Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN 6. SINIF MATEMATİK DERSİ CEBİRSEL İFADELER” KONUSUNDA ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 20, 186 - 198, 30.11.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı işbirlikli öğrenme yöntemlerinden ÖTBB tekniğinin, öğrencilerin matematik dersi cebirsel ifadeler konusunda akademik başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini Samsun ilinin Vezirköprü ilçesi Kabalı köyünde bulunan bir ilköğretim okulunun 6. Sınıf öğrencileri, örneklemi ise aynı ilköğretim okulunun 6. Sınıf şubesi oluşturmaktadır. 6. Sınıfların bir şubesi deney grubu (24 kişi), diğer şubesi (23 kişi) ise kontrol grubu olup bir önceki yıla ait matematik başarı puanları ile belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak deney ve kontrol gruplarına Pirci (2018) tarafından geliştirilen ön test, son test olarak ‘cebirsel ifadeler başarı testi’ uygulanmıştır. Uygulama haftada 5 saat süre ile 2 hafta devam etmiştir. Uygulamadan önce öğrencilerin hazır bulunuşluklarını ölçmek için deney ve kontrol gruplarına cebirsel ifadeler başarı testi ön test olarak uygulanmıştır. Yıllık ders planında ayrılan süreye ve kazanımlara uygun olarak kontrol ve deney grubu için ayrı ayrı ders akış planı hazırlanmıştır. Ders planı deney grubu için kullanılan ÖTBB tekniğine göre kontrol grubunda ise Matematik Ders Kitabına göre geleneksel öğretim yaklaşımı ile işlenecek şekilde hazırlanmıştır. Uygulamanın bitiminde, başarı testi deney ve kontrol grubu öğrencilerine son test olarak tekrar uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel veriler SPSS programına yüklenerek bağımsız gruplar t testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre akademik başarı açısından, işbirlikli öğrenme yöntemi olan ÖTBB tekniğinin geleneksel öğretim yöntemine göre daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Açıl, E. ve Kaplan, A. (2018). 6. Sınıf Öğrencilerinin bölünebilme kuralları ve asal sayılar alt öğrenme alanındaki başarılarına işbirlikli öğrenme yönteminin etkisinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 149-1172. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/befdergi/issue/15928/167503
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19(2), 223-238. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16684/173367
  • Arısoy, B. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin ÖTBB ve TOT tekniklerinin 6. sınıf öğrencilerinin matematik dersi “istatistik ve olasılık” konusunda akademik başarı, kalıcılık ve sosyal beceri düzeylerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Aslaner, R. Ve Macit, E. (2019). Ortaokul matematik derslerinde işbirlikli öğrenmenin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 134-157. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/fmgted/issue/50283/589384
  • Aydın, B. Doğan, M. (2012). Matematik Öğretimi: Geçmişten günümüze matematik öğretimi önündeki engeller. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(2), 89-95. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/buyasambid/issue/29823/320811
  • Aydıntan, S. Ve. Ünlü, M. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik öğretiminde öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği hakkındaki görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 101-117. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/16837
  • Bal, A.P. ve Karacaoğlu, A. (2017). Cebirsel sözel problemlerde uygulanan çözüm stratejilerinin ve yapılan hataların analizi: ortaokul örneklemi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 26, Sayı 3, 313-327. Erişim adresi:https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/33225/382578
  • Bernero, J (2000). Motivating Students in Math Using Cooperative Learning. Chicago, Illinois: Saint Xavier University, Field-Based Master’s Program. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED446999.pdf
  • Bekdemir, M. Ve Çiltaş, A. Ve Işık, A. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(17). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2770/37025
  • Bilgin, İ. ve Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin tanıtımı ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1 (1), 40-70. Erişim adresi:https://dergipark.org.tr/tr/pub/adyuebd/issue/1372/16169
  • Çekici, E. Ve Yıldırım, H. (2011). Matematik Eğitimi üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 31(2), 175-196. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/muiibd/issue/498/4452
  • Doğan, A. (2011). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi. S. Büyükalan Filiz(Ed). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları (s.148-165) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doymuş, K. Ve Şimşek, U. Ve Şimşek, Ü. (2005). İşbirlikçi öğrenme yöntemi üzerine derleme: ı. işbirlikçi öğrenme yöntemi ve yöntemle ilgili çalışmalar. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 59-83. Erişim adresi: https://pegem.net/dosyalar/dokuman/131758-20120416154146-doymus6.pdf
  • Efe, M. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin, öğrenci takımları başarı bölümleri ve küme destekli bireyselleştirme tekniklerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi “istatistik ve olasılık” ünitesindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı , Hatay.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş: Nitel, nicel ve eleştirel kuram metodojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, A., Kayabaşı, Y. ve Tan, Ş .(2002). Öğretimi Planlama ve Değerledirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erdoğan, F. (2013). Matematik öğretiminde üstbilişsel stratejilerle desteklenen işbirlikli öğrenme yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarıları, üstbilişsel becerileri ve matematik tutumuna etkisinin incelenmesi (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Freedman, J.L., Sears, D.O. ve Carlsmith, J.M.(2013). Sosyal Psikoloji, Çev: Ali Dönmez, , Ankara: İmge Yayınları.
  • Gelici, Ö. (2011). İşbirlikli öğrenme tekniklerinin öğrencilerin cebir öğrenme alanındaki başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerilerine etkileri (Yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Hatay.
  • Gülsar, A., Tapan Broutın S. Ve İlkörücü, Ş (2018). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Matematik Başarısına Etkisi Ve Öğrencilerin Yönteme İlişkin Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 26(6), 1961-1970. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr:8080/article-download/529b/01c1/849f/5be8198e0cadd.pdf?
  • Gökalp, M. (2016). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin cebir öğrenme alanındaki başarı düzeylerinin incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 1 (1), 47-59. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/390541
  • Kayış, E. (2019). Dörtgenlerin sınıflandırılması ve alan bağıntılarının oluşturulması konularında işbirlikli öğrenme yöntemiyle tasarlanan öğrenme ortamının değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Trabzon.
  • Özsarı, T. (2009). ilköğretim 4. sınıf öğrencileri üzerinde işbirlikli öğrenmenin matematik başarısı üzerine etkisi: probleme dayalı öğrenme ( PDÖ ) ve öğrenci takımları – başarı bölümleri ( ÖTBB ) (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, İzmir.
  • Pirci, H.A. (2018). Cebirsel ifadeler konusunun öğretiminde 5e öğrenme modelinin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarısı üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Kastamonu.
  • Tanışlı, D. Ve Sağlam, M. (2006). Matematik öğretiminde işbirlikli öğrenmede bilgi değişme tekniğinin etkililiği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (2): 47-67. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/5442/73880
  • Tuğran, Z. (2015). İşbirlikli öğrenmenin lise öğrencilerinin matematik özyeterlik algısı ve başarısı üzerindeki etkileri (Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Slavin, R.E. (1991). Student Team Learning: A Practical Guide To Cooperative Learning. Third Edition. Erişim adresi: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED339518.pdf Yıldırım, C. (1988). Matematiksel Düşünme. Remzi Kitabevi. İstanbul
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Cansu Kaya 0000-0003-4624-5305

Murat Gökalp 0000-0003-4928-6954

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Kaya, C., & Gökalp, M. (2021). İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN 6. SINIF MATEMATİK DERSİ CEBİRSEL İFADELER” KONUSUNDA ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(20), 186-198.