STEM eğitiminde temel amaç fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarında gerekli bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak ve 21. yüzyıl becerilerine sahip bireyler yetiştirmektir. Bu çalışmada STEM eğitimi ile öğrenim görmüş öğrencilerin fen bilimleri ve matematik alanlarındaki başarıları ve aynı alanlardaki rutin olmayan problemleri çözme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma modeli kullanılmıştır. Bu amaçla Niğde il merkezinde bir ilkokulun 4. sınıfında STEM eğitimi alan 43 öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Acar(2018) tarafından geliştirilen Fen Bilimleri Akademik Başarı Testi, Matematik Akademik Başarı Testi, Fen Bilimleri Problem Çözme Becerisi Ölçme Aracı, Matematik Problem Çözme Becerisi Ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, öğrencilerin fen bilimleri ve matematik başarıları arasında; matematik başarısı ile rutin olmayan matematik ve fen bilimleri problem çözme becerileri arasında pozitif, anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Rutin olmayan matematik problem çözme becerileri ile rutin olmayan fen bilimleri problem çözme becerileri ve fen bilimleri başarısı arasında pozitif, anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu belirlenirken, fen bilimleri problem çözme becerisi ile fen bilimleri başarısı arasında da pozitif, anlamlı ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. STEM’in temel hedefi, öğrencilere fen ve matematik alanındaki gerekli bilgileri kazandırırken problem çözme, eleştirel düşünme, yaratıcılık gibi 21.yy becerilerini de kazandırmaktır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar bütünleştirmenin disiplinler arasında gerek akademik başarıda gerek problem çözme becerisinin birlikte artışında etkili olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, ilgili alanlardaki ders kitaplarında bütünleştirmenin etkili bir biçimde yapılması ve STEM eğitimi uygulamalarına yer verilmesi yararlı olabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi
2017