Bu araştırmada Temel Eğitim Bölümü’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının Öğretmenlik
Uygulaması dersinde kendi bilişsel esneklik kapasitelerini nasıl algıladıkları ve karşılaştıkları
problemlerin çözümünde bilişsel esneklik kapasitelerini nasıl kullandıklarını belirlemek
amaçlanmıştır. Araştırma, betimleyici olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, araştırmada
veriler nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır.
Verilerin analizinde tümevarımsal içerik analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Analizler sonucunda,
“Uygulama Deneyimi”, “Alternatiflere inanma”, “Bilişsel esneklik kapasitesini kullanma ve
“Öğretmen eğitiminin katkısı” olmak üzere dört ana kategoriye ulaşılmıştır. Bulgular, öğretmen
adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersi sırasında çeşitli zorluklarla karşılaştıklarına ve kendince
çözüm yollarını denediklerine, çözüme giden yolda alternatiflere inandıklarına, ancak yine de
alternatif üretmede yeterli olmadıklarını düşündüklerine dikkati çekmektedir. Buna ek olarak,
öğretmen adaylarının önemli bir bölümü almış olduğu eğitimi kendi bilişsel esneklik kapasitesinin
gelişmesi bakımından önemli bulmaktadır. Bu çalışma kapsamında elde edilen bulguların,
öğretmenlik eğitiminde bilişsel esnekliğin önemini ortaya koyması bakımından farkındalık
oluşturmakla birlikte, bundan sonra bu alanda gerçekleştirilecek olan araştırmalara ve nitelikli
öğretmen yetiştirmeye katkı sağlaması beklenmektedir.
Bilişsel esneklik öğretmen adayları öğretmenlik uygulaması öğretmen eğitimi
This research aimed to examine the way pre-service teachers in Primary Education
Department use their cognitive flexibility capacities within the scope of Teaching Practice and the
way they use their cognitive flexibility capacities to solve the problems they encounter during their
practice. The research was designed in descriptive phenomenology pattern. Data were analysed
through using inductive content analysis technique. In this direction, four main categories were
obtained. They are named as: “Teaching practice experience”, “Believing in alternatives”, “Using
cognitive flexibility capacity” and” Contribution of teacher education”. Findings indicate that preservice
teachers encountered various difficulties during their Teaching Practice course and tried to
overcome these difficulties. However, they did not find themselves as effective. Besides, a significant
number of pre-service teachers find cognitive flexibility capacity important. Consequently, findings of
this study will increase educators' as well as pre-service teachers' awareness of cognitive flexibility in
teacher education, and thus contribute to the research in teacher education.
Cognitive flexibility pre-service teachers teaching practice teacher training
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |