Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okulöncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, , 184 - 201, 01.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.290963

Öz

Yapılan çalışma okul öncesi dönem
çocuklarının matematik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amacı
ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklem grubunu 2015-2016 akademik
yılında Şanlıurfa ili, Viranşehir ilçesinde üç farklı devlet okulunun
anasınıflarına devam eden beş ve altı yaşında 131 çocuk oluşturmaktadır.
Çocukların matematik beceri düzeylerini ortaya koymak için veriler “Kişisel
Bilgi Formu” ve Somwari (1977) tarafından geliştirilen “Erken Öğrenme Becerileri
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda şu bulgulara
ulaşılmıştır. Cinsiyet, evde matematik çalışması yapma, doğum sırası, anne-baba
eğitim durumu ve sosyoekonomik durum değişkenlerine göre oluşturulan grupların
matematik becerileri arasında istatistik açıdan anlamlı farklılıklar vardır.
Bununla matematik beceri puanları arasında yaş ve el kullanımı değişkenlerine
göre farklılık bulunmamıştır.
  

Kaynakça

  • Aktaş Arnas, Y. ve Aslan, D. (2005). Okulöncesi Dönemde Geometri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 3(9), 36-46.
  • Aktaş Arnas, Y., Deretarla Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 ay çocuklar için Sayı ve İşlem Kavramları Testini’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 147-157.
  • Aktaş, Y. A. (2004). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Aral, N., Baran, G., Alisinanoğlu, F., Aktaş, Y., Başar, F. ve Köksal, A. (1997). Beş-altı yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama eğitiminin alıcı dil gelişimine etkisi. Okulöncesi Sempozyumu “Okulöncesi Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (s.140-152), Ankara.
  • Arı, M., Üstün, E. ve Akman, B. (2003). 6-8 yaş grubu çocukların bilişsel gelişimlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 15-19.
  • Avci, K. (2015). Okul Öncesi Eğitimi Alan 48–66 Aylık Çocukların Matematik Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Çanakkale, Türkiye.
  • Aydın, A. (2008). Sembolik Oyun Testinin Türkçeye Uyarlanması ve Okul Öncesi Dönemdeki Normal, Otistik ve Zihinsel Engelli Çocukların Sembolik Oyun Davranışlarının Karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Başaran, N. (2006). Erken öğrenme becerileri değerlendirme aracının tokat örnekleminde 48–66 aylık Türk çocuklarına uyarlanması.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bekman, S. (1991). Enriching the disadvantaged environments of children. Boğaziçi University Journal of Education, 14(1), 77-96.
  • Bekman, S. (1991). Enriching the disadvantaged environments of children. Boğaziçi University Journal of Education, 14(1), 77-96.
  • Bekman, S. ve Gürlesel, F. C. (2005). Doğru başlangıç: Türkiye’de okul öncesi eğitim. TÜSİAD Raporu.
  • Bloom, B. (1964). Stability and Change in Human Characteristics. Willey, New York.
  • Brewer, J.A. (2001). Introduction to Early Childhood Education. Allyn&Bacon. USA.
  • Broman, S. H., Nichols, P. L. and Kennedy, W. A. (1975). Preschool IQ. Hillsdale, New Jersey: Erbaum.
  • Brown, E. T., Molfese, V. J. & Molfese, P. (2008). Preschool student learning in literacy and mathematics: ımpact of teacher experience, qualifications, and beliefs on an at-risk sample. Journal of Education for Students Placed at Risk, 13, 106–126.
  • Bulut-Pedük, Ş. (2007). Altı yaş grubundaki çocuklara çoklu zekâ kuramına dayalı olarak verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Burchinal, M.R., Peisner-Feinberg E, Pianta R, and Howes C. (2002). Development of academic skills from preschool through second grade: Family and classroom predictors of developmental trajectories. Journal of School Psychology, 40, 415–436
  • Büyüköztürk, Ş. 2002. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3rd ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Cole, M. ve Cole, S. (2001). The development of children, 4th edn. New York: Worth Publishers.
  • Çelik, M. (2015). Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların matematik gelişimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-18.
  • Dorothy, H. (1996). The effectivenessof preschool attendance on reading and mathematics achievement. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 400 929)
  • Edward M. L., Gallimore, R., Garnier, H., & Reese, L. (2007). Preschool antecedents of mathematics achievement of latinos: Th e infl uence of family resources, early literacy experiences, and preschool attendance. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 29(4), 456-471.
  • Edward M. L., Gallimore, R., Garnier, H., and Reese, L. (2007). Preschool antecedents of mathematics achievement of latinos: Th e infl uence of family resources, early literacy experiences, and preschool attendance. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 29(4), 456-471.
  • Erdoğan, S., Bekir, Ş., H. ve Aras, E., S., (2005). Alt Sosyo- Ekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5–6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (1), 231-246.
  • Frakes, C. and Kline, K. (2000). Teaching young mathematicians : The challenges and rewards. Teaching Children Mathematics, 6 (6), 376 – 381.
  • Gifford, S. (2004) A new mathematics pedagogy for the early years: ın search of principles for practice, International Journal of Early Years Education, 12, 99–115.
  • Güven, Y. (2000). 4-7 yaş grubu çocuklarda miktar tasarımının incelenmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 1(2), 6-15.
  • Hyde, J. S., Fennema, E. and Lamon, S. J. (1990). Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 107, 139-155.
  • Jacobson, L. (2001). Experts say young children need more math. Education Week, 21 (4), 3-5.
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Oláh, L., and Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child development, 77(1), 153- 175.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D. and Bekman, S. (2001) Long-term effects of early intervention: Turkish low- income mothers and children. Applied Developmental Psychology.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., Sunar, D., Bekman, S. ve Cemalcılar, Z. (2005). Erken müdahalenin erişkinlikte süren etkileri: Erken destek projesinin ikinci takip araştırmasının ön bulguları. İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • Kandır, A., ve Orçan, M. (2011). A Comparative Study into Early Learning Skills of Five-Six Year Old Children and Their Social Adaptation and Skills. Elementary Education Online, 10(1), 40-50.
  • Karaman, S. ve İvrindi, A. (2015). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerileri ile Onların Sosyo-demografik Özellikleri ve Sosyo-Dramatik Oyunları Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 40(177), 313-326.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırmalar Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaytaz, M. (2005). Türkiye’de okul öncesi eğitiminin fayda maliyet analizi, İstanbul: AÇEV Yayınları.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research fundamentals for the Consumer. USA, New York: Longman.
  • McMillan, J. H., and Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry. Boston: Brown and Company.
  • MEB, (2013). Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. PISA 2012 projesi ulusal ön raporu. Ankara: MEB Basımevi.
  • Melhuish, E. C., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., Phan, M. B. et al. (2008). Preschool infl uences on mathematics achievement. Science, 321(5893), 1161-1162.
  • Melhuish, E. C., Sylva, K., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., Taggart, B., Phan, M. B. et al. (2008). Preschool infl uences on mathematics achievement. Science, 321(5893), 1161-1162.
  • Miller, R. G. Jr. (1991). Simultaneous Statistical Inference. New York: SpringerVerlog.
  • Myers, R. (1996). Hayatta kalan on iki. (Çev. N. Koşar). İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı Yayınları.
  • OECD (2004). Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003. Paris: Author.
  • Oktay ve diğ. (2010). Okul öncesi eğitimden ilköğretime geçiş projesi. Geçmişten Geleceğe Okul Öncesi Eğitim (116‐131). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Penner, A. M. and Paret, M. (2008). Gender differences in mathematics achievement: Exploring the early grades and the extremes. Social Science Research, 37, 239-253.
  • Polat Unutkan, Ö. (2007). Okulöncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Polat Unutkan, Ö. (2007). Okulöncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Samwori, P. J. ( 1979). Test of Early Learning Skills. Assessment of Basic Competencies. Series Printed in The United States of America, 10-34.
  • Senemoğlu, N. (2000). İlk çocukluk döneminde gelişim. Ceyhan, E. (Ed), Çocuk gelişimi ve psikolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Starkey, P., Klein, A. and Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19, 99-120.
  • Stein, l. and Bailey, T. (1973). The socialization of achievement orientation in females. Psychological Bulletin, 80, 345-366.
  • Taşkın, N. ve Tuğrul, B. (2014). Investigating prescholl teacher candidates’ mathematics literacy self-sufficiency beliefs on various variables. Procedia- Social and Behavioral Sciences 116, 3067-3071.
  • Taşkın, N. ve Tuğrul, B., (2015). Okul öncesi çocukların dil ile matematik becerileri arasındaki ilişkinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1).
  • Tuğrul, B. ve Duran, E. (2003). Her Çocuk Başarılı Olmak İçin Bir Şansa Sahiptir: Zekanın Çok Boyutluluğu Çoklu Zeka Kuramı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 224-233.
  • Uğurtay-Üstünel, A. (2007). Bracken Temel Kavram Ölçeği Gözden Geçirilmiş Formu’nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi /Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ulusoy, N. (1997). Kız Meslek Liseleri Uygulama Anaokullarına Devam Eden 3-6 Yaş Grubundaki Çocukların Bilişsel Becerilerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının matematik becerileri açısından ilköğretime hazır bulunuşluğunun incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 243-254.
  • Wortham, C. S. (1998). Early childhood curriculum developmental bases for learning and teaching. USA: Prentice Hall, Inc.
  • Yıldız, V. (1999). Okulöncesinde matematik eğitimi, işbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocuklarının temel matematik becerilerinin gelişimi üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(11).
  • Young, J. and Loveridge, M. (2004). Effectson early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19, 2-98.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Mesut Tabuk 0000-0003-1547-3073

Mehmet İnan

Metin Tabuk Bu kişi benim 0000-0002-0793-8865

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Kabul Tarihi 26 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Tabuk, M., İnan, M., & Tabuk, M. (2018). Okulöncesi Dönem Çocuklarının Matematik Becerilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 184-201. https://doi.org/10.17556/erziefd.290963