Araştırmanın amacı öğretmen mesleki öğrenme düzeylerini belirlemek, öğretmen mesleki öğrenme düzeylerinin cinsiyet, öğretmenlik alanı, mesleki kıdem durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini ve haftalık ders yükü ile mesleki öğrenme düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmektir. Genel tarama modelindeki çalışmanın verileri, 336 öğretmen üzerinden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Öğretmenlerin Mesleki Öğrenme Ölçeği kullanılmıştır. Tamamı 27 maddeden oluşan ölçekte iş birliği, yansıtma, uygulama ve bilgi tabanına ulaşma (BTU) olmak üzere dört boyut bulunmaktadır. Öğretmenlerin dört alt boyuttaki mesleki öğrenme düzeylerinin yüksek olduğu, az sayıda öğretmenin mesleki öğrenmede iş birliği, yansıtma, uygulama ve BTU bakımından sorunlar yaşadığı tespit edilmiştir. Cinsiyete göre kadın öğretmenlerin yansıtma, uygulama ve BTU, branş öğretmenlerinin iş birliği ve yansıtma, kıdemi az olan öğretmenlerle 20 yıldan fazla kıdemi olan öğretmenlerin iş birliği ve yansıtma boyutlarına ilişkin puanları anlamlı ölçüde yüksek bulunmuştur. Öğretmenlerin haftalık ders yükü ile mesleki öğrenme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir.
Mesleki öğrenme Öğretmen mesleki gelişimi Öğretmen mesleki öğrenme düzeyi Öğretmen niteliği
Yapılan bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. Etik kurul izin bilgileri; Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Etik değerlendirme kararının tarihi: 29.02.2024 Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: 05
The aim of this study is to determine teachers' professional learning levels and to investigate whether these levels significantly differ based on gender, teaching field, and professional seniority. Additionally, the study examines whether there is a significant relationship between weekly teaching hours and professional learning levels. The study, designed using a general screening model, collected data from 336 teachers. The Teacher Professional Learning Scale was used as the data collection instrument. This scale consists of 27 items and includes four dimensions: collaboration, reflection, application, and access to the knowledge base (AKB). The results indicated that teachers exhibited high levels of professional learning across all four dimensions, with only a small number of teachers experiencing challenges in collaboration, reflection, application, and AKB. Regarding gender, female teachers scored significantly higher in reflection, application, and AKB. Subject teachers demonstrated significantly higher levels of collaboration and reflection. Additionally, teachers with lower seniority and those with more than 20 years of experience had significantly higher scores in collaboration and reflection. No significant relationship was found between teachers' weekly teaching hours and their professional learning levels.
This study followed all the rules stated to be followed within the “Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive” scope. None of the actions specified under the title of “Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics,” which is the second part of the directive, were not carried out. Ethics committee permission information Name of the committee that made the ethical evaluation: Erzincan Binali Yıldırım University Date of ethical review decision: 29.02.2024 Ethics assessment document issue number: 05
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |