Aşağıda verilen makale şablonunu bilgisayarınıza indirip düzenleyerek belgenizi oluşturmanız beklenmektedir.
Türkçe makale şablonu: Türkce_sablon.docx
İngilizce makale şablonu: English_template.dox
Dikkat!
Dergimizegönderilecek tüm çalışmalar belirtilen şablon doğrultusunda hazırlanmalıdır. Şablona uymayan çalışmalar değerlendirmeye alınmamaktadır. Aşağıdaki kurallar, makalenin tüm bölümlerinin biçimsel olarak nasıl hazırlanacağını kapsamaktadır.
Dikkat!
• Yazarlar, EKU tarafından sunulan Türkçe ve/veya İngilizce Word şablonunu indirip doğrudan bu dosya üzerinde çalışamaları beklenmektedir. Şablon dışında hazırlanmış dosyalar değerlendirmeye alınmayacaktır.
• Makale dosyası çift-kör hakemlik sürecine uygun biçimde hazırlanmalı; yazar adları, kurumları ve Word dosyasının özellikler bölümünde yer alan kişisel bilgiler sistemde yalnızca ilgili alanlara yazılmalı, ana metin dosyasından temizlenmelidir.
• Başlık, özetler, ana metin, tablolar, şekiller, grafikler ve kaynakça dâhil (geniş özet ve ekler hariç) makalenin toplam uzunluğu 7.000 kelimeyi geçmemelidir.
• 40 kelimeden fazla doğrudan alıntılarda soldan 1,25 cm içeri girecek şekilde, 10 punto, Times New Roman, tek satır aralıklı olarak alıntıyı ayrı bir paragraf şeklinde vermeniz gerekmektedir.
• Zorunlu hâllerde kullanılan dipnotlar sayfa altında numaralandırılmalı ve Cambria 9 punto, tek satır aralıklı yazılmalıdır.
• Makaledeki tüm yazarların ORCID numarasına sahip olması ve bu numaraların yazar bilgileri bölümünde belirtilmesi zorunludur.
Makale
Makaleyi dergi formatına soktuktan sonra yazar bilgilerini temizleyerek makalenizi dergi sistemine yükleyiniz. Makaledeki kişisel bilgileri temizlemek için Microsoft Word’de şu adımları izleyiniz. Sırasıyla Dosya > Paylaşıma Hazırla > Sorunları Denetle > Belgeyi İncele’ye tıklayınız. Açılan pencerede “Belge Özellikleri ve Kişisel Bilgiler” işaretli, diğer tüm seçenekler işaretsiz olmalıdır. Ardından “Denetle”ye tıklayınız. Eğer belgede kişisel bilgiler varsa uyarı görünecektir. Gelen pencerede “Tümünü kaldır”ı tıklayınız. Sonra belgeyi kaydediniz.
1. Genel Biçimsel Kurallar
• Tüm metin Cambria yazı tipinde hazırlanmalıdır.
• Ana metin yazısının boyutu 11 punto, özetler ve geniş özetler 10 punto olmalıdır.
• Tüm metin iki yana yaslı, tek satır aralıklı, paragraflar arası bir satır boşluklu, paragraf girintisi yoktur.
• Sayfa yapısı A4 olup tüm kenar boşlukları 2,5 cm’dir.
• Çalışma; başlık, yazar bilgileri, öz–abstract, anahtar kelimeler, geniş özet, giriş, yöntem, bulgular, sonuç ve tartışma, öneriler, araştırmacı katkı oranı, etik bilgi, teşekkür, çıkar çatışması ve kaynakça bölümlerini içermelidir.
2. Başlık ve Yazar Bilgileri
• Makale başlığı Cambria 14 punto, tamamı büyük harf, ortalanmış yazılmalıdır.
• Yazar adları başlık altına yazılmalı; her yazar numaralandırılmalıdır.
• Kurumsal bilgiler her yazarın altına ayrı satırda verilmelidir.
• Yazar e-postaları yazılmalıdır.
• ORCID bilgileri kurumsal satırın sonunda verilmelidir.
3. Türkçe Özet
• Uzunluk: 150–200 kelime.
• Biçim: Cambria, 10 punto, iki yana yaslı, tek satır aralığı.
• İçerik: Amaç, yöntem, temel bulgular ve sonuç kısaca verilmelidir.
• Alıntı, dipnot, tablo ve şekil kullanılmaz.
Anahtar Kelimeler:
• 3–5 kelime, Cambria 10 punto, yalnızca ilk kelimenin ilk harfi büyük, sola yaslı.
• Anahtar kelimeler alfabetik sırada verilmeli ve virgül ile ayrılmalıdır.
4. İngilizce Abstract
• Özet ile aynı kurallara sahiptir (150–200 kelime, Cambria 10 punto).
• Keywords alanı Türkçedekiyle aynı biçimde düzenlenir.
5. Geniş Özet (Extended Summary)
• Türkçe makalelerde İngilizce, İngilizce makalelerde Türkçe geniş özet zorunludur.
• Uzunluk: 750–1500 kelime.
• Cambria 10 punto, iki yana yaslı, paragraflar arası bir satır boşluklu, tek satır aralıklı.
• Yalnızca birinci düzey başlıklar kullanılabilir.
• Geniş özet herhangi bir atıf içermez.
6. Başlıklandırma Düzeni
-Birinci Düzey Başlıklar: Cambria 11 punto, tamamı büyük harf, ortalanmış, tek satır aralıklı.
-İkinci Düzey Başlıklar: Cambria 11 punto, ilk harfleri büyük, sola yaslı.
-Üçüncü Düzey Başlıklar: Cambria 11 punto, ilk harfleri büyük, sola yaslı, italik.
7. Ana Metin Düzeni
• Tüm bölümlerde yazı tipi Cambria 11 punto.
• İki yana yaslı, önce–sonra boşluğu 0 nk, paragraf arası bir satır boşluklu.
• Satır aralığı: Tek.
• Paragraf başında girinti yoktur.
8. Tablolar ve Şekiller
• Tablolar metin içinde uygun yere yerleştirilmelidir.
• Tablo başlığı tablonun üstünde, sola yaslı yazılır.
• Tablo ve şekil başlıkları Cambria 11 punto, tek satır aralıklı ve tablo/şeklin üst kısmında (şekillerde alt kısmında) verilmelidir. Tablo gövdesi, okunabilirliği koruyacak şekilde Cambria 8 puntoya kadar küçültülebilir. Tablolar ve şekiller metin içinde ilgili bölümlerin hemen ardından yerleştirilmelidir. Çok sütunlu veya geniş içerikli tablolar için gerekmesi hâlinde yatay sayfa düzeni kullanılabilir. Şekil, grafik, fotoğraf ve diğer görsel öğeler yüksek çözünürlüklü olmalı ve sayfa düzenini bozmayacak biçimde ortalanarak verilmelidir.
• Örnek tablo açıklamaları gerektiğinde Cambria 8 punto ile verilir.
• Şekil, grafik, fotoğraf vb. öğeler ortalanmış yerleştirilmeli, her görselin altında numara ve başlık yer almalıdır:
9. Etik Bilgisi
• Etik kurul onayı gerektiren araştırmalar için kurul adı, karar yılı/sayısı açıkça yazılmalıdır. Ayrıca araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur ifadesi yer almalıdır.
• Etik onay gerektirmeyen araştırmalarda bunun nedeni belirtilmeli ve araştırma ile yayın etiğine uygun davranıldığı ifade edilmelidir.
10. Araştırmacı Katkı Oranı
• Yazarların katkı oranları; ad–soyad ilk harfleri kullanılarak açıkça belirtilmelidir
(ör. “A.Y., veri analizi; M.K., kuramsal çerçeve…”).
11. Destek ve Teşekkür
• Çalışmaya yönelik mali veya kurumsal bir destek varsa açıklanmalıdır.
• Destek yoksa “Yazarlar çalışma için herhangi bir finansal destek almamıştır.” ifadesi kullanılmalıdır.
12. Çıkar Çatışması
• Yazarlar, çıkar çatışması bulunup bulunmadığını beyan etmelidir.
13. Kaynakça ve Atıf Kuralları (APA 7)
• Kaynakça alfabetik sırada düzenlenmelidir.
• Yazım biçimi: Cambria 11 punto, iki yana yaslı, tek satır aralıklı, asılı 1 cm.
• 1–7 yazarlı çalışmalarda tüm yazarlar yazılır; 8+ yazarlı çalışmalarda ilk 7 yazar, ardından “…”, son yazar.
• Metin içi atıf kuralları:
o Tek yazar: (Şimşek, 2017)
o İki yazar: (Yıldırım & Gürbüz, 2017)
o Üç ve daha fazla yazar: (Razı vd., 2017)
o Kurumsal yazar: (YÖK, 2018)
o Tarih yoksa: (Özbaşı, t.y.)
o Birden fazla kaynak: alfabetik sırayla (Arcagök, 2017; Çelik & Pabuçcu, 2016; …)
• Kitap, çeviri, editörlü kitap, kitap bölümü, makale, tez, bildiri, rapor ve internet kaynağı için APA 7 formatı kullanılmalıdır.
Metin İçi Atıf Örnekleri
Açıklama: Yazar(lar) kendi yayınlarına yaptıkları atıfları aşağıdaki kurallara göre TAM olarak yapmalı ve KIRMIZI renk ile belirtmelidir. Örn: Çoruk (2017) veya (Çoruk, 2017) veya (Şişman, 1981, akt.n Çoruk, 2017)
Metin içerisinde atıflarınızı aşağıdaki gibi düzenleyebilirsiniz.
1 yazar: Şimşek (2017) veya (Şimşek, 2017) – Şimşek (2017, s. 279) veya (Şimşek, 2017, ss. 279-280)
2 yazar: Yıldırım ve Gürbüz (2017) veya (Yıldırım & Gürbüz, 2017) – Yıldırım ve Gürbüz (2017, s. 395) veya (Yıldırım & Gürbüz, 2017, ss. 395-396)
3 ve daha fazla yazar: Razı
ve diğerleri (2017) veya (Razı vd., 2017) – Razı ve diğerleri (2017, s. 287)
veya (Razı vd., 2017, ss. 287-288)
Yazar(lar) belli değilse (çalışma başlığının ilk bir iki kelimesi ile): “Öğrenme Becerileri” (2017) veya (“Öğrenme Becerileri”, 2017) – “Öğrenme Becerileri” (2017, s. 46) veya (“Öğrenme Becerileri”, 2017, ss. 45-46)
Tarih belli değilse: Özbaşı (t.y.) veya (Özbaşı, t.y.) – Özbaşı (t.y., s. 14) veya (Özbaşı, t.y., ss. 14-15)
İkincil kaynaklar üzerinden alıntılar: Vygotsky (1911, aktaran Tekin, 2017) veya (Vygotsky, 1911, aktaran Tekin, 2017) [ikincil kaynaklardan atıflarda her iki esere de Kaynakça’da yer veriniz. Eski tarihli esere erişilemediği durumda yalnızca aktaran kaynağa Kaynakça'da yer veriniz.]
Kurumsal atıflar: ilk
atıfta (Yükseköğretim Kurulu [YÖK], 2017) ve sonraki
atıflarda YÖK (2017) veya (YÖK, 2017)
Aynı yazara ait birden fazla atıf olduğunda (tarih sırasına göre): Doğan (2014; 2015a; 2015b; 2016) veya (Doğan, 2014; 2015a; 2015b; 2016)
Birden fazla atıf olduğunda (alfabetik olarak): (Arcagök, 2017; Çelik & Pabuçcu, 2016; Telli, Şahin, & Elkıran, 2015; Zümrüt vd., 2014) – Arcagök (2017), Çelik ve Pabuçcu (2016), Telli, Şahin ve Elkıran (2015) ile Zümrüt ve diğerleri (2014)
Kaynakça Listesi için Örnekler
Açıklama 1: Kaynaklar arasında birer satır boşluk bırakınız, Dergipark Başvuru Sistemi’ne giriş için “kopyala-yapıştır” konusunda kolaylık sağlamaktadır.
Açıklama 2: Kaynakları, 10 punto, Cambria, 1 satır aralığı, 1 cm asılı biçiminde düzenleyiniz.
Açıklama 3: Kaynakları alfabetik sırayla veriniz.
Açıklama 4: 1 ile 7 arasında yazarı olan çalışmalarda tüm yazarların adını veriniz.
Açıklama 5: 8 ve daha fazla yazarlı çalışmalarda, ilk 7 yazarı verilerek, sonraki yazarlar için … kullanıp, en son yazarı veriniz.
Kitap
Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (23. baskı). Pegem.
Etzkowits, H., & Leydesdorff, L. (1997). Universities and the global knowledge economy. A triple helix of university-industry-government relations. Pinter.
Çeviri Kitap
Rousseau, J. J. (1992). Discourse on the origin of inequality (Trans: D. A. Cress). Hackett Publishing.
Salmi, J. (2010). Dünya çapında üniversiteler kurmanın zorluğu (Çev: K. Yamaç). Eflatun.
Editörlü Kitap
Altbach, P. G., & Salmi, J. (Eds.). (2011). The road to academic excellence: The making of worldclass research universities. The World Bank.
Bakioğlu, A. (Ed.). (2016). 4+4+4 yapılanmasına ilişkin kapsamlı bir çalışma. Nobel.
Kitap Bölümü
Yücesoy-Özkan, Ş., Kaya, F., & Gülboy, E. (2017). Uygun davranışları arttırma. D. Erbaş & Ş. Yücesoy-Özkan (Ed.). Uygulamalı davranış analizi içinde (ss. 274-335). Pegem.
Zeleza, P. T. (2007). Knowledge, globalization, and Hegemony: Production of knowledge in the twenty-first century. In S. Sörlin & H. Vessuri (Eds.), Knowledge society vs. knowledge economy: Knowledge, power, and politics (pp. 79-106). Palgrave Macmillan.
Makale
Liversage, L., Naudé, L., & Botha, A. (2018). Vectors of identity development during the first year: Black first-generation students’ reflections. Teaching in Higher Education, 23(1), 63. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1359159
Yıldırım, K., Rasinski, T., & Kaya, D. (2017). 4-8. sınıflarda Türk öğrencilerin bilgi verici metinlerde akıcı okuma ve anlamaları. Eğitim ve Bilim, 42(192), 87. https://doi.org/10.15390/EB.2017.7318
Tez
Arcagök, S. (2016). Dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki özerklik desteği algılarının motivasyon, girişimcilik ve yaratıcılık ile ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
Hire, V. C. (2007). Academic libraries, student expectations, and college admissions (Unpublished doctoral dissertation). San Jose State University, San Jose, CA, USA.
Bildiri
Uğurlu, C. T., Ağıroğlu-Bakır, A., Köybaşı, F., Özyazıcı, K., & Yazıcı, S. (2017). Aday öğretmenlerin yetiştirilme sürecine ilişkin görüşler. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (ss. 17-18). Pegem.
Nicol, D. M., & Liu X. (1997). The dark side of risk (what your mother never told you about time warp). In proceedings of the 11th Workshop on Parallel and Distributed Simulation (pp. 188-195). IEEE Computer Society.
Rapor/Belge
OECD. (2014). OECD Factbook 2014: Economic, environmental and social statistics. Access: http://dx.doi.org/10.1787/factbook-2014-en
TÜBİTAK. (2004). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları 2003-2023 Strateji Belgesi. Erişim: https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/Vizyon2023_Strateji_Belgesi.pdf
Internet Kaynağı
EU. (2005). A framework for qualifications of the European Higher Education Area. Access: http://www.ehea.info/
YÖK. (2018). Yükseköğretim istatistikleri. Erişim: https://istatistik.yok.gov.tr/
Gazete Haberi
Strauss, V. (2017, August 17). U.S. News’s College Rankings face competition and criticism. The Washington Post. Access: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/08/16/AR2007081602537.html
Tamer, M. (2015, 26 Haziran). E-ticaret hamle yapmak için tüketiciyi bekliyor. Milliyet. Erişim: http://www.milliyet.com.tr/