Asya ile Avrupa’yı coğrafi olarak ayırmasına rağmen siyasi olarak
birbirine bağlayan ve Karadeniz havzası devletlerinin ana deniz giriş-çıkış
kapısı
1
olan Türk Boğazları’nın hukuki rejimi tarihten bu yana Türkiye’nin
özenle oluşturmak zorunda olduğu en önemli dış politika sorunlarından
birini oluşturmuştur2
.Tarih boyunca Türk Boğazları, diğer devletleri de
yakından ilgilendiren bir sorun olmuştur3
. Bu nedenle de bu boğazlardan
geçiş rejimi siyasal durumlara bağlı olarak belirlenmiştir4
.Bu kapsamda,
Türk Boğazları’nın 20 Temmuz1936 tarihli Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile
belirlenen günümüzdeki rejimini gereği gibi değerlendirmek için, I. Dünya
Savaşı sonunda yenik düşmüş Osmanlı İmparatorluğu’na kabul ettirilmek
istenen 20 Ağustos 1920 tarihli Sevr Andlaşması ile Milli Mücadele
sonrasında imzalanan 24 Temmuz 1923 tarihli Lozan Barış Andlaşması’na
ek Lozan Boğazlar Sözleşmesi’nin ilgili hükümlerini iyi bilmek gerekmek
tedir. Esasen, Atatürk’ün ifadesiyle “Türk Milleti aleyhine asırlardan beri
hazırlanmış ve Sevr’le tamamlandığı zannedilmiş büyük bir suikastın sonunu
ifade eden Lozan Barış Andlaşması”5
Boğazlar’ın bugünkü hukuki rejimine
giden yolu da hazırlamış olması bakımından önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.
Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.
Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts