Çocukların 0-6 yaş gelişimindeki çoğu davranışları ve onlara karşı ebeveynlerin geliştirdikleri tutumlar genellikle ortaktır. Farklı formlara sahip olan ve günümüze kadar biçim ve içerik anlamında değişime uğrayan bu tutumlardan birisinin somut adının emzik olduğu görülmektedir. Emzik kullanımı davranışı birçok ebeveyn için, bebekteki emme içgüdüsünü desteklemek, bebeğin ağlamasına engel olmak ya da buna benzer sıralanabilecek sebeplerle meme yerine geçebilecek; fiziksel ve biyolojik ihtiyacı giderebilecek çözüm arayışının ortak bir nesnesi haline gelmiştir.
Ebeveynler tarafından kullanılagelen emzik; zamanla faydaları ve zararları bağlamında üzerinde düşünülen, araştırmalara konu olan bir nesne halini almıştır. Bu çalışmada temel amaç annelerin emziğin faydaları ile beraber zararları hakkındaki görüşlerini tespite çalışmaktır.
Çalışmanın elde edilen verileri nitel araştırma tekniklerine göre analiz edilmiştir. Çocuğu, susturmak, oyalamak, ağlamasını önlemek, kendi başına kalmasını sağlamak, anneye zaman kazandırmak, geçici süreliğine de olsa anneden uzak tutmak, doyurulma hissi uyandırmak, meme benzerliğiyle özdeşim kurmasını sağlayarak verilen gıdaları almasını kolaylaştırmak veya anneye olan bağımlılığını azaltmak vb. amaçlar için de emzik kullanıldığı gözlemlenmiştir. Emziğin çocuk üzerinde bıraktığı fizisel zararlarının yanında duygusal zararlarının da olduğuna dair anne söylemleri gözlenmiştir. Bu durumun daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç doğurduğu, yeni yapılacak araştırmaların bu minvalde yoğunlaşması gerektiğine dair araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 18 |