Report.
  • Üstündağ, M. T., Güneş, E., & Bahçivan, E. (2017). Dijital Okuryazarlık Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Dijital Okuryazarlık Durumları. Journal of Education and Future, 12, 19-29.
  • We are Social. (2019). Digital 2019: Global Internet Use Accelerates. Retrieved 2 November 2019, from https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veysel Bilal Arslankara 0000-0002-9062-9210

Ertuğrul Usta 0000-0001-6112-9965

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2019
Kabul Tarihi 6 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslankara, V. B., & Usta, E. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Risk Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 24-40.


2365323652 23655 23656



Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)

Journal of Information and Communication Technologies