Bu çalışmada, öğretmenlerin eleştirel pedagojiye yönelik sahip oldukları eğitim
inançlarının neler olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcıları
amaçsal örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir. Çalışmaya Türkiye’nin farklı
illerinde görev yapan ve değişik branşlarda çalışan 55 öğretmen katılmıştır.
Öğretmenler ile üç açıklayıcı kategori eşliğinde dokuz temel sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nitel veriler fenomenografik analiz yoluyla
analiz edilmiştir. Verilerden “öğretmen” açıklayıcı kategorisi için eğitim inançları
açısından iki kategori ve betimleme yollarına ilişkin iki kategori, “öğretim programı”
açıklayıcı kategorisi için eğitim inançları açısından iki kategori ve betimleme yollarına
ilişkin iki kategori, “öğrenci” açıklayıcı kategorisi için iki kategori ve betimleme
yollarına ilişkin iki kategori elde edilmiştir. Bu çalışma, öğretmenlerin eğitim
sisteminde yer alan üç parametre (öğretmen, müfredat, öğrenci) ile ilgili eleştirel
pedagoji açısından ne tür eğitim inançlarına sahip olduğunu göstermektedir. Elde edilen
bulgular eleştirel pedagoji hakkındaki ön yargıları önleyip eğitim sistemin
şekillenmesinde yardımcı rol oynayabilir.
This study aims to explore the educational beliefs of teachers about critical
pedagogy. The participants of the study were chosen through purposive sampling. The
study included 55 teachers from different subject areas working in different cities in
Turkey. Semi-structured interviews consisting of nine main questions with three
explanatory categories were conducted with the teachers. Qualitative data were
analyzed through phenomenographic analysis. From the data, two categories regarding
educational beliefs were found for the explanatory category “teacher”, two categories
regarding educational beliefs and two categories depicting descriptions were obtained
in the explanatory category “curriculum”, as well as the explanatory category “student”.
This study illustrates the educational beliefs teachers have regarding critical pedagogy
within three parameters in the education system (teacher, curriculum, and student). The
findings may have a role in addressing prejudices about critical pedagogy and shaping
education systems.
Education-training critical pedagogy phenomenographic analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |