Öğretim programları, bireylerin toplumsal ve bilişsel gelişimini yönlendiren en temel politika araçlarından biridir. Günümüzün dijitalleşme ve 21. yüzyıl becerileri odaklı dönüşüm süreci, öğretim programlarının güncellenmesini zorunlu kılmıştır. Bu doğrultuda, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından geliştirilen “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”, eğitim sistemine bütüncül bir yaklaşım getirmeyi hedeflemektedir. Ancak, yeni programların başarısı yalnızca kuramsal içeriğine değil, aynı zamanda uygulayıcıların –özellikle öğretmenlerin– bu programlara ne ölçüde bağlı kaldığına da bağlıdır. Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin 5. sınıf matematik öğretim programına yönelik bağlılıklarının çeşitli bireysel ve bağlamsal değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.
Araştırma, tarama modeli ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma evrenini, 2024–2025 eğitim-öğretim yılında Kütahya ilinde görev yapan 180 matematik öğretmeni oluşturmuş, kayıp ve uç değerlerin ayıklanması sonucunda analizler 162 öğretmenin yanıtları ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, Burul (2018) tarafından geliştirilen “Öğretim Programına Bağlılık Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veriler, betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir.
Öğretmenlerin programa bağlılık düzeyleri orta düzeyde bulunmuştur. Araştırmada programa bağlılık düzeyinin cinsiyet, öğrenim durumu, mesleki kıdem, ulusal veya uluslararası projelerde görev alma, sınıf mevcudu ve okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırmada sonuçlara bağlı olarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Programa Bağlılık Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı Öğretmen Algısı Programın Uygulanması
Bu araştırma, bilimsel etik kurallarına uygun olarak yürütülmüştür.
Bu araştırma için herhangi bir kurumdan finansal destek alınmamıştır.
Curricula are fundamental policy tools that guide the social and cognitive development of individuals. The ongoing transformation focused on digitalization and 21st-century skills has made curriculum renewal a necessity. In this context, the “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” developed by the Ministry of National Education aims to introduce a holistic approach to the education system. However, the success of such reforms depends not only on their theoretical design but also on teachers’ commitment to implementing them effectively.The present study aimed to examine teachers’ commitment to the 5th-grade mathematics curriculum in relation to various variables.
The study was conducted using a survey model. The target population consisted of 180 mathematics teachers working in Kütahya during the 2024–2025 academic year. After removing missing and extreme values, analyses were carried out with data from 162 teachers. Data were collected using the Curriculum Fidelity Scale developed by Burul (2018). Descriptive statistics, independent samples t-tests, and one-way ANOVA were used in data analysis.
Findings revealed that teachers’ commitment to the curriculum was moderate. No statistically significant differences were found across gender, education level, experience, participation in projects, class size, or school socioeconomic level. Several recommendations were made based on the results.
Curriculum Fidelity The Century of Türkiye Education Model Middle School Mathematics Curriculum Teacher Perception Program Implementation
This study was conducted in accordance with research and publication ethics.
This research received no specific grant from any funding agency.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2025 |
| Kabul Tarihi | 13 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |