Emekli Öğretmenlerin Hayat Boyu Öğrenme Tutumları Amasra İlçesi Örneği
Yıl 2024,
Cilt: 8 Sayı: 1, 84 - 99, 01.07.2024
Yoncasu Yüzlü
,
Alican Ulukavak
,
Seçil Kartal
Öz
Bu araştırmanın amacı Bartın’ın Amasra ilçesinde yaşayan emekli öğretmenlerin hayat boyu öğrenme tutumlarına ilişkin görüşlerini belirlemektedir. Araştırma nitel bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu Bartın’ın Amasra ilçesinde ikamet eden 10 emekli öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde araştırmanın amacına yönelik olarak çalışma grubunda yer alan öğretmenlere yüz yüze görüşme yaparak bilgi verilmiş, araştırma için onayları alınmış, daha sonra öğretmenlerden yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu yedi sorudan oluşmaktadır. Hayat boyu öğrenme tutumlarını ölçmek için hazırlanan görüşme formu literatüre hakim ve nitel araştırma yöntemleri konusunda uzman bireylerin görüşleri doğrultusunda şekillendirilip uygulanmıştır. Uygulama sonucu dokuz öğretmenden veri sağlanmış ve elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Katılımcıların hepsinin HBÖ kavramını bildikleri tespit edilmiştir. Emekli öğretmenlerin kişisel gelişimlerini arttırmak için en çok kitap okuma yolunu tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme faaliyetlerine yeteri kadar zaman ayıramadıklarını düşünme sebepleri çoğunlukla sağlık problemlerinden kaynaklıdır. Emekli öğretmenler emeklilik döneminin atıl kalmak olmadığını, onların deneyim ve tecrübelerinden faydalanılması gerektiğini düşünmektedirler.
Kaynakça
- Akar, H. (2016). Durum çalışması. Ed: Saban A. ve Ersoy A. Eğitimde Nitel araştırma desenleri. Ankara:
Anı Yayıncılık.
- Aytaçlı, B. (2012). Durum Çalışmasına Ayrıntılı Bir Bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1), 1-9.
- Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma
yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Dalaman, F., & Kara, A. (2021). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Öğrenmeye ve Öğretmenlik Mesleğine
İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Dergipark, s. 1572-1601.
- Doğan S., Çalışkan Toyoğlu A., (2019). Okullarda Hayat Boyu Öğrenme Kültürü Ölçeği (OHBÖKÖ):
Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(28).
- Emeklilik Kavramı. (2022). From https://sgk.gov.tr/Content/Post/c48be498-1e9c-4465-b7cdfdfe15784589/Emekli-Kavrami-2022-05-15-05-14-44
- Erol, S. (2011). Yaşlılık Sigortası ve Emeklilik Yaşı Tartışması. Sosyal Bilimler Dergisi, 40-65.
- Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (11.Baskı). Ankara: Tek Işık Web Ofset.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtı. Ankara.
- Kaya, H.E. (2016). Yaşam Boyu Yetişkin Eğitimi. Nobel Akademik Yayıncılık. Ankara.
- Kılavuz, M. A. (2002). Emeklilik Döneminde Çalışma, Boş Zaman ve Din Eğitimi. Uludağ Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi, 71-86.
- Kurt, E., Arslan, N., & Cevher, T. Y. (2019). Türkçe Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenme
Eğilimleri. Trakya Eğitim Dergisi, 152-160.
- MEB. (2000). Hayat Boyu Öğrenme. From https://hayatboyu.meb.gov.tr/hayat-boyu-ogrenme/
- MEB. (2018, Nisan 11). Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği. From
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=24507&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
- MEB. (2018). Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. From
https://hbogm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=830 a
- Miles, MB., & Huberman, AM. (1994). Qualitativedataanalysis (2nd edition). ThousandOaks, CA: Sage
Publications.
- Oral, B. (1997). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüşleri. Çağdaş Eğitim
Dergisi, 4, 223.
- Samancı, O. & Ocakcı, E. (2017). Hayat Boyu Öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 711-
722.
- Ünal, K. & Akay, C. (2017). Öğretmenlik Mesleği ve Yaşam Boyu Öğrenme: Öğretmen Adayları
Penceresinden. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 821-838