Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Perspektifinden Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim: Fenomenolojik Bir Çalışma

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 184 - 203, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958496

Öz

Araştırmada, yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencilerinin pandemi sürecinde geçirmiş oldukları uzaktan eğitim yaşantılarının, uzaktan eğitime ilişkin algılarının ve uzaktan eğitimin teknolojik boyutunun daha geniş bir yapıda incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma fenomenolojik nitel araştırma olarak tasarlanmıştır. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme yöntemlerin maksimum çeşitlilik örneklemesi tercih edilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin analizi için içerik analizi kullanılmıştır. Toplanan veriler bilgisayar tabanlı kelime işlemci programı (NVİVO) kullanılarak tümevarım anlayışıyla ilgili temaları türetmek için kodlanmıştır. Kodlar çerçevesinde temalar şekillendirilmiştir. Uzaktan eğitim sürecinde ev ortamının rahatlığı ve sağladığı olanakları olumlu; ev ortamındaki dikkat dağıtıcı uyarıcıları ise motivasyon sorunlarına neden olduğu için olumsuz olarak nitelendirmişlerdir.

Kaynakça

  • Altuntaş Yılmaz, Buket (2020): Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Aslantaş, Tankut (2014): Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve Türkiye’de bir uygulama. Erişim adresi: http://www. tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-E% C4% 9Fitim-Uzaktan-E% C4% 9Fitim-Teknolojileri-ve, 2014.
  • Banar, Kerim/ Fırat, Mehmet (2015): Bütüncül bir bakıştan açık ve uzaktan eğitim: Türkiye özeli, Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Beldarrain, Yoany (2006): Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153.
  • Bogdan, Robert/ Biklen, Sari Knopp (2007): Research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Allyn & Bacon.
  • Buluk, Buket/ Eşitti, Bekir (2020): Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Şener/ Kılıç Çakmak, Ebru/ Akgün, Özcan Erkan/ Karadeniz, Şirin/ Demirel, Funda (2018): Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, Ertuğ (2020): Coronaviriü (Covis-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Cojocariu, Venera-Mihaela/ Lazar, Iulia/ Nedeff, Valentin/ Lazar, Gabriel (2014): SWOT anlysis of e-learning educational services from the perspective of their beneficiaries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1999-2003.
  • Creswell, John William (2007): Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, John William (2013): Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çepni, Osman/ Aydın, Fatih/ Kılınç, Ali Çağatay (2018): Erasmus Programına Katılan Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Fenomenolojik Bir Araştırma. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 436-450.
  • Dikmen, Semih/ Bahçeci, Ferhat (2020): Covid-19 pandemi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Doğan, Yunus (2020): Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Eroğlu, Fahriye/ Kalaycı, Nurdan (2020): Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Genç, Muhammet Fatih/ Gümrükçüoğlu, Süleyman (2020): Koronavirüs (Covid-19) sürecinde İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Gülnar, Birol (2003): Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (Suzep örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hurd, Stella (2006): Individual learner differences and distance language learning: An overview. RTVU ELT Express, 12(4), 1-27.
  • İşman, Aytekin (2011): Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, Engin/ Yücel, Cemil (2020): Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Karakuş, Neslihan/ Ucuzsatar, Nil/ Karacaoğlu, Mehmet Önder/ Esendemir, Nurullah/ Bayraktar, Dilek (2020): Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatepe, Fadimana/ Küçükgençay, Naci/ Peker, Bilge (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Marshall, Catherine/ Rossman, Gretchen (2014): Designing qualitative research. Sage publications.
  • Mertkan, Şefika (2015). Karma araştırma tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, Michael/ Kearsley, Greg (2011): Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
  • Özmen, Haluk/ Karamustafaoğlu, Orhan (2019): Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, Michael Quinn (1990): Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage.
  • Saltürk, Aylin/ Güngör, Cumhur (2020): Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Covid-19 Pandemisinde Uzaktan Eğitime Geçiş Deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 137-174.
  • Sayan, Hamiyet (2020): COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Serçemeli, Murat/ Kurnaz, Ersin (2020): Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Telli, Sahure Gonca/ Altun, Deniz (2020): Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, Ali/ Şimşek, Hasan (2011): Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020): Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim. https://portal.yokak.gov.tr/makale/pandemi-doneminde-uzaktan-egitim/ adresinden 13 Ocak 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Zan, Nuray/ Umut Zan, Burcu (2020): Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan Edebiyat Fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.

Distance Education in the Pandemic Process from the Perspective of Foreign Language Preparatory Class Students: A Phenomenological Study

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 184 - 203, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958496

Öz

This study aimed to examine the distance education experiences of foreign language preparatory class students during the pandemic process, their perceptions about distance education and the technological dimension of distance education in a wider perspective. The research is designed as phenomenological qualitative research. Maximum diversity sampling of purposeful sampling methods was preferred in sample selection. The data were collected by face-to-face interview method with semi-structured interview form. Content analysis was used for data analysis. The collected data were coded to derive themes related to inductive understanding using a computer-based word processing program (NVIVO). Themes are shaped within the framework of codes. Students expressed that while the comfort and opportunities of the home environment are regarded as positive in the distance education process, the distracting stimuli in the home environment is stated to be negative as they cause motivation problems.

Kaynakça

  • Altuntaş Yılmaz, Buket (2020): Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-20.
  • Aslantaş, Tankut (2014): Uzaktan eğitim, uzaktan eğitim teknolojileri ve Türkiye’de bir uygulama. Erişim adresi: http://www. tankutaslantas.com/wp-content/uploads/2014/04/Uzaktan-E% C4% 9Fitim-Uzaktan-E% C4% 9Fitim-Teknolojileri-ve, 2014.
  • Banar, Kerim/ Fırat, Mehmet (2015): Bütüncül bir bakıştan açık ve uzaktan eğitim: Türkiye özeli, Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Beldarrain, Yoany (2006): Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153.
  • Bogdan, Robert/ Biklen, Sari Knopp (2007): Research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Allyn & Bacon.
  • Buluk, Buket/ Eşitti, Bekir (2020): Koronavirüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Şener/ Kılıç Çakmak, Ebru/ Akgün, Özcan Erkan/ Karadeniz, Şirin/ Demirel, Funda (2018): Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, Ertuğ (2020): Coronaviriü (Covis-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırma Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Cojocariu, Venera-Mihaela/ Lazar, Iulia/ Nedeff, Valentin/ Lazar, Gabriel (2014): SWOT anlysis of e-learning educational services from the perspective of their beneficiaries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1999-2003.
  • Creswell, John William (2007): Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, John William (2013): Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çepni, Osman/ Aydın, Fatih/ Kılınç, Ali Çağatay (2018): Erasmus Programına Katılan Öğrencilerin Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Fenomenolojik Bir Araştırma. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 436-450.
  • Dikmen, Semih/ Bahçeci, Ferhat (2020): Covid-19 pandemi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98.
  • Doğan, Yunus (2020): Üniversite öğrencilerinin uzaktan çevrim-içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 483-504.
  • Eroğlu, Fahriye/ Kalaycı, Nurdan (2020): Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-265.
  • Genç, Muhammet Fatih/ Gümrükçüoğlu, Süleyman (2020): Koronavirüs (Covid-19) sürecinde İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Gülnar, Birol (2003): Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (Suzep örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hurd, Stella (2006): Individual learner differences and distance language learning: An overview. RTVU ELT Express, 12(4), 1-27.
  • İşman, Aytekin (2011): Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, Engin/ Yücel, Cemil (2020): Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
  • Karakuş, Neslihan/ Ucuzsatar, Nil/ Karacaoğlu, Mehmet Önder/ Esendemir, Nurullah/ Bayraktar, Dilek (2020): Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatepe, Fadimana/ Küçükgençay, Naci/ Peker, Bilge (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(53), 1262-1274.
  • Marshall, Catherine/ Rossman, Gretchen (2014): Designing qualitative research. Sage publications.
  • Mertkan, Şefika (2015). Karma araştırma tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Moore, Michael/ Kearsley, Greg (2011): Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
  • Özmen, Haluk/ Karamustafaoğlu, Orhan (2019): Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, Michael Quinn (1990): Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage.
  • Saltürk, Aylin/ Güngör, Cumhur (2020): Üniversite Öğrencilerinin Gözünden Covid-19 Pandemisinde Uzaktan Eğitime Geçiş Deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 137-174.
  • Sayan, Hamiyet (2020): COVİD-19 Pandemisi Sürecinde Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11(42), 100-122.
  • Serçemeli, Murat/ Kurnaz, Ersin (2020): Covid-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Telli, Sahure Gonca/ Altun, Deniz (2020): Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, Ali/ Şimşek, Hasan (2011): Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu (2020): Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim. https://portal.yokak.gov.tr/makale/pandemi-doneminde-uzaktan-egitim/ adresinden 13 Ocak 2021 tarihinde erişilmiştir.
  • Zan, Nuray/ Umut Zan, Burcu (2020): Koronavirüs ile acil durumda eğitim: Türkiye’nin farklı bölgelerinden uzaktan eğitim sistemine dahil olan Edebiyat Fakültesi öğrencilerine genel bakış. Turkish Studies, 15(4), 1367-1394.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Bay Bu kişi benim 0000-0003-4473-7912

Fatih Karataş Bu kişi benim 0000-0001-9633-2939

Bilal Üstün Bu kişi benim 0000-0002-9490-3109

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bay, B., Karataş, F., & Üstün, B. (2021). Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Perspektifinden Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim: Fenomenolojik Bir Çalışma. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(1), 184-203. https://doi.org/10.37583/diyalog.958496

www.gerder.org.tr/diyalog