Öz
ÖZET
Amaç: Bu çalışmanın amacı, disleksili çocukların aktivite rutinlerinde ev okuryazarlık ortamının
rolünü incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Hacettepe Üniversitesi Ergoterapi Bölümü Pediatri Ünitesi’ne gelen ve yaşları
6-12 (8,2±1,5) arasında değişen 158 çocuğun (55 kız) aileleri sosyal-demografik forma ve aktivite
rutinlerini incelemek için yürütücü fonksiyonlar ve aktivite rutin ölçeği anketine cevap verdi. Demografik
forma göre yaş ve cinsiyet, bireysel faktörler olarak sorulurken; ebeveynlerin eğitim ve
istihdam durumu, “ev okuryazarlık çevresi” olarak sorulmuştur.
Bulgular: Çoklu doğrusal regresyon analizine göre, bireysel ve çevresel faktörlerin yürütücü fonksiyonları
yordamadığı bulunmuştur (p> 0,05).
Sonuç: Disleksi nöro-gelişimsel bir problem olduğu için ev okuryazarlık ortamının etkisinin olmadığını
düşünmekteyiz. Gelecekteki çalışmalar, disleksili çocukların savunmasız olduğu bilinen nöronal
sistemlere farklı bireysel ve çevresel etkenlerin etkisini netleştirmeyi ve bilhassa bilişsel işlev
üzerindeki etkisini açıklığa kavuşturmayı amaçlamalıdır.
Anahtar Sözcu¨kler: Disleksi; Yürütücü fonksiyon; Çevre; Aile, Okur yazarlık
ABSTRACT
Objectives: The aim of this study is to analyze the occupational routines in children with dyslexia
and the role of home environment in the occupational routines of children with dyslexia.
Materials and Methods: 158 children (55 girls),aged between 6-12 years (8.2±1.5) from Hacettepe
University Department of Occupational Therapy pediatric unit answered to a social-demographic
form and executive function and occupational routines scale. According to the form, age and
gender were asked as an individual factors while parent’s education and employment asked as an
home literacy environment factors.
Results: According to multiple linear regressions, neither individual nor environmental factors we
predictor for executive functions (p>0.05).
Conclusion: Since dyslexia is a neurodevelopmental problem, it may not influences by home
literacy environment. Future study should aim to further clarify the effect of different individual
and environmental factors on neuronal systems known to be defenseless for children with
dyslexia and, in particular, to clarify its effect on executive and cognitive function.
Keywords: Dyslexia; Executive functions; Environment; Family; Literacy