Bu çalışmanın amacı, ilköğretim düzeyindeki derslerden biri olan fen bilimleri dersi öğretim programının kazanımlarını bilişsel alan taksonomilerine göre değerlendiren makaleleri incelemektir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı bu araştırmada, 2017-2024 yılları arasında Dergipark’ta yayımlanmış olan yirmi üç makale incelenmiştir. Araştırma verilerinin incelenmesinde araştırmacılar tarafından oluşturulan kontrol listesi kullanılmıştır. Makalelerde kullanılan bilişsel alan taksonomilerinin Bloom, Yenilenmiş Bloom, Marzano, Haladyna ve SOLO taksonomileri olduğu görülmüştür. Yirmi üç makalenin on yedisinde Yenilenmiş Bloom taksonomisi tercih edilmiştir; dolayısıyla ilgili taksonominin en çok kabul gören taksonomi olduğu söylenebilir. Dersin öğretim programının kazanımları incelenirken ortaya çıkan bir diğer bulgu, tüm makalelerde ilgili taksonominin seçilme gerekçesinin açıklanması; ancak basitten karmaşığa, kolaydan zora hazırlanma, ölçülebilir bir davranışa göre yazılma gibi yapısal özelliklere göre incelenmemesidir. Ayrıca kazanımların bilişsel alanın alt boyutlarına göre dağılımı, alt ve üst düzey düşünme becerilerine göre incelemesi yapılırken kazanımlar ve kazanımları ölçmek için hazırlanan sorular arasındaki ilişkinin incelenmemesi ortaya çıkan önemli bulgulardır. Bu doğrultuda; yeni uygulamaya konan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeline uygun öğretim programlarıyla ilgili çalışmalar yapılırken yapısal özelliklerin de incelenmesi gerekliliği bir öneri olarak ortaya konmuştur.
Bilişsel alan taksonomisi fen bilimleri dersi kazanım değerlendirme öğretim programı yenilenmiş Bloom taksonomisi
The aim of this study is to examine the articles that evaluate the achievements of the science curriculum, which is one of the courses at the primary education level, according to the cognitive domain taxonomies. In this study, twenty-three articles published in Dergipark between 2017 and 2024 were analysed. The cheklist created by the researchers was used to analyse the research data. It was seen that the cognitive domain taxonomies used in the articles were Bloom, Revised Bloom, Marzano, Haladyna and SOLO taxonomies. In seventeen of the twenty-three articles, the Revised Bloom's taxonomy was preferred; therefore, it can be said that it is the most widely accepted taxonomy. Another finding that emerged while examining the objectives of the curriculum was that the rationale for choosing the relevant taxonomy was explained in all articles, but it was not examined according to structural features such as being prepared from simple to complex, from easy to difficult, and being written according to a measurable behaviour. In addition, the distribution of the objectives according to the sub-dimensions of the cognitive domain, the examination of the objectives according to lower and higher level thinking skills, and the relationship between the objectives and the questions prepared to measure the objectives were not examined. In this direction, it has been put forward as a suggestion that structural features should also be examined while conducting studies on curricula suitable for the newly implemented 2024 Turkish Century Education Model.
Cognitive domain taxonomy science course outcome assessment renewed Bloom taxonomy curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Program Tasarımı, Eğitimde Program Geliştirme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 65 |