Problem
Durumu: Düşünme
insanoğlunun en önemli özelliklerinden biri ve günlük hayatımızın ayrılmaz bir
parçasıdır. Eleştirel düşünme olayları anlamak, değerlendirmek, incelemek, var
olan bir problemi çözmek için veya bir konuda karar vermek için
gerçekleştirilen aktif ve sistematik bir sorgulama ve problem çözme
stratejisidir. Özellikle son yıllarda Türkiye’de eleştirel düşünmeye ilişkin
araştırmalar artış göstermiştir. Bu araştırmaların analiz edilerek yeni
yapılacak araştırmalara yol göstermesi önemli görülmektedir. Eleştirel düşünme
becerilerinin sıklıkla hangi boyutlarıyla ele alındığının, hangi boyutlar
bakımından incelenmeye ihtiyaç duyulduğunun ortaya konulması araştırmaların
birikimli ilerlemesi bakımından oldukça önemlidir. Bunun yanı sıra bir alanla ilgili yapılmış
bilimsel tezlerin analiz edilmesi, o konunun derinliği ve yaygınlığı hakkında
bilgiler verebilir ve incelenen alanın genel görünümünü ortaya çıkarabilir.
Araştırmanın
Amacı: Bu çalışmanın
amacı eleştirel düşünme becerileri ile ilgili olarak Türkiye’de eğitim
bilimleri alanında yapılmış olan lisansüstü tezlerin içerik analizini yapmak ve
tezlerdeki genel eğilimleri belirlemektir.
Araştırmanın
Yöntemi: Çalışma nitel
araştırma yöntem ve teknikleri kullanılarak yapılandırılmıştır. Verilerin
toplanmasında doküman incelemesi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada YÖK Ulusal Tez Merkezi’de bulunan
186 tez yayın yılı, düzeyi, araştırma yöntemi, veri toplama yöntemi, örneklem
özellikleri, kullanılan veri toplama araçları, deneysel çalışmalar için
kullanılan deney deseni ve uygulamanın yapıldığı dersler boyutlarında analiz
edilmiştir.
Araştırmanın
Bulguları: Elde edilen
verilere dayalı olarak, eleştirel düşünmenin 1999 yılından itibaren çalışılmaya
başlandığı ve konuyla ilgili tezlerin önemli bir bölümünün yüksek lisans
düzeyinde yapıldığı ve betimsel araştırmaların deneysel araştırmalara göre daha
çok tercih edildiği görülmüştür. Yapılan tezlerde nicel veri toplama yöntemiyle
yürütülen çalışmaların tercih edildiği; bunu karma yöntemin takip ettiği ve
nitel yöntemde yapılan çalışmaların oranının düşük olduğu ortaya konmuştur.
Tezlerde daha çok üniversite öğrencileriyle çalışıldığı ve veri toplama aracı
olarak sıklıkla ölçeklerin kullanıldığı saptanmıştır. Bunlar arasında
“Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” en sık kullanılan ölçektir.
Deneysel yöntemle yapılan çalışmaların genellikle kontrol gruplu ön test-son
test deneysel desene göre tasarlanmış olduğu ve bu tür çalışmaların çoğunlukla
Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri derslerinde yürütüldüğü belirlenmiştir.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri: Bu
araştırmada eleştirel düşünme becerileri ile ilgili olarak YÖK Ulusal Tez
Tarama Merkezindeki toplam 186 lisansüstü düzeyde tez incelenmiştir. 1999
yılında yapılan ilk çalışmadan günümüze kadar eleştirel düşünme ile ilgili
çalışmalara olan ilginin sürdüğü, konunun en fazla 2011 yılında çalışıldığı
saptanmıştır. Yapılan incelemelerde eleştirel düşünme ile ilgili olarak yüksek
lisans tezlerinin doktora tezlerine göre sayıca daha fazla olduğu ve betimsel
araştırmaların deneysel araştırmalara göre daha çok tercih edildiği
belirlenmiştir. Veri toplama yöntemi bakımından ise daha çok nicel veri toplama
yöntemiyle yürütülen çalışmaların tercih edildiği; bunu karma yöntemin takip
ettiği ve nitel yöntemde yapılan çalışmaların oranının düşük olduğu ortaya
konmuştur. Eleştirel düşünme ile ilgili çalışmalarda nicel araştırmaların daha
fazla tercih edilmesine bağlı olarak veri toplama araçlarında ölçeklerin ön
plana çıktığı görülmektedir. Bu bağlamda eleştirel düşünme konusuna ilişkin
daha derinlemesine bilgilerin edinilebilmesi amacıyla görüşme, gözlem gibi veri
toplama yöntemlerinin kullanıldığı daha fazla sayıda nitel ve karma araştırmaya
ihtiyaç olduğu düşünülmektedir. Eleştirel düşünme ile ilgili çalışmalarda ölçek
ve anketlerin daha çok tercih edilmesinin temel nedeni olarak, bu araçların
daha çok kişiye ulaşabilme olanağı tanıması ve bu araçlarla veri toplama
sürecinin zaman ve maliyet açısından daha ekonomik olması gösterilebilir.
