Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Destek Eğitim Odası Materyali Hazırlama Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Metaforik Algılarına ve Bilişsel Yapılarına Etkisi

Yıl 2025, Sayı: 65, 3127 - 3166, 30.09.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1612360

Öz

Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarına özel gereksinimli öğrencilerin (hafif düzeyde zihinsel yetersizlik ve özel öğrenme güçlüğü) beceri gelişimlerine odaklı destek eğitim odası materyali hazırlama eğitiminin verilmesi ve değerlendirilmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 akademik yılında Türkiye’nin farklı devlet üniversitelerinde, fen bilgisi öğretmenliği lisans programının üçüncü ve dördüncü sınıf düzeylerinde öğrenim gören 22 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak metafor formu, Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) ve çizim soruları kullanılmıştır. Metafor formu, KİT ve çizim soruları; dört anahtar kavram (destek eğitim odası, kaynaştırma öğrencisi, destek eğitim odası materyali ve beceri) çerçevesinde oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde içerik analizden yararlanılmıştır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının büyük kısmının beceri temelli destek eğitim odası materyali hazırlama eğitimi sürecinde yaptıkları uygulamaları son testte çağrışım kelimelerine ve çizimlerine yansıttıkları görülmüştür. Verilen eğitimin fen bilgisi öğretmen adaylarının metaforik algılarını kısmen geliştirdiği, bilişsel yapılarına ise olumlu yönde etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer branş öğretmen adaylarına ve öğretmenlere öğretim sürecinde kullanacakları materyalleri hazırlayabilme konusunda eğitim verilebilir.

Etik Beyan

Trabzon Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından incelendikten sonra araştırma izni (Karar Tarihi: 16.09.2022; Karar Sayı Numarası: E-81614018-000-2200038209) alınmıştır.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1129B372200355

Teşekkür

Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenen 1129B372200355 numaralı proje kapsamında birinci yazarın yüksek lisans tez verilerinden üretilmiştir. Yazarlar TÜBİTAK’a ve tüm proje ekibine katkılarından dolayı teşekkürlerini sunar. Bu araştırmanın bir bölümü 15. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi'nde sözlü bildiri şeklinde sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akay, E., Uzuner, Y., & Girgin, Ü. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 2(2), 43-68. [Online] http://www.enadonline.com, 10.14689/issn.2148-2624.1.3s3m
  • Akbulut, E. & Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 74-91.
  • Akman Yozgat, A., Özbek, N., & Afacan Ö. (2018). Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere elementlerin isimlerinin doğrudan öğretim yöntemi kullanılarak öğretimi. Researcher: Social Science Studies, 6(1), 23-39.
  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23.
  • American Psychiatric Association [APA]. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV) tanı ölçütleri başvuru el kitabı. (Yeniden gözden geçirilmiş 4. Baskı). Washington, D.C: APA.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi, kuramları ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Aydın Dalga, R. (2019). Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Aydın, S., Er Nas, S., & Bekar, Ş. N. (2023). Aktif öğrenme tekniklerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisi: “Kütle ve ağırlık” örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 2494-2519.
  • Aydoğdu, A., Benli, A. N., & Kapucu, R. (2020). Ortaokul kademesinde kaynaştırma eğitimi gören öğrencilerin uyum becerilerine ilişkin görüşler. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-47.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bakaç, E. & Özen, R. (2015). Materyal tasarımı öz-yeterlik inancı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 461-476.
  • Balbağ, M. Z., Çemrek, F., & İnce, H. (2021). Fen bilgisi ve zihin engelliler öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 6(1), 63- 77.
  • Balçın, M. D. & Yıldırım, M. (2021). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersi STEM çalışmalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 307-341.
  • Baş, A. (2022). Öğretmenleri̇n 21. yüzyıl beceri̇leri̇ne i̇li̇şki̇n metafori̇k algılarının i̇ncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi̇antep Üni̇versi̇tesi̇.
  • Başgül, M. & Uluçınar Sağır, Ş. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel eğitimle ilgili metaforik algılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 249- 280.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Uşak ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45.
  • Batu, S., & Kırcaali-İftar, G. (2011). Kaynaştırma (6.bs.). Kök Yayıncılık.
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G., & Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50.
  • Bay, M., Staver, J. R., Bryan, T., & Hale, J. B. (1992). Science instruction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Journal of Research in Science Teaching, 29(6), 555–570. https://doi.org/10.1002/tea.3660290605
  • Black, R. S., & Morris, C. C. (1974). The resource room: A pratical approach to providing instruction for mildy handicapped children. South Carolina Department of Education.
  • Bozak, B. & Çay, E. (2023). Destek eğitim odalarının kaynaştırma uygulamasındaki yeri ve önemine ilişkin öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 1-18.
  • Cirık, M. (2018). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin bilişsel profillerinin Anadolu-Sak zeka ölçeği ile incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Cop, M. R., & Kablan, Z. (2018). Türkiye’de eğitsel oyunlarla i̇lgili yapılmış çalışmaların analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 52-71.
  • Çakıcı, A. (2022). Lise öğrenci̇leri̇ni̇n oti̇zm kavramı hakkındaki metafori̇k algılarının i̇ncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Çakıroğlu, O. & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808.
  • Çavuş, R. & Balçın. M.D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine i̇lişkin öğrenci görüşleri: Maddenin yapısı ve özellikleri örneği. Researcher: Social Science Studies, 5(10), 323-34.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. bs.). Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Dayı, E., Açıkgöz, G., & Elçi, A. N. (2020). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının özel gereksinimli öğrencilere yönelik metaforik algıları (Gazi Üniversitesi örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 95-122.
  • Deliveli, K. (2021). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi ve sınıf yönetimine ilişkin mesleki yeterliliklerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Deveci, İ. & Aydız, M. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim programında yer alan yaşam becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 164-186.
