Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuklar için Felsefe Eğitiminde Uyaran Olarak Çizgi Filmlerin Kullanımı: Vikingler ve Heidi

Yıl 2022, , 127 - 144, 31.10.2022
https://doi.org/10.32433/eje.1152712

Öz

Çocuklar için Felsefe (P4C), çocukların düşünme kapasitelerini geliştiren eğitimsel bir yaklaşımdır. P4C'de çocuklar mutluluk, hakikat, hak, adalet, eşitlik gibi ortak felsefi kavramları günlük yaşam deneyimleri ve edebi metinler aracılığıyla tartışırlar. Bu tartışmalarda genellikle uyaran olarak edebi metinler kullanılır. Ancak görsellerin etrafımızı sardığı bu görsel çağda, P4C'nin sadece edebi metinlerle sınırlı olamayacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda çocukların çoklu duyularına hitap eden görsel materyaller P4C'de uyarıcı olarak kullanılabilir. Bu araştırmanın amacı, çizgi filmlerin P4C'de bir uyarıcı olarak kullanılabilirliğini örneklendirmeye çalışmaktır. Araştırmada analitik araştırma yöntemi benimsenmiştir. Veri kaynağı olarak TRT Çocuk kanalında yayınlanan Vikingler ve Heidi çizgi dizilerinden rastgele seçilen üçer bölüm incelenmiştir. İncelenen bölümler metin olarak değerlendirildiği için içerik analizi yapılarak metinler çözümlenmiştir. Çözümleme sonucunda bölümlerde yer alan çeşitli sahneler felsefi kavramlarla ilişkilendirilmiştir. Vikingler ve Heidi'nin incelenen bölümlerinde sorumluluk, gerçeklik-hayal, adalet-adaletsizlik, haklar, iyi-kötü, cesaret-korku, sevgi-saygı, güven gibi pek çok felsefi kavrama ulaşılmıştır. Vikingler çizgi dizisinin “Deniz Kızının Şarkısı” bölümünde ve Heidi çizgi dizisinin “Dağların Zirvesinde” bölümünde yer alan yer alan kısa sahnelerin P4C eğitiminde nasıl kullanılabileceğine ilişkin iki farklı örnek sunulmuştur. Örneklerde sahnelere ilişkin sorulardan kavramsal sorulara doğru bir süreç takip edilmiştir. Sonuç olarak, Vikingler ve Heidi dizilerinin incelenen bölümlerinin P4C etkinliklerinde uyaran olarak kullanılmasının uygun olduğu söylenebilir. İncelenen çizgi filmlerin P4C eğitiminde uyaran olarak kullanılmasının öğretim sürecini, ilgi çekici, eğlenceli ve etkileşimli bir öğrenme ortamına dönüştüreceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akdağ, S. (2011). Felsefe öğretimi edebiyat yoluyla yapılabilir mi? Samed bahrengi örneği. Özne, 14, 225-230.
  • Akıncı, A., & Güven, G. (2014). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerde yer alan değerlere ait sözel ifadelerin sunumu: TRT Çocuk kanalı örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 5 (16), 429-445
  • Akkocaoğlu,N., & Celepoğlu, A. (2014). Views of primary school teachers on philosophy books prepared for children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2498-2503. https://doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.600
  • Arnheim, R. (1997). Visual Thinking. Univ of California Press.
  • Berger, J. (2008). Way of Seeing, Penguin, UK.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boyraz, C. & Türkcan, B. (2017). Çocuklar için felsefe eğitiminde görsel materyallerin kullanımı: TRT çocuk örneği. EJER 2017 Konferansı Bildiri Özetleri Kitabı, 888-889.
  • Dalacosta, K., Kamariotaki, M., Palyvos, J. A., & Spyrellis, N. (2009). Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers & Education, 52(4), 741-748.
  • Direk, N. (2008). Filozof çocuk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Direk, N. (2011). Çocuklarla felsefe. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Fisher, R. (2007). Dialogic teaching: Developing thinking and metacognition through philosophical discussion. Early Child Development and Care, 177 (6-7): 615–631.
  • Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. Montclair, USA: IAPC Publication
  • Golding, C. (2007). Pragmatism, constructivism ve socratic objectivity: The pragmatist epistemic aim of Philosophy for Children. In 36th Annual PESA Conference Creativity, Enterprise and Policy, Dec. 6-9. Wellington.
  • Günay, M. (2011). Felsefe eğitiminde edebiyatın yeri. Özne,14,215-224.
  • İnan, T. (2016). Çizgi filmlerin okulöncesi çocuklarının problem davranışlarına etkisi. Journal of International Social Research, 9(43), 1432-1445.
  • Karakaya, Z. (2006). Günümüz çocuk edebiyatından seçilmiş çocuk felsefesi örnekleri. Turkish Studies,1(2),21-39
  • Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Press.
  • Lipman, M., Sharp, M. A., & Oscanyan, F.S. (1980). Philosophy for children. Philadelphia: Temple University Press.
  • McMillan, J, H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. Boston, Pearson Education, Inc
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). An expanded sourcebook qualitative data analysis (Trns. from 2. Edt.). (Trns: S. Akbaba-Altun, & A. Ersoy). Ankara: Pegem A Akademi Yayınları.
  • Önal, B. (2011). Çocuklarla felsefe nasıl yapılabilir ya da yazın yoluyla çocuklara felsefe nasıl öğretilir? Özne, 15, 196-200.
  • Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharp, A. M. & Reed, R. F. (1992). Studies in philosophy for children: Harry Stottlemeier’s discovery. Philadelphia: Temple University Press.
  • Smith, J. (2010). Talk, thinking and philosophy in the primary classroom. Glasgow: Learning Matters.
  • Taşdelen, V. (2014). Felsefenin gülümseyen yüzü: Çocuklarla Felsefe. Türk Dili. 14(4), 562-568.
  • Taylor, M. J., Pountney, D. C., & Baskett, M. (2008). Using animation to support the teaching of computer game development techniques. Computers & Education, 50 (4), 1258-1268.
  • Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş. (2022). Tablolar. 20.05.2022 tarihinde http://tiak.com.tr/tablolar adresinden edinilmiştir.
  • Uçar, O. (2021). Çocuklar için Felsefe bağlamında Cartoon Network çizgi filmlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • UNESCO, (2007). Philosophy a school of freedom teaching philosophy and learning to philosophize, teaching philosophy and learning to philosophize: Status and prospects. 2007, Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001541/154173e.pdf.
  • Vansieleghem, N., & Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children-after Matthew Lipman? Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.
  • Wartenberg, T. E. (2009). Big ideas for little kids. Lanham: The Rowman ve Littlefield Publishing Group.
  • White, D. A. (2014). Çocuklar için felsefe. (Çev. U. Uğur). Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Worley, P. (2009). Philosophy in philosophy in schools. Think, 8(23), 63-75.
  • Wright, G., & Sherman, R. (1999). Let's create a comic strip. Reading Improvement, 36 (2), 66-72.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları

Animated Cartoons as a Stimulus in Philosophy for Children: Vic the Viking and Heidi

Yıl 2022, , 127 - 144, 31.10.2022
https://doi.org/10.32433/eje.1152712

Öz

Philosophy for Children (P4C) is an educational approach to developing children's thinking capacities. In P4C, children discuss mutually philosophical concepts such as happiness, truth, right, justice, and equality through daily life experiences and literary texts. In these discussions, primarily literary texts are used as stimuli. However, in this visual age where visuals surround our surroundings, it is thought that P4C cannot be limited to only literary texts. In this context, visual materials that appeal to multiple senses of children can be used as stimuli in P4C. Therefore, this study will try to exemplify the usability of animated cartoons as a stimulus in P4C. An analytical research method was adopted in the research. Three randomly selected episodes of Vic the Vikings and Heidi cartoons broadcast on TRT Çocuk were examined as a data source. Since the examined sections were evaluated as texts, the texts were analyzed by making content analysis. As a result of the analysis, various scenes in the chapters were associated with philosophical concepts. Many philosophical concepts such as responsibility, reality-dream, justice-injustice, rights, good-evil, courage-fear, love-respect, and trust have been reached in the analyzed episodes of Vic the Vikings and Heidi. Two examples are presented of how the short scenes in the "Siren Song" episode of the Vikings cartoon series and the "Up to Mountains" episode of the Heidi cartoon series can be used in P4C training. The examples followed a process from questions about scenes to conceptual questions. As a result, it can be said that it is appropriate to use the examined parts of the Vic the Vikings and Heidi series as a stimulus in P4C activities. It is thought that using the examined cartoons as stimuli in P4C education will transform the teaching process into an engaging, entertaining, and interactive learning environment.

Kaynakça

  • Akdağ, S. (2011). Felsefe öğretimi edebiyat yoluyla yapılabilir mi? Samed bahrengi örneği. Özne, 14, 225-230.
  • Akıncı, A., & Güven, G. (2014). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerde yer alan değerlere ait sözel ifadelerin sunumu: TRT Çocuk kanalı örneği. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 5 (16), 429-445
  • Akkocaoğlu,N., & Celepoğlu, A. (2014). Views of primary school teachers on philosophy books prepared for children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2498-2503. https://doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.600
  • Arnheim, R. (1997). Visual Thinking. Univ of California Press.
  • Berger, J. (2008). Way of Seeing, Penguin, UK.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Boyraz, C. & Türkcan, B. (2017). Çocuklar için felsefe eğitiminde görsel materyallerin kullanımı: TRT çocuk örneği. EJER 2017 Konferansı Bildiri Özetleri Kitabı, 888-889.
  • Dalacosta, K., Kamariotaki, M., Palyvos, J. A., & Spyrellis, N. (2009). Multimedia application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computers & Education, 52(4), 741-748.
  • Direk, N. (2008). Filozof çocuk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Direk, N. (2011). Çocuklarla felsefe. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Fisher, R. (2007). Dialogic teaching: Developing thinking and metacognition through philosophical discussion. Early Child Development and Care, 177 (6-7): 615–631.
  • Gregory, M. (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. Montclair, USA: IAPC Publication
  • Golding, C. (2007). Pragmatism, constructivism ve socratic objectivity: The pragmatist epistemic aim of Philosophy for Children. In 36th Annual PESA Conference Creativity, Enterprise and Policy, Dec. 6-9. Wellington.
  • Günay, M. (2011). Felsefe eğitiminde edebiyatın yeri. Özne,14,215-224.
  • İnan, T. (2016). Çizgi filmlerin okulöncesi çocuklarının problem davranışlarına etkisi. Journal of International Social Research, 9(43), 1432-1445.
  • Karakaya, Z. (2006). Günümüz çocuk edebiyatından seçilmiş çocuk felsefesi örnekleri. Turkish Studies,1(2),21-39
  • Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Press.
  • Lipman, M., Sharp, M. A., & Oscanyan, F.S. (1980). Philosophy for children. Philadelphia: Temple University Press.
  • McMillan, J, H. (2004). Educational research: Fundamentals for the consumer. Boston, Pearson Education, Inc
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2015). An expanded sourcebook qualitative data analysis (Trns. from 2. Edt.). (Trns: S. Akbaba-Altun, & A. Ersoy). Ankara: Pegem A Akademi Yayınları.
  • Önal, B. (2011). Çocuklarla felsefe nasıl yapılabilir ya da yazın yoluyla çocuklara felsefe nasıl öğretilir? Özne, 15, 196-200.
  • Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sharp, A. M. & Reed, R. F. (1992). Studies in philosophy for children: Harry Stottlemeier’s discovery. Philadelphia: Temple University Press.
  • Smith, J. (2010). Talk, thinking and philosophy in the primary classroom. Glasgow: Learning Matters.
  • Taşdelen, V. (2014). Felsefenin gülümseyen yüzü: Çocuklarla Felsefe. Türk Dili. 14(4), 562-568.
  • Taylor, M. J., Pountney, D. C., & Baskett, M. (2008). Using animation to support the teaching of computer game development techniques. Computers & Education, 50 (4), 1258-1268.
  • Televizyon İzleme Araştırmaları A.Ş. (2022). Tablolar. 20.05.2022 tarihinde http://tiak.com.tr/tablolar adresinden edinilmiştir.
  • Uçar, O. (2021). Çocuklar için Felsefe bağlamında Cartoon Network çizgi filmlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • UNESCO, (2007). Philosophy a school of freedom teaching philosophy and learning to philosophize, teaching philosophy and learning to philosophize: Status and prospects. 2007, Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001541/154173e.pdf.
  • Vansieleghem, N., & Kennedy, D. (2011). What is philosophy for children, what is philosophy with children-after Matthew Lipman? Journal of Philosophy of Education, 45(2), 171-182.
  • Wartenberg, T. E. (2009). Big ideas for little kids. Lanham: The Rowman ve Littlefield Publishing Group.
  • White, D. A. (2014). Çocuklar için felsefe. (Çev. U. Uğur). Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Worley, P. (2009). Philosophy in philosophy in schools. Think, 8(23), 63-75.
  • Wright, G., & Sherman, R. (1999). Let's create a comic strip. Reading Improvement, 36 (2), 66-72.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Celal Boyraz 0000-0001-5668-5051

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 31 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Boyraz, C. (2022). Çocuklar için Felsefe Eğitiminde Uyaran Olarak Çizgi Filmlerin Kullanımı: Vikingler ve Heidi. Erciyes Journal of Education, 6(2), 127-144. https://doi.org/10.32433/eje.1152712

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map             erihplus.png