Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Thoughts of Science Teachers about Updated in 2018 Science Cource (5, 6, 7, and 8) Teaching Program

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 125 - 141, 19.10.2019

Öz

The goal of this research is to reveal the opinions of science teachers about the basic elements of the updated science curriculum. This research were made with sixteen science teachers serve in different secondary schools in Erzurum city center. The case study method was used in the study. In this research, the data were collected with a questionnaire form containing four open-ended questions. The findings of the study were analyzed by descriptive analysis by the researcher. From this research, it is revealed that science curriculum teachers have different opinions on the main objectives and measurement and evaluation topics of the updated curriculum. Otherwise, it was found that the changes made under the content title of the curriculum were not appropriate, and the changes made about the teaching-learning process were expressed by a small number of teachers and found appropriate. Suggestions such as arranging more effective in-service practice courses related to the curriculum and reviewing the changes made about the content are listed.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM Eğitiminin Öğretim Programına Entegrasyonu: Çalıştay Raporu. (Editör: Devrim Akgündüz). İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
  • Akpınar, D., Günay, Y. ve Hamurcu, H. (2005). Fen bilgisi programlarının hedef ve içerik boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 30 (136), 3-11.
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aydın, S. ve Boz, Y. (2012). Review of studies related to pedagogical content knowledge in the context of science teacher education: Turkish case. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 497-505.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Özbek, D. (2014). Fen bilimleri dersi 2013 öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Ordu İli örneği). Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 204, 214-231.
  • Baxter, P. ve Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13 (4), December, 544-559.
  • Çevik, A., Ezberci Çevik, E., Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2018). 5. Sınıf fen bilimleri dersi yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 29-56.
  • Çıray, F., Küçükyılmaz, E. A. ve Güven, M. (2015). Ortaokullar için güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 31-56.
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. İstanbul.
  • Deveci, İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 799-825.
  • Diker Coşkun, Y. (2017). Öğretim Programları Arka Plan Raporu. http://www.academia.edu/download/55270428/Ogretim_Programlari_Arka_Plan_Raporu.pdf. adresinden 10.07.2019 tarihinde erişildi.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Geliştirilmiş 3. Baskı. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Gözütok, F. D. (2003). Curriculum development in Turkey: In W.F. Pinar (Eds.), International Handbook of Curriculum Research, (pp. 607-622). London: LawrenceErlbaum.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-1, 243-269.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2013. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar ) öğretim programı. Ankara.
  • Merriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Özcan, H. ve Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning (IJAL). 2(2), 28-47.
  • Özcan, H., Oran, Ş. ve Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(2), 156-166.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods (3th ed.). California: Sage Publications. California.
  • Savran, A., Çakıroğlu, J. ve Özkan, Ö. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin yeni fen bilgisi programına yönelik düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16- 18. Eylül. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi- program.pdf. adresinden 10.07.2019 tarihinde erişildi.
  • Ural Keleş, P. (2018). 2017 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında beşinci sınıf fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 121-142.
  • Ünal, S., Ayas, A. ve Coştu, B. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Ünsal, H. (2013). Yeni öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 12(3), 635-658.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92.

Fen Bilgisi Öğretmenlerinin 2018 Yılında Güncellenen Fen bilimleri (5,6,7 ve 8) Dersi Öğretim Programlarına İlişkin Düşünceleri

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 125 - 141, 19.10.2019

Öz

Bu
araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmenlerinin güncellenen fen bilimleri dersi
öğretim programının temel öğeleri hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Bu
araştırma Erzurum şehir merkezinde bulunan farklı ortaokullarda görev yapan on
altı fen bilgisi öğretmeni ile yapılmıştır. Çalışmada durum çalışması yöntemi
kullanılmıştır. Bu araştırmada veriler dört adet açık uçlu soru içeren bir
anket formuyla toplanmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan bulgular
araştırmacı tarafından betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Bu
araştırmadan fen bilgisi öğretmenlerinin yenilenen öğretim programının temel
amaçlar ve ölçme değerlendirme başlıklarında farklı düşüncelere sahip oldukları
ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan öğretim programının içerik başlığı altında yapılan
değişikliklerin uygun olmadığı, öğretme- öğrenme süreci ile ilgili yapılan
değişiklerin az sayıda öğretmen tarafından ifade edildiği ve uygun bulunduğu
ortaya çıkmıştır. Çalışmadan yola çıkılarak öğretim programı ile ilgili daha
etkili hizmet içi eğitim kurslarının düzenlenmesi ve içerik ile ilgili yapılan
değişiklilerin tekrar gözden geçirilmesi gibi öneriler sıralanmıştır.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M. ve Türk, Z. (2018). STEM Eğitiminin Öğretim Programına Entegrasyonu: Çalıştay Raporu. (Editör: Devrim Akgündüz). İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
  • Akpınar, D., Günay, Y. ve Hamurcu, H. (2005). Fen bilgisi programlarının hedef ve içerik boyutuna ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Bilim, 30 (136), 3-11.
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155.
  • Aydın, S. ve Boz, Y. (2012). Review of studies related to pedagogical content knowledge in the context of science teacher education: Turkish case. Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (1), 497-505.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Özbek, D. (2014). Fen bilimleri dersi 2013 öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri (Ordu İli örneği). Milli Eğitim Dergisi, Sayı: 204, 214-231.
  • Baxter, P. ve Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The Qualitative Report, 13 (4), December, 544-559.
  • Çevik, A., Ezberci Çevik, E., Saylan Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2018). 5. Sınıf fen bilimleri dersi yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(2), 29-56.
  • Çıray, F., Küçükyılmaz, E. A. ve Güven, M. (2015). Ortaokullar için güncellenen fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 31-56.
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. İstanbul.
  • Deveci, İ. (2018). Türkiye’de 2013 ve 2018 yılı fen bilimleri dersi öğretim programlarının temel öğeler açısından karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 799-825.
  • Diker Coşkun, Y. (2017). Öğretim Programları Arka Plan Raporu. http://www.academia.edu/download/55270428/Ogretim_Programlari_Arka_Plan_Raporu.pdf. adresinden 10.07.2019 tarihinde erişildi.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Geliştirilmiş 3. Baskı. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Gözütok, F. D. (2003). Curriculum development in Turkey: In W.F. Pinar (Eds.), International Handbook of Curriculum Research, (pp. 607-622). London: LawrenceErlbaum.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-1, 243-269.
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2013. Öğretmen Yetiştirime ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara.
  • MEB (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4 ve 5. sınıflar ) öğretim programı. Ankara.
  • Merriam, S. B. (2009). Oualitative research: A guide to desing and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Özcan, H. ve Düzgünoğlu, H. (2017). Fen bilimleri dersi 2017 taslak öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Active Learning (IJAL). 2(2), 28-47.
  • Özcan, H., Oran, Ş. ve Arık, S. (2018). Fen bilimleri dersi 2013 ve 2017 öğretim programlarının öğretmen görüşlerine göre karşılaştırmalı incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 5(2), 156-166.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research ve evaluation methods (3th ed.). California: Sage Publications. California.
  • Savran, A., Çakıroğlu, J. ve Özkan, Ö. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin yeni fen bilgisi programına yönelik düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16- 18. Eylül. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı [TTKB] (2017). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi- program.pdf. adresinden 10.07.2019 tarihinde erişildi.
  • Ural Keleş, P. (2018). 2017 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında beşinci sınıf fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 121-142.
  • Ünal, S., Ayas, A. ve Coştu, B. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Ünsal, H. (2013). Yeni öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. İlköğretim Online, 12(3), 635-658.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekrem Cengiz 0000-0002-7620-9543

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Cengiz, E. (2019). Fen Bilgisi Öğretmenlerinin 2018 Yılında Güncellenen Fen bilimleri (5,6,7 ve 8) Dersi Öğretim Programlarına İlişkin Düşünceleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 125-141.