  • Deveci, İ. & Çepni, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimci özelliklerinin bazı değişkenler açısından i̇ncelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 135-149
  • Durmaz, O., Kızılaslan, A., & Yazıcıoğlu, T. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55, 128-146.
  • Efilti, E., Demirci, B., & Karaduman, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitim öğrencilerine yönelik metaforik algılarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 221-251. https://doi.org/10.26466/opus.754317
  • Er Nas, S. & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1800-1816.
  • Er Nas, S., Çalık, M., Usta Yılmaz, H., Şenel Çoruhlu, T., İpek Akbulut, H., Ergül, C., Çepni, S., Delimehmet Dada, Ş., & Kıryak, Z. (2021). An evaluation of the science experimental guidebook prepared for students with learning disabilities: A case of “matter and change”. Journal of Uludag University Faculty of Education, 34(1), 125-172.
  • Er Nas, S., İpek Akbulut, H., & Çalık, M. (2022). Enriching resource rooms for students with learning disabilities: A case of transparent, semi-transparent, and non-transparent concepts. The Physics Teacher, 60(1), 43-46.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501-534.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Filik, R. (2019). Sınıf öğretmenlerinin destek eğitim odaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Glomb, N. K., & Morgan, D. P. (1991). Resource room teachers' use of strategies that promote the success of handicapped students in regular classrooms. The Journal of Special Education, 25(2), 221-235.
  • Gün, N. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin özel eğitim kavramlarına yönelik metaforik algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gürsoy, F., Aral, N., Öz, N. S., & Aysu, B. (2019). Öğretmenlerin kaynaştırma/bütünleştirme uygulaması hakkındaki görüşleri: Bir metafor çalışması. A. M. Demirkıran, K. Demirutku, O. Yılmaz, A. Aracı-İyiaydın, Y. Kamacı, & Z. Yeler (Ed.), III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi içinde (s. 181-190). Ankara: Ted Üniversitesi.
  • Hersh, M. (2014). Evaluation framework for ICT-based learning technologies for disabled people. Computers & Education, 78, 30-47.
  • Holotescu, C., Grosseck, G., & Danciu, E. (2014). Educational digital stories in characters: Towards a typology of micro-blog storytelling in academic courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2301-2305.
  • Kalkan, Ç. & Eroğlu, S. (2017). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrenciler için STEM materyallerine dayalı örnek etkinliklerin tasarlanması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yayıncılık Dergisi, 4(2), 36-46.
  • Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, O. & Baran, S. (2020). ‘Kuvvet Kapmaca’ eğitsel oyunu i̇le fen öğretimine yönelik öğretmen görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 76-91.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kazu, İ. Y. & Yıldırım, D. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel gereksinimli birey ve özel eğitime yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 51, 1121-1144.
  • Koyun, S. (2023). Öğretmen ve veli açısından fen bilimleri dersi destek eğitim odası eğitim sürecinde yaşanılan sorunlar ve çözüm önerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Kumar, D., & Wilson, C. L. (1997). Computer technology, science education, and students with learning disabilities. Journal of Science Education and Technology, 6(2), 155-160.
  • Kutlu Abu, N. & Gökdere, M. (2020). Üstün yeteneklilere yönelik farklılaştırılmış fen öğretim modülü hakkında sınıf öğretmen adaylarının kavramsal algıları ve değerlendirmeleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 768-798.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1982). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Malchiodi, C. A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak. T. Yurtbay (Çev.). Epsilon Yayınları.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. Sage.
  • Melekoğlu, M. A. (2017). Özel öğrenme güçlüğünün nedenleri ve özellikleri. M. A. Melekoğlu, & U. Sak (Ed.), Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek içinde. Pegem Akademi.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2010). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016). Destek eğitim odası kılavuz kitapçığı. Ankara: Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018a). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 30471, 7 Kasım 2024.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2018b). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Nar, B. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulaması: Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlikleri ve görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Üniversitesi.
  • Özgür, İ. (2015). İlk ve ortaöğretimde kaynaştırma uygulamaları. Karahan Yayınları.
  • Özokçu, O. (2013). Kaynaştırma uygulamaları. S. Vuran (Ed.). Özel eğitim içinde (s. 81-111). Maya Akademi.
  • Pekmezci, K. (2023). Özel yetenekli̇ çocuklar i̇çi̇n destek eği̇ti̇m uygulamalarının geli̇şti̇ri̇lmesi̇nde öğretmen eği̇ti̇mleri̇nin etkileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üni̇versi̇tesi̇.
  • Pesen, A. & Pesen, H. (2020). Özel eğitim dersi alan öğretmen adaylarının “özel eğitim” ve “özel eğitime ihtiyaç duyan birey” kavramlarına ilişkin algıları. Ekev Akademi Dergisi, 81, 35-60.
  • Saban, A., & Koçbeker-Eid, B. N. (2017). Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma öğrencisine yönelik metaforik algıları. Ö. Demirel & S. Dinçer (Ed.), Küreselleşen dünyada eğitim içinde (s. 515-526). Pegem Akademi.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2007). Science learning in spe cial education: The case for constructed versus instructed learn ing. Exceptionality, 15(2), 57–74.
  • She, H. C. (2005). Enhancing eighth grade students’ learning of buoyancy: The interaction of teachers’ instructional approach and students’ learning preference styles. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 609-624.
  • Spektor-Levy, O., & Yifrach, M. (2019). If science teachers are positively inclined toward inclusive education, why is it so difficult? Research in Science Education, 49(3), 737-766.
  • Sucuoğlu, B. (2010). Zihin engeli tanımları sınıflandırma ve yaygınlık. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleri içinde (s. 48-84). Kök Yayıncılık.
  • Şahin, E. & Yalçın, N. (2023). Fen eğitiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 356-381.
  • Şenel Coruhlu, T., Çalık, M., Er Nas, S., & Bilgin, B. (2023). Improv ing science process skills of students with mild intellectual dis abilities. Journal of Baltic Science Education, 22(2), 323–336. https://doi.org/10.33225/jbse/23.22.323
  • Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Er Nas, S., & Kurt Almalı, Ş. (2024). Effectiveness of the prediction–observation–explanation strategy on students with mild intellectual disabilities. Asia Pacific Education Review. https://doi.org/10.1007/s12564-024-09940-x
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S., Çalık, M., Ergül, C., Çepni, S., & Karagöz, G. N. (2022). Deney kılavuzunun hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(4), 775-809.
  • Şenel Çoruhlu, T., Karagöz, G. N., & Er Nas, S. (2021). Hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere yönelik fen deney kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi: “Fiziksel Olaylar örneği”. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 595-621.
  • Talas, S. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının “kaynaştırma öğrencisi” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of International Management, Educational and Economics Perspectives, 5(2), 34-44.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınevi.
  • Tortop, H. S. & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 11-28.
  • Uçar, S. & Balbağ, M. Z. (2021). Zihinsel yetersizliği ve öğrenme güçlüğü tanılı ortaokul öğrencilerinin fen eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerinin belirlenmesi. Gelecek Vizyonlar Dergisi, (5), 1-12.
  • White, R. T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. Graphicraftltd.
  • Yavuz, O. & Yavuz, Y. (2016). Destek eğitim odasında uygulanan etkinliklerin ilkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılık becerilerine etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-13.
  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Yazçayır, G. (2020). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Yazıcıoğlu, T. (2020). Destek eğitim odalarında görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarının işleyişine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(2) 299-327.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin.
  • Yıldız, H., & Atamtürk, N. (2024). Teacher's opinions on support education in primary schools. Educational Academic Research, 52, 123-143. https://doi.org/10.33418/education.1421792
  • Yılmaz, A. & Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile i̇ncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, S. (2022). Sınıf öğretmenleri ve velilerin destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1175-1197. https://doi.org/10.24315/tred.905973
  • Yükseltürk, E. & Altıok, S. (2016). BT öğretmen adayları tarafından scratch görsel programlama aracı i̇le geliştirilen eğitsel oyunların i̇ncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 59-66.
  • Zorlu, Y., Zorlu, F., & Dinç, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile bilişüstü farkındalıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 302-327.

The Effect of Resource Room Material Preparation Education on Metaphorical Perceptions and Cognitive Structures of Science Teacher Candidates

Yıl 2025, Sayı: 65, 3127 - 3166, 30.09.2025
https://doi.org/10.53444/deubefd.1612360

Öz

This research aims to provide and evaluate education for science teacher candidates on preparing resource room materials focused on the skill development of students with special needs (mild mental disability and special learning disabilities). The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group of the research consists of 22 science teacher candidates studying at the third and fourth grade levels of the science teaching undergraduate program at different state universities in Turkey in the 2022-2023 academic year. . Metaphor form, word association test (WAT) and drawing questions were used as data collection tools. Metaphor form, WAT and drawing questions were created within the framework of four key concepts (resource room, inclusion student, resource room material and skill). Content analysis was used in the analysis of the data obtained from the research. It was observed that most of the science teacher candidates reflected the practices they made during the skill-based resource room material preparation education process in their association words and drawings in the post-test. It was concluded that the education provided partially improved the metaphorical perceptions of science teacher candidates and had a positive effect on their cognitive structures. Other branch teacher candidates and teachers can be trained on how to prepare the materials they will use in the teaching process.

Proje Numarası

1129B372200355

Kaynakça

  • Akay, E., Uzuner, Y., & Girgin, Ü. (2014). Kaynaştırmadaki işitme engelli öğrencilerle gerçekleştirilen destek eğitim odası uygulamasındaki sorunlar ve çözüm gayretleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi- Journal of Qualitative Research in Education, 2(2), 43-68. [Online] http://www.enadonline.com, 10.14689/issn.2148-2624.1.3s3m
  • Akbulut, E. & Aküzüm, C. (2021). Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilik algıları ile kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 74-91.
  • Akman Yozgat, A., Özbek, N., & Afacan Ö. (2018). Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilere elementlerin isimlerinin doğrudan öğretim yöntemi kullanılarak öğretimi. Researcher: Social Science Studies, 6(1), 23-39.
  • Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2007). Bilimsel süreç becerileri ile bilimsel yaratıcılık arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 11-23.
  • American Psychiatric Association [APA]. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV) tanı ölçütleri başvuru el kitabı. (Yeniden gözden geçirilmiş 4. Baskı). Washington, D.C: APA.
  • Artut, K. (2002). Sanat eğitimi, kuramları ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Aydın Dalga, R. (2019). Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Aydın, S., Er Nas, S., & Bekar, Ş. N. (2023). Aktif öğrenme tekniklerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisi: “Kütle ve ağırlık” örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 2494-2519.
  • Aydoğdu, A., Benli, A. N., & Kapucu, R. (2020). Ortaokul kademesinde kaynaştırma eğitimi gören öğrencilerin uyum becerilerine ilişkin görüşler. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34-47.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Bahar, M. & Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim test yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bil. Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bakaç, E. & Özen, R. (2015). Materyal tasarımı öz-yeterlik inancı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(2), 461-476.
  • Balbağ, M. Z., Çemrek, F., & İnce, H. (2021). Fen bilgisi ve zihin engelliler öğretmen adaylarının kaynaştırma uygulamalarındaki öğretmen yeterliliklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 6(1), 63- 77.
  • Balçın, M. D. & Yıldırım, M. (2021). Kaynaştırma öğrencilerinin fen bilimleri dersi STEM çalışmalarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 307-341.
  • Baş, A. (2022). Öğretmenleri̇n 21. yüzyıl beceri̇leri̇ne i̇li̇şki̇n metafori̇k algılarının i̇ncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi̇antep Üni̇versi̇tesi̇.
  • Başgül, M. & Uluçınar Sağır, Ş. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel eğitimle ilgili metaforik algılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 249- 280.
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Uşak ili örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi.
  • Batu, S. (2000). Kaynaştırma, destek hizmetler ve kaynaştırmaya hazırlık etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 35-45.
  • Batu, S., & Kırcaali-İftar, G. (2011). Kaynaştırma (6.bs.). Kök Yayıncılık.
  • Batu, S., Kırcaali-İftar, G., & Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50.
  • Bay, M., Staver, J. R., Bryan, T., & Hale, J. B. (1992). Science instruction for the mildly handicapped: Direct instruction versus discovery teaching. Journal of Research in Science Teaching, 29(6), 555–570. https://doi.org/10.1002/tea.3660290605
  • Black, R. S., & Morris, C. C. (1974). The resource room: A pratical approach to providing instruction for mildy handicapped children. South Carolina Department of Education.
  • Bozak, B. & Çay, E. (2023). Destek eğitim odalarının kaynaştırma uygulamasındaki yeri ve önemine ilişkin öğretmen görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 1-18.
  • Cirık, M. (2018). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin bilişsel profillerinin Anadolu-Sak zeka ölçeği ile incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Cop, M. R., & Kablan, Z. (2018). Türkiye’de eğitsel oyunlarla i̇lgili yapılmış çalışmaların analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 52-71.
  • Çakıcı, A. (2022). Lise öğrenci̇leri̇ni̇n oti̇zm kavramı hakkındaki metafori̇k algılarının i̇ncelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Çakıroğlu, O. & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808.
  • Çavuş, R. & Balçın. M.D. (2017). Fen bilimleri dersinde gerçekleştirilen oyun etkinliklerine i̇lişkin öğrenci görüşleri: Maddenin yapısı ve özellikleri örneği. Researcher: Social Science Studies, 5(10), 323-34.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. bs.). Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Dayı, E., Açıkgöz, G., & Elçi, A. N. (2020). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının özel gereksinimli öğrencilere yönelik metaforik algıları (Gazi Üniversitesi örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(1), 95-122.
  • Deliveli, K. (2021). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma/bütünleştirme eğitimi ve sınıf yönetimine ilişkin mesleki yeterliliklerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Deveci, İ. & Aydız, M. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğretim programında yer alan yaşam becerilerinin kazandırılmasına ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 164-186.
  • Deveci, İ. & Çepni, S. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının girişimci özelliklerinin bazı değişkenler açısından i̇ncelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 7(3), 135-149
  • Durmaz, O., Kızılaslan, A., & Yazıcıoğlu, T. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 55, 128-146.
  • Efilti, E., Demirci, B., & Karaduman, M. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitim öğrencilerine yönelik metaforik algılarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(33), 221-251. https://doi.org/10.26466/opus.754317
  • Er Nas, S. & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1800-1816.
  • Er Nas, S., Çalık, M., Usta Yılmaz, H., Şenel Çoruhlu, T., İpek Akbulut, H., Ergül, C., Çepni, S., Delimehmet Dada, Ş., & Kıryak, Z. (2021). An evaluation of the science experimental guidebook prepared for students with learning disabilities: A case of “matter and change”. Journal of Uludag University Faculty of Education, 34(1), 125-172.
  • Er Nas, S., İpek Akbulut, H., & Çalık, M. (2022). Enriching resource rooms for students with learning disabilities: A case of transparent, semi-transparent, and non-transparent concepts. The Physics Teacher, 60(1), 43-46.
  • Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501-534.
  • Eripek, S. (2005). Özel eğitim. Anadolu Üniversitesi AÖF Yayınları.
  • Filik, R. (2019). Sınıf öğretmenlerinin destek eğitim odaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Glomb, N. K., & Morgan, D. P. (1991). Resource room teachers' use of strategies that promote the success of handicapped students in regular classrooms. The Journal of Special Education, 25(2), 221-235.
  • Gün, N. (2022). Fen bilimleri öğretmenlerinin özel eğitim kavramlarına yönelik metaforik algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Gürsoy, F., Aral, N., Öz, N. S., & Aysu, B. (2019). Öğretmenlerin kaynaştırma/bütünleştirme uygulaması hakkındaki görüşleri: Bir metafor çalışması. A. M. Demirkıran, K. Demirutku, O. Yılmaz, A. Aracı-İyiaydın, Y. Kamacı, & Z. Yeler (Ed.), III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi içinde (s. 181-190). Ankara: Ted Üniversitesi.
  • Hersh, M. (2014). Evaluation framework for ICT-based learning technologies for disabled people. Computers & Education, 78, 30-47.
  • Holotescu, C., Grosseck, G., & Danciu, E. (2014). Educational digital stories in characters: Towards a typology of micro-blog storytelling in academic courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2301-2305.
  • Kalkan, Ç. & Eroğlu, S. (2017). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrenciler için STEM materyallerine dayalı örnek etkinliklerin tasarlanması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yayıncılık Dergisi, 4(2), 36-46.
  • Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Karamustafaoğlu, O. & Baran, S. (2020). ‘Kuvvet Kapmaca’ eğitsel oyunu i̇le fen öğretimine yönelik öğretmen görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 76-91.
  • Kargın, T. (2004). Kaynaştırma: Tanımı, Gelişimi ve İlkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13.
  • Kazu, İ. Y. & Yıldırım, D. (2021). Özel eğitim öğretmenlerinin özel gereksinimli birey ve özel eğitime yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 51, 1121-1144.
  • Koyun, S. (2023). Öğretmen ve veli açısından fen bilimleri dersi destek eğitim odası eğitim sürecinde yaşanılan sorunlar ve çözüm önerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Kumar, D., & Wilson, C. L. (1997). Computer technology, science education, and students with learning disabilities. Journal of Science Education and Technology, 6(2), 155-160.
  • Kutlu Abu, N. & Gökdere, M. (2020). Üstün yeteneklilere yönelik farklılaştırılmış fen öğretim modülü hakkında sınıf öğretmen adaylarının kavramsal algıları ve değerlendirmeleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 768-798.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1982). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Malchiodi, C. A. (2005). Çocukların resimlerini anlamak. T. Yurtbay (Çev.). Epsilon Yayınları.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing Qualitative Research. Sage.
  • Melekoğlu, M. A. (2017). Özel öğrenme güçlüğünün nedenleri ve özellikleri. M. A. Melekoğlu, & U. Sak (Ed.), Öğrenme güçlüğü ve özel yetenek içinde. Pegem Akademi.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2010). Okullarımızda neden niçin nasıl kaynaştırma yönetici, öğretmen ve aile kılavuzu. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016). Destek eğitim odası kılavuz kitapçığı. Ankara: Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018a). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. T.C. Resmi Gazete, 30471, 7 Kasım 2024.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, [MEB]. (2018b). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Nar, B. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulaması: Sınıf öğretmenlerinin öz yeterlikleri ve görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Aydın Üniversitesi.
  • Özgür, İ. (2015). İlk ve ortaöğretimde kaynaştırma uygulamaları. Karahan Yayınları.
  • Özokçu, O. (2013). Kaynaştırma uygulamaları. S. Vuran (Ed.). Özel eğitim içinde (s. 81-111). Maya Akademi.
  • Pekmezci, K. (2023). Özel yetenekli̇ çocuklar i̇çi̇n destek eği̇ti̇m uygulamalarının geli̇şti̇ri̇lmesi̇nde öğretmen eği̇ti̇mleri̇nin etkileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Amasya Üni̇versi̇tesi̇.
  • Pesen, A. & Pesen, H. (2020). Özel eğitim dersi alan öğretmen adaylarının “özel eğitim” ve “özel eğitime ihtiyaç duyan birey” kavramlarına ilişkin algıları. Ekev Akademi Dergisi, 81, 35-60.
  • Saban, A., & Koçbeker-Eid, B. N. (2017). Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma öğrencisine yönelik metaforik algıları. Ö. Demirel & S. Dinçer (Ed.), Küreselleşen dünyada eğitim içinde (s. 515-526). Pegem Akademi.
  • Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (2007). Science learning in spe cial education: The case for constructed versus instructed learn ing. Exceptionality, 15(2), 57–74.
  • She, H. C. (2005). Enhancing eighth grade students’ learning of buoyancy: The interaction of teachers’ instructional approach and students’ learning preference styles. International Journal of Science and Mathematics Education, 3, 609-624.
  • Spektor-Levy, O., & Yifrach, M. (2019). If science teachers are positively inclined toward inclusive education, why is it so difficult? Research in Science Education, 49(3), 737-766.
  • Sucuoğlu, B. (2010). Zihin engeli tanımları sınıflandırma ve yaygınlık. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleri içinde (s. 48-84). Kök Yayıncılık.
  • Şahin, E. & Yalçın, N. (2023). Fen eğitiminde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının özel yetenekli öğrencilerin üst bilişsel becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 11(2), 356-381.
  • Şenel Coruhlu, T., Çalık, M., Er Nas, S., & Bilgin, B. (2023). Improv ing science process skills of students with mild intellectual dis abilities. Journal of Baltic Science Education, 22(2), 323–336. https://doi.org/10.33225/jbse/23.22.323
  • Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Er Nas, S., & Kurt Almalı, Ş. (2024). Effectiveness of the prediction–observation–explanation strategy on students with mild intellectual disabilities. Asia Pacific Education Review. https://doi.org/10.1007/s12564-024-09940-x
  • Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S., Çalık, M., Ergül, C., Çepni, S., & Karagöz, G. N. (2022). Deney kılavuzunun hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilerin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(4), 775-809.
  • Şenel Çoruhlu, T., Karagöz, G. N., & Er Nas, S. (2021). Hafif düzeyde zihinsel yetersizliğe sahip öğrencilere yönelik fen deney kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi: “Fiziksel Olaylar örneği”. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 595-621.
  • Talas, S. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının “kaynaştırma öğrencisi” kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Journal of International Management, Educational and Economics Perspectives, 5(2), 34-44.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınevi.
  • Tortop, H. S. & Dinçer, S. (2016). Destek eğitim odalarında üstün/özel yetenekli öğrencilerle çalışan sınıf öğretmenlerinin uygulama hakkındaki görüşleri. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 11-28.
  • Uçar, S. & Balbağ, M. Z. (2021). Zihinsel yetersizliği ve öğrenme güçlüğü tanılı ortaokul öğrencilerinin fen eğitiminde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerilerinin belirlenmesi. Gelecek Vizyonlar Dergisi, (5), 1-12.
  • White, R. T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. Graphicraftltd.
  • Yavuz, O. & Yavuz, Y. (2016). Destek eğitim odasında uygulanan etkinliklerin ilkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcılık becerilerine etkisi. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-13.
  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk psikolojisi. Remzi Kitabevi.
  • Yazçayır, G. (2020). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Yazıcıoğlu, T. (2020). Destek eğitim odalarında görev yapan öğretmenlerin destek eğitim odalarının işleyişine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(2) 299-327.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin.
  • Yıldız, H., & Atamtürk, N. (2024). Teacher's opinions on support education in primary schools. Educational Academic Research, 52, 123-143. https://doi.org/10.33418/education.1421792
  • Yılmaz, A. & Güven, Ö. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin beden eğitimi dersi ve beden eğitimi öğretmeni kavramlarına yönelik algılarının çizme yazma tekniği ile i̇ncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(3), 55-77.
  • Yılmaz, G., & Yılmaz, S. (2022). Sınıf öğretmenleri ve velilerin destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1175-1197. https://doi.org/10.24315/tred.905973
  • Yükseltürk, E. & Altıok, S. (2016). BT öğretmen adayları tarafından scratch görsel programlama aracı i̇le geliştirilen eğitsel oyunların i̇ncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 59-66.
  • Zorlu, Y., Zorlu, F., & Dinç, S. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile bilişüstü farkındalıkları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 302-327.
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasret Çakıcı 0009-0009-4067-2294

Sibel Er Nas 0000-0002-5970-2811

Proje Numarası 1129B372200355
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2025
Kabul Tarihi 19 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 65

Kaynak Göster

APA Çakıcı, H., & Er Nas, S. (2025). Destek Eğitim Odası Materyali Hazırlama Eğitiminin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Metaforik Algılarına ve Bilişsel Yapılarına Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(65), 3127-3166. https://doi.org/10.53444/deubefd.1612360