Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Matematik Eğitiminde Akıllı Tahta Kullanımını İnceleyen Araştırmaların Betimsel İçerik Analizi

Yıl 2021, Sayı: 52, 724 - 743, 31.12.2021
https://doi.org/10.53444/deubefd.1007793

Öz

Bu çalışmada amaç Türkiye’de matematik eğitiminde akıllı tahta kullanımını ele alan araştırmaları içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Bu amaçla yapılan tarama sonucunda 36 araştırma belirlenmiştir. Araştırmalar; araştırmanın türü, yayın yılı, yayın dili, tercih edilen terim, araştırma amacı, araştırma yaklaşımı, örneklem türü ve düzeyi, konu alanı, veri toplama araçları, uygulanan yöntem ve süresi, ulaşılan sonuçlar bakımından incelenmiştir. İncelenen araştırmaların ağırlıklı olarak makale çalışması olduğu, 2013-2019 yıllarında yığılma gösterdiği, çoğunun yayın dilinin Türkçe olduğu, akıllı tahta teriminin daha fazla kullanıldığı belirlenmiştir. Çoğu araştırmanın durum tespiti amacıyla yapıldığı, nicel araştırma yaklaşımının daha fazla tercih edildiği, örneklemin ağırlıklı olarak öğrencilerden oluştuğu ve örneklem düzeyinin ortaokul olduğu, geometri konularının daha yoğun olarak ele alındığı, veri toplama aracı olarak en sık tutum ölçeğine başvurulduğu, çoğunlukla 1-5 hafta gibi kısa süreli uygulamaların gerçekleştirildiği ve araştırmaların betimsel ve müdahaleye yönelik sonuçları daha fazla ortaya koyduğu saptanmıştır. Çalışmanın matematik eğitiminde akıllı tahta kullanımına yönelik yapılan araştırmalar ile ilgili bütünsel bir bakış açısı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akar, H. (2020). The effect of smart board use on academic achievement: A meta-analytical and thematic study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 8(3), 261-273.
  • Akçayır, M. (2011). Akıllı tahta kullanılarak işlenen matematik dersinin sınıf öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin başarı, tutum ve motivasyonlarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Akgün, M. (2014). Matematik dersinde akıllı tahta kullanımına yönelik öğrenci tutumu ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Akgün, M., Yücekaya, G. K., & Dısbudak, K. (2016). Türkiye’de akıllı tahta kullanımına yönelik araştırmalar: Bir içerik analizi çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 73-94.
  • Aydın, M. (2017). Matematik dersinde etkileşimli tahta kullanımının öğrenci başarısı, motivasyonu ve tutumları üzerindeki etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Elazığ.
  • Baz, F. Ç. (2017). FATİH projesi üzerine bir içerik analizi çalışması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 93-103.
  • Beauchamp, G., & Kennewell, S. (2008). The influence of ICT on the interactivity of teaching. Education and Information Technologies, 13(4), 305-315.
  • Birişçi S. & Uzun, S. B. S. (2014). Mathematics teachers’ views on interactive whiteboard use in their courses: A sample of Artvin province. Elementary Education Online, 13(4), 1278-1295.
  • Çalık, M., & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38.
  • De Vita, M., Verschaffel, L., & Elen, J. (2018). The power of interactive whiteboards for secondary mathematics teaching: Two case studies. Journal of Educational Technology Systems, 47(1), 50-78.
  • Dill, M. J. (2008). A tool to improve student achievement in Math: An interactive whiteboard (Doctoral dissertation). Ashland University.
  • Ekici, F. (2008). Akıllı tahta kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Fatih Projesi, Vizyonumuz-Misyonumuz. (2021, 20 Eylül). Erişim adresi: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html
  • Geer, R., & Barnes, A. (2007). Cognitive Concomitants of Interactive Board Use and Their Relevance to Developing Effective Research Methodologies. International education journal, 8(2), 92-102.
  • Glover, D. & Miller, D. (2001). Running with Technology: the pedagogic impact of the large-scale introduction of interactive whiteboards in one secondary school. Journal of Information Technology for Teacher Education, 10(3), 257-278.
  • Gülbahar, Y., & Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111.
  • Gündüz, S., & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 183-204.
  • Hebebci, M. T., Çelik, İ., & Şahin, İ. (2016). Eğitim ortamlarında etkileşimli tahta kullanımı: Araştırmalar ve eğilimler. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 55-76.
  • Karasar, Ş. (2004). Eğitimde yeni iletişim teknolojileri -İnternet ve Sanal Yüksek Eğitim-. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(4), 117-125.
  • Kennewell, S. (2006, November). Reflections on the interactive whiteboard phenomenon: A synthesis of research from the UK. In annual conference of the Association for Active Educational Researchers, Adelaide, Australia.
  • Kennewell, S., & Beauchamp, G. (2007). The features of interactive whiteboards and their influence on learning. Learning, Media and Technology, 32(3), 227-241.
  • Keskin, M., & Tapan-Broutin, M. S. (2019). Akıllı tahta ortamında uygulanan çember ders modülüne ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 14(4), 2495-2514.
  • Kurtoğlu, M., & Seferoğlu, S. S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(3), 1-10.
  • Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2010). Using interactive whiteboards to orchestrate classroom dialogue. Technology, Pedagogy and Education, 19(2), 195-209.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Özgen, K., & Tum, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanmaya yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 16-39.
  • Serin, H. (2017). The effects of interactive whiteboard on teaching geometry. International Journal of Social Sciences & Educational Studies, 4(3). 216-219.
  • Sevgi, S., Taş, B., & Bayazıt, İ. (2021). Ortaokul matematik öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta kullanımına yönelik görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 285-300.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: Boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91-101.
  • Tabuk, M., Aydogdu, A.A., Kalyoncu, A., Erten, D.I., Arslan, K., Kara, N., ve diğerleri (2018). Türkiye'deki bilgisayar destekli matematik öğretimi araştırmaları: Yüksek lisans ve doktora tezlerinin içerik analizi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(25), 16-38.
  • Tataroğlu B. (2009). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının 10. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, matematik dersine karşı tutumları ve öz-yeterlik düzeylerine etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
  • Ulaş, A., & Tuna, A. (2020). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Online Journal of Mathematics, Science and Technology Education (OJOMSTE), 1(1), 31–40.
  • Wall, K., Higgins, S., & Smith, H. (2005). ‘The visual helps me understand the complicated things’: pupil views of teaching and learning with interactive whiteboards. British journal of educational technology, 36(5), 851-867.
  • Yorgancı, S., & Terzioğlu, Ö. (2013). Matematik öğretiminde akıllı tahta kullanımının başarıya ve matematiğe karşı tutuma etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 919-930.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Tataroğlu Taşdan 0000-0002-5851-6144

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Tataroğlu Taşdan, B. (2021). Türkiye’de Matematik Eğitiminde Akıllı Tahta Kullanımını İnceleyen Araştırmaların Betimsel İçerik Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(52), 724-743. https://doi.org/10.53444/deubefd.1007793