Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Sürecinde İlk Okuma Yazma Öğretimine Yönelik Ebeveyn Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 1, 443 - 472, 27.04.2022
https://doi.org/10.14812/cuefd.947383

Öz

Bu çalışmanın amacı, uzaktan eğitim sürecinde ilkokul birinci sınıfa giden çocukların ebeveynlerinin ilk okuma yazma öğretimindeki deneyimlerine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma deseni olarak nitelfenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi iki farklı ilkokulun birinci sınıf şubelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin ebeveynlerinden 76’sı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan standartlaştırılmış görüşme formu ve demografik bilgi testi ile toplanmıştır. Standartlaştırılmış görüşme formu ile toplanan veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucu uzaktan eğitim sürecinde ilk okuma yazma öğrenimine ilişkin ebeveynlerin deneyim ve görüşlerine dayalı olarak 4 tema ve bu temaların altında kategori ve kodlar oluşmuştur. Oluşan temalar sırasıyla ders kitapları dışında kullanılan veya tavsiye edilen araç gereçler teması, uzaktan eğitim sürecinde öğretmen-ebeveyn iletişimi teması, ebeveynlerin ev çalışmalarındaki rolü teması ve uzaktan eğitim sürecinde çevrimiçi derslere ilişkin görüşlerine yönelik temadır.Öğretmenlerin programa yönelik gereksinimleri ise program ögelerinin daha detaylı açıklamalar içermesi, okulların teknolojik donanımlarının desteklenmesi, programın uygulanması ile ilgili öğretmenlerden dönüt alınması, sınıf mevcutlarının azaltılabilmesi, kullanılan ders kitaplarının güncellenmesi, programın kazanım ve içerik açısından sadeleşmesi, çoğunlukla konuşma becerisine yönelik bir programın geliştirilmesi ve öğretmenlere programın uygulanması ile ilgili detaylı hizmetiçi eğitim verilmesidir.

Kaynakça

  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192-206.
  • Atabey, D. ve Tezel Şahin, F. (2011). Aile öğretmen iletişim ve işbirliği ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 793-804.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • Bozkurt ve Duran, (2021). İlkokul birinci sınıf öğrenci velilerinin uzaktan eğitim sürecini değerlendirmeleri (Afyon Örneği). VI. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online Dergisi, 2(2), 28-34.
  • Çelik Solyalı, D. ve Işıktaş, S. (2020). İlk okuma yazma öğrenimi sürecinde veli rolünün değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi -Sosyal ve Eğitim Bilimleri. Hattuşa, Çorum.
  • Coplan, R. J., Liu, J., Cao, J., Chen, X. and Lı, D. (2017). Shyness and school adjustment in Chinese children: The roles of teachers and peers. School Psychology Quarterly, 32(1), 131–142.
  • Del Bono, E., Francesconi, M., Kelly, Y. and Sacker, A. (2016). Early maternal time investment and early child outcomes. Economic Journal, 126, 96-135.
  • Dettmers, S., Yotyodying, S. and Jonkmann, K. (2019). Antecedents and outcomes of parental homework involvement: How do family-school partnerships affect parental homework involvement and student outcomes? Front. Psychol, 10 (1048).
  • Dong, C., Cao, S. and Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9.
  • Ekinci Vural, D. (2006). Okul öncesi programlarındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Gedik, N. (2019). Öğretim teknolojilerinde kuramlar. S. Şendağ (Ed.), Öğretim teknolojileri içinde (s.37-70). Ankara: Nobel Akademi
  • Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hapsari, S. M., Sugito, S. and Fauziah, P. Y. (2020). Parent’s involvement in early childhood education during the Covid-19 pandemic period. Jurnal Pendidikan Progresif, 10(2), 298-311
  • İnci, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA tv) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 505-527.
  • Kaplan, A. M. and Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons, 59(4), 441-450.
  • Kılıç, Ş. ve Ertürk Kara, H. (2020). Ebeveynlerin okuma yazmaya hazırlığa ilişkin uygulamaları ile çocukların sözcük-yazı farkındalığı becerileri arasındaki ilişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 35-50.
  • Kıvrak, Z. ve Yıldırım, K. (2020). Öğretmenlerin gözünden birinci sınıf öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini öğrenim süreçlerine ailelerin katılımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 447-468.
  • Law, Y. K. (2008). The relationship between extrinsic motivation, home literacy, classroom instructional practices and reading proficiency in second-grade Chinese children. Research in Education, 80, 37-51.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Moore, M. G. (1973). Toward a theory of independent learning and teaching. Journal of Higher Education, 44, 661-679
  • Novianti, R. and Garzia, M. (2020). Parental engagement in children's online learning during covid-19 pandemic. Journal Of Teachıng And Learnıng In Elementary Educatıon, 3(2), 117-131.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem A Yayıncılık
  • Rose, P., Beeby, J. and Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129.
  • Saracho, O.N. (2002) Family literacy: Exploring family practices. Early Child Development and Care, 172(2), 113–122.
  • Sirem, Ö. ve Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Turkish Studies, 15(4), 993-1009.
  • Şahin, S. ve Tuğrul, B. (2019). İlköğretim birinci sınıfta okuma ve yazma eğitimine ailenin katkı düzeyinin belirlenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 45-61.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Turan, Z. (2019). E-öğrenme, kurum, uygulama ve araçlar. S. Şendağ (Ed.), Öğretim teknolojileri içinde (s.449-480). Ankara: Nobel Akademi
  • Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London: Althouse Press
  • Vukelich, C. and Christie, J. (2009). How children learn to read and write. C. Vukelich ve J. Christie (Eds.), Building a foundation for preschool literacy: Effective instuction for children’s reading and writing development içinde (pp.1-16). Newark, DE: International Reading Association.
  • Weigel, D. J., Martin, S. S. and Bennett, K. K. (2010). Pathways to literacy: Connections between family assets and preschool children’s emergent literacy skills. Journal of Early Childhood Research, 8(1), 5-22.
  • Wilder, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: a metasynthesis. Educational Review, 66(3), 377-397.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25(3), 241-258.
  • Yaşar Ekici, F. (2017). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 543-562.
  • Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6), 949-977.
  • Zhang, T. (2021). Chinese parents’ perception of emergency remote K-12 teaching-learning in China during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 16.

Parents' Views on Initial Literacy Teaching in the Distance Education Process

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 1, 443 - 472, 27.04.2022
https://doi.org/10.14812/cuefd.947383

Öz

The aim of this study was to determine the views of parents of primary school 1st grade children regarding their experiences in primary literacy teaching in the distance education process. For this purpose, qualitative phenomenology was used as a research design. The study group of the research consists of 76 parents of students studying in the firstgrade branches of two different primary schools affiliated to the Ministry of National Education. The data of the study were collected with a standardized interview form and demographic information test prepared by the researchers. The data collected with the standardized interview form were analyzed using content analysis. As a result of the analyzes, 4 themes and categories and codes were formed under these themes, based on the experiences and opinions of the parents regarding the first literacy learning in the distance education process. The themes revealed are, respectively, the theme of tools used or recommended outside of textbooks, the theme of teacher-parent communication in the distance education process, the theme of the role of parents in homework, and the theme of their views on online lessons in the distance education process.

Kaynakça

  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 Pandemi sürecinde verilen uzaktan eğitim hakkında veli görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 57, 192-206.
  • Atabey, D. ve Tezel Şahin, F. (2011). Aile öğretmen iletişim ve işbirliği ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 793-804.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • Bozkurt ve Duran, (2021). İlkokul birinci sınıf öğrenci velilerinin uzaktan eğitim sürecini değerlendirmeleri (Afyon Örneği). VI. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Aypay, Çev.Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çelenk, S. (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim Online Dergisi, 2(2), 28-34.
  • Çelik Solyalı, D. ve Işıktaş, S. (2020). İlk okuma yazma öğrenimi sürecinde veli rolünün değerlendirilmesi. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi -Sosyal ve Eğitim Bilimleri. Hattuşa, Çorum.
  • Coplan, R. J., Liu, J., Cao, J., Chen, X. and Lı, D. (2017). Shyness and school adjustment in Chinese children: The roles of teachers and peers. School Psychology Quarterly, 32(1), 131–142.
  • Del Bono, E., Francesconi, M., Kelly, Y. and Sacker, A. (2016). Early maternal time investment and early child outcomes. Economic Journal, 126, 96-135.
  • Dettmers, S., Yotyodying, S. and Jonkmann, K. (2019). Antecedents and outcomes of parental homework involvement: How do family-school partnerships affect parental homework involvement and student outcomes? Front. Psychol, 10 (1048).
  • Dong, C., Cao, S. and Li, H. (2020). Young children’s online learning during COVID-19 pandemic: Chinese parents’ beliefs and attitudes. Children and Youth Services Review, 118, 1-9.
  • Ekinci Vural, D. (2006). Okul öncesi programlarındaki duyuşsal ve sosyal becerilere yönelik hedeflere uygun olarak hazırlanan aile katılımlı sosyal beceri eğitimi programının çocuklarda sosyal becerilerin gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Gedik, N. (2019). Öğretim teknolojilerinde kuramlar. S. Şendağ (Ed.), Öğretim teknolojileri içinde (s.37-70). Ankara: Nobel Akademi
  • Günay Bilaloğlu, R. (2014). Okul öncesi eğitimde aile katılımı etkinliklerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve aile katılımı etkinliklerinin dil-matematik becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hapsari, S. M., Sugito, S. and Fauziah, P. Y. (2020). Parent’s involvement in early childhood education during the Covid-19 pandemic period. Jurnal Pendidikan Progresif, 10(2), 298-311
  • İnci, Ç. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan ilkokul uzaktan eğitim programı (EBA tv) ile ilgili veli görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 505-527.
  • Kaplan, A. M. and Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons, 59(4), 441-450.
  • Kılıç, Ş. ve Ertürk Kara, H. (2020). Ebeveynlerin okuma yazmaya hazırlığa ilişkin uygulamaları ile çocukların sözcük-yazı farkındalığı becerileri arasındaki ilişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 35-50.
  • Kıvrak, Z. ve Yıldırım, K. (2020). Öğretmenlerin gözünden birinci sınıf öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini öğrenim süreçlerine ailelerin katılımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 447-468.
  • Law, Y. K. (2008). The relationship between extrinsic motivation, home literacy, classroom instructional practices and reading proficiency in second-grade Chinese children. Research in Education, 80, 37-51.
  • Miller, S. (2003). Analysis of phenomenological data generated with children as research participants. Nurse Researcher, 10(4), 68-82.
  • Moore, M. G. (1973). Toward a theory of independent learning and teaching. Journal of Higher Education, 44, 661-679
  • Novianti, R. and Garzia, M. (2020). Parental engagement in children's online learning during covid-19 pandemic. Journal Of Teachıng And Learnıng In Elementary Educatıon, 3(2), 117-131.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.). Pegem A Yayıncılık
  • Rose, P., Beeby, J. and Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129.
  • Saracho, O.N. (2002) Family literacy: Exploring family practices. Early Child Development and Care, 172(2), 113–122.
  • Sirem, Ö. ve Baş, Ö. (2020). Okuma güçlüğü olan ilkokul öğrencilerinin Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim deneyimleri. Turkish Studies, 15(4), 993-1009.
  • Şahin, S. ve Tuğrul, B. (2019). İlköğretim birinci sınıfta okuma ve yazma eğitimine ailenin katkı düzeyinin belirlenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1), 45-61.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153- 182.
  • Turan, Z. (2019). E-öğrenme, kurum, uygulama ve araçlar. S. Şendağ (Ed.), Öğretim teknolojileri içinde (s.449-480). Ankara: Nobel Akademi
  • Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London: Althouse Press
  • Vukelich, C. and Christie, J. (2009). How children learn to read and write. C. Vukelich ve J. Christie (Eds.), Building a foundation for preschool literacy: Effective instuction for children’s reading and writing development içinde (pp.1-16). Newark, DE: International Reading Association.
  • Weigel, D. J., Martin, S. S. and Bennett, K. K. (2010). Pathways to literacy: Connections between family assets and preschool children’s emergent literacy skills. Journal of Early Childhood Research, 8(1), 5-22.
  • Wilder, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement: a metasynthesis. Educational Review, 66(3), 377-397.
  • Wood, C. (2002). Parent-child preschool activities can affect the development of literacy skills. Journal of Research Reading, 25(3), 241-258.
  • Yaşar Ekici, F. (2017). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışları arasındaki ilişki. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (1), 543-562.
  • Yurtbakan, E. ve Akyıldız, S. (2020). Sınıf öğretmenleri, ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerin Covid-19 izolasyon döneminde uygulanan uzaktan eğitim faaliyetleri hakkındaki görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(6), 949-977.
  • Zhang, T. (2021). Chinese parents’ perception of emergency remote K-12 teaching-learning in China during the COVID-19 pandemic. Asian Journal of Distance Education, 16(1), 16.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlhan Polat 0000-0002-7802-6337

Cengiz Kesik 0000-0001-9777-0076

Yayımlanma Tarihi 27 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, İ., & Kesik, C. (2022). Parents’ Views on Initial Literacy Teaching in the Distance Education Process. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(1), 443-472. https://doi.org/10.14812/cuefd.947383

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved