Traditionally, universities have been defined as spaces where knowledge is produced, transmitted, and evaluated. However, the 21st century is marked by a transformative process that fundamentally challenges this definition. In particular, digitalization, artificial intelligence, machine learning, social change, economic uncertainties, and rapid cultural evolution necessitate a reassessment of the role and impact of universities on both individuals and society. From this perspective, understanding, interpreting, and evaluating the social dynamics within which universities operate—as well as individuals’ tendencies shaped by these dynamics—requires the analytical tools provided by the field of psychology. Psychology enables us to comprehend not only the mental processes of individuals but also the dynamics of institutions, learning environments, and collective behavior. Today, universities are expected to respond not only to the academic needs of students but also to their emotional, existential, and social well-being.
Geleneksel anlamda üniversiteler, bilginin üretildiği, aktarıldığı ve değerlendirildiği mekânlar olarak tanımlanmıştır. Ancak içinde bulunduğumuz yüzyıl, bu tanımı kökten sorgulatan bir dönüşüm süreciyle karşı karşıyadır. Özellikle dijitalleşme, yapay zeka, öğrenen makinalar, toplumsal değişim, ekonomik belirsizlikler ve hızlı kültürel evrim, üniversitelerin hem birey hem toplum üzerindeki etkisini yeniden düşünmeyi zorunlu kılmaktadır. Buradan hareketle üniversitelerin içinde varolacağı toplumsal dinamikler ile bireyin bu dinamiklere göre eğilimlerinin okunması, anlaşılması ve değerlendirilmesi için psikoloji alanının araçlarına gereksinimi zorunlu kılmaktadır. Psikoloji sadece bireyin ruhsal süreçlerini değil; aynı zamanda kurumların, öğrenme ortamlarının ve kolektif davranışların dinamiklerini anlamaya da olanak tanır. Bugün üniversiteler, öğrencilerin yalnızca akademik değil, aynı zamanda duygusal, varoluşsal ve sosyal ihtiyaçlarına da yanıt vermek durumundadır.
Nitel ve derleme çalışması olduğu iç in etik kurul belgesine gerek yoktur
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Yükseköğretim Politikaları |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı: Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yeniklikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Kongresi |