Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Atom Kavramına İlişkin Bilgi Seviyelerinin İncelenmesi

Yıl 2018, , 202 - 216, 01.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.332350

Öz

Bu çalışma ortaokul
öğrencilerinin “atom” kavramı ile ilgili sahip olduğu bilgilerini ve bu bilgileri
hangi kaynaktan öğrendiklerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma
2016-2017 eğitim öğretim yılında Aksaray ilinde bir ortaokulun 5.,  6., 7. ve 8. sınıflarında  öğrenim görmekte olan toplam 90 ortaokul
öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin atom kavramı ile ilgili bilgilerini
ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanan 6 adet açık uçlu soru veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz
edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin
çoğunluğunun verdiği cevapların yanlış; 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin çoğunluğun
ise doğru cevaplar verdiği ve atomu maddenin en küçük yapı birimi olarak ifade
ettikleri görülmüştür. Yanlış cevap veren 5., 6. ve 7. sınıf öğrencileri atom
kavramını patlayıcı maddeler ile açıklarken; 8. sınıf öğrencileri hücre kavramı
ile açıklamaya çalışmışlardır. Bu durumda 5., 6, ve 7. Sınıf öğrencilerin atom
kavramını atom bombası kavramı ile; 8. sınıf öğrencilerin ise hücre kavramını
karıştırdıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, D. (2009). Fen Alanlarında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Zihinlerindeki Atom Modellerinin İncelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baybars, M. G., & Küçüközer, H. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Atom” Kavramına İlişkin Kavramsal Anlama Düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4, 405-417. Journal of Research in Education and Teaching, 3(4), 405-417.
  • Ben-Zvi, R., Eylon, B., & Silberstein, J. (1998). Theories, Principles and Laws. Education in Chemistry, May, 89-92.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coştu, B., Ünal, S., & Ayas, A. (2007). Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Çökelez, A., & Yalçın, S. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Atom Kavramı ile İlgili Zihinsel Modellerinin İncelenmesi. Elementary Education Online, 2(11), 452-471.
  • Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental Models, Conceotual Models, and Modelling. International Journal of Education, 1(22), 1-11.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(14), 95-99.
  • Kaya, A. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Işık ve Atom Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Tespiti. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 15-37.
  • Minas, R., & Gündoğdu, K. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Ait Bazı Kavramlara Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 67-77.
  • Osborne, R. J., & Wittrock, M. (1983). Learning Science; A Genetive Process. Science Education, 67(4), 489-508.
  • Öztuna Kaptan, A., & Boyacıoğlu, N. (2013). (2013). Çocuk Karikatürlerinde Maddenin Tanecikli Yapısı. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 156-175.
  • Yalçın, S. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin atom kavramı ile ilgili zihinsel modelleri. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Investigation of Knowledge Levels of Atomic Concepts of Middle School Students

Yıl 2018, , 202 - 216, 01.04.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.332350

Öz

Kaynakça

  • Akyol, D. (2009). Fen Alanlarında Öğrenim Gören Üniversite Öğrencilerinin Zihinlerindeki Atom Modellerinin İncelenmesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baybars, M. G., & Küçüközer, H. (2014). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Atom” Kavramına İlişkin Kavramsal Anlama Düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4, 405-417. Journal of Research in Education and Teaching, 3(4), 405-417.
  • Ben-Zvi, R., Eylon, B., & Silberstein, J. (1998). Theories, Principles and Laws. Education in Chemistry, May, 89-92.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coştu, B., Ünal, S., & Ayas, A. (2007). Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
  • Çökelez, A., & Yalçın, S. (2012). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Atom Kavramı ile İlgili Zihinsel Modellerinin İncelenmesi. Elementary Education Online, 2(11), 452-471.
  • Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental Models, Conceotual Models, and Modelling. International Journal of Education, 1(22), 1-11.
  • Kaptan, F. (1998). Fen Öğretiminde Kavram Haritası Yönteminin Kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(14), 95-99.
  • Kaya, A. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Işık ve Atom Kavramlarını Anlama Seviyelerinin Tespiti. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 15-37.
  • Minas, R., & Gündoğdu, K. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Ait Bazı Kavramlara Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 67-77.
  • Osborne, R. J., & Wittrock, M. (1983). Learning Science; A Genetive Process. Science Education, 67(4), 489-508.
  • Öztuna Kaptan, A., & Boyacıoğlu, N. (2013). (2013). Çocuk Karikatürlerinde Maddenin Tanecikli Yapısı. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 156-175.
  • Yalçın, S. (2011). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin atom kavramı ile ilgili zihinsel modelleri. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Özlem Eryılmaz Muştu 0000-0002-5125-0873

Sare Ucer Bu kişi benim 0000-0003-0687-4764

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Kabul Tarihi 12 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Eryılmaz Muştu, Ö., & Ucer, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Atom Kavramına İlişkin Bilgi Seviyelerinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 202-216. https://doi.org/10.17556/erziefd.332350