Universities are places where knowledge is produced. This knowledge
makes sense as long as it is shared. In the global world, this knowledge sharing
is expected to be intensive in universities. Foreign language is very important
in this stage. The participation of academicians in this information network is
related to the effective use of foreign language in oral and written form. The
aim of the study is to measure the foreign language levels of academicians
according to the demographic variables and to describe the purposes of foreign
language use. 269 academicians at Trakya University contributed to the study in
2015. Foreign Language Levels of academicians were measured through The Common
European Framework for Languages - Set of General Steps for Common Suggestion
Levels - A1, A2, B1, B2, C1 and C2. In order to describe the purpose of foreign
language use of the academicians, by using a measuring tool which was developed
beforehand, it was studied at 95% confidence level. In the study conducted with
a descriptive approach, the data were calculated as percentages. At the end of
the study, it was determined that the foreign language levels of the academicians
were at most B1 (30,9%) and B2 (30,1%) levels. Among the purpose of
academicians’ foreign language use (academic, education and personal),
differences were identified in the ability to acquire and produce a foreign
language.
Academicians Foreign Language Language Level Trakya University
Üniversiteler
bilginin üretildiği yerlerdir. Bu bilgiler paylaşıldıkça anlam kazanırlar.
Küresel dünyada üniversitelerden beklenen, bu bilgi paylaşımının yoğun
olmasıdır. Yabancı dil bilmek bu aşamada oldukça önemlidir. Akademisyenlerin bu
bilgi ağına katılım etkinliği, yabancı dili sözlü ve yazılı etkin kullanabilmesine
bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, öğretim üyelerinin yabancı dil seviyelerinin
demografik değişkenlere göre ölçülmesi ve yabancı dil kullanım amaçlarının
betimlenmesidir. Çalışmaya 2015 yılında Trakya Üniversitesi’nde
çalışan 269 öğretim üyesi katkı sağlamıştır. Öğretim üyelerinin yabancı dil
seviyeleri ‘Diller için Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi ‒ Ortak Öneri Düzeyleri
Genel Basamaklar Kümesi ‒ A1, A2, B1, B2, C1 ve C2’ aracılığı ile ölçülmüştür.
Yabancı dil kullanım amaçları ise güvenilirlik oranı % 95 olan bir ölçme aracı
ile ölçülmüştür. Betimsel bir yaklaşımla yürütülen çalışmada veriler yüzdelik
olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizi çalışmaya katılan öğretim üyelerinin
yaklaşık üçte birinin B1 (%30,1) ve B2 (%30,1) seviyelerinde olduğunu
göstermiştir. Ayrıca yabancı dili kullanma amaçları (akademik, eğitim-öğretim
ve kişisel) arasında alımlamaya ve üretime yönelik becerilerde farklılıklar
tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 1 |
www.gerder.org.tr/diyalog