İncelenen tezlerde çalışma grubunun/örneklemin çoğunlukla üniversite
öğrencilerinden oluştuğu görülmüştür. Bunlar arasında da öğretmen adayları ile
yapılan çalışmalara ağırlık verildiği gözlenmiştir. Ayrıca yönetici ve öğretim
elemanları ile de oldukça az sayıda araştırma yürütülmüş olması dikkat çekici
bulunmuştur. Benzer şekilde Türkiye’de gerçekleşen eğitim araştırmalarının
incelendiği birçok çalışmada da örneklemin/katılımcıların çoğunlukla üniversite
öğrencilerinden oluştuğu görülmektedir. Eleştirel düşünme ile ilgili olarak
yapılan tezlerde veri toplama aracı olarak daha çok ölçeklerin tercih edildiği
ve ağırlıklı olarak Türkçeye uyarlaması yapılan “Kaliforniya Eleştirel Düşünme
Eğilimleri Ölçeği”'nin kullanıldığı görülmektedir. “Cornell Eleştirel Düşünme
Ölçeği”i ve “Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testi” de eleştirel
düşünme gücünü ortaya koymak amacıyla sıklıkla tercih edilen ölçeklerdir.
Deneysel yöntemle yapılan çalışmaların genellikle kontrol gruplu ön test-son
test deneysel desene göre tasarlandığı saptanmıştır. Deneysel yöntemle yapılan
araştırmalarda genellikle deney grubu lehine anlamlı sonuçlar elde edildiği
gözlenmiştir. Ayrıca araştırmaların seçilen örneklem gruplarıyla hangi
derslerde/konu alanlarında yürütüldüklerine ilişkin elde edilen bulgular,
çalışmaların çok çeşitli konu alanlarında yapıldığını göstermiştir. İlköğretim
birinci ve ikinci kademede yapılan araştırmalar en çok Sosyal Bilgiler ve Fen
Bilimleri derslerinde yoğunlaşırken, diğer örneklem gruplarında özel olarak bir
konu alanında yığılma olmadığı görülmektedir. Bu bakımdan ilköğretim düzeyinde
yürütülecek çalışmalarda, Sosyal Bilgiler ve Fen Bilimleri dışındaki derslerde
çalışılmasının ilgili alan yazına zenginlik katacağı düşünülmektedir. Eleştirel
düşünme becerilerinin karşılaştığı olayları sorgulayan ve problemleri
rahatlıkla çözebilen bireyler yetiştirme konusundaki önemi, bu konuda yapılacak
çalışmaların değerini daha da arttırmaktadır. Bu çalışma, eleştirel düşünme ile
ilgili yöntem, örneklem ve konu alanı açısından az çalışılmış araştırmalara
yönelik bilgi vermektedir. Bu bakımında yeni araştırmacılara ışık tutacağı
düşünülmektedir. Yeni yapılacak araştırmalarda, eleştirel düşünme becerileri
ile ilgili yayımlanmış makalelerin ve yurt dışında yapılmış tezlerin
incelenmesinin, yurt içi ve yurt dışında
yapılmış araştırma sonuçlarının karşılaştırılmasının ve benzeri çalışmaların
diğer düşünme becerileri ile ilgili yapılmasının alan yazına katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.
Üst düzey düşünme becerileri yüksek lisans tezi doktora tezi doküman incelemesi içerik analizi.
Purpose: The aim of this study is to conduct content analyses of graduate |
Higher order thinking skills master’s thesis doctoral thesis document review content analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 16 Sayı: 67 |