The aim of this research
is to investigate the relationship between the reading speed and prosodic
readings of the sixth grade students in the secondary school. The research is
of correlational design of quantitative research methods. The population of the
research consists of the sixth grade students in the secondary school in the
city center of Yozgat in the academic year 2018-2019. There are a total of 418
students in the sample. In order to determine the reading speed of the sixth
grade students in the secondary school, a text from the sixth grade Turkish
textbook was read. In addition, prosodic reading scale was used. The average
reading speed of the students was determined as x̄=104.94. In other words, the
number of words that the middle school sixth grade students read aloud in one
minute is 105. Audition reading scores of the sixth grade students in the
secondary school x̄=2.53; S= .69. In other words, it is understood that the
reading aloud processes of the sixth grade students in the middle school are at
an intermediate level. A moderate, positive and significant relationship was
found between the reading aloud speed of the middle school students and the
reading aloud prosody (r=0.433; p<0.01).
Bu
araştırmanın amacı, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin sesli okuma hızları
ile prozodik okumaları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma nicel
araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama türündedir. Araştırmanın evrenini
2018-2019 eğitim-öğretim yılında Yozgat il merkezindeki ortaokul altıncı sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemde toplamda 418 öğrenci yer almaktadır.
Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin sesli okuma hızlarını belirlemek
amacıyla, ortaokul altıncı sınıf Türkçe ders kitabından bir metin sesli olarak
okutulmuştur. Bunun yanı sıra prozodik okuma ölçeği kullanılmıştır.
Öğrencilerin sesli okuma hızı ortalamasının x̄=104,94 olduğu belirlenmiştir.
Bir başka ifadeyle, ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin bir dakikada sesli
okudukları kelime sayısı 105’tir. Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin sesli
okuma prozodi puanları x̄=2,53; S=,69’dur. Bir başka ifadeyle ortaokul altıncı
sınıf öğrencilerinin sesli okuma prozodilerinin orta düzeyde olduğu
anlaşılmaktadır. Ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin sesli okuma hızı ile
sesli okuma prozodileri arasında (r=0,433; p<0,01) orta düzeyde, pozitif
yönlü, anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |