Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Factors Causing Motivation Loss of the Lecturers in Language Teaching

Yıl 2017, , 191 - 203, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.350978

Öz

Each country has a
different cultural origins and tendency to shape its future. Since Turkey's
social, economic and geographical conditions differ from those of other
countries, the Turkish education system also differs from that of other
countries. Quality education and training occurs through effective
communication between institutions, teachers, students and families. However,
while managing and directing education, the teacher is undergoing loss of
motivation and inefficiency in school environment. In the study we tried to
find out and investigate the factors causing loss of motivation for the
teachers in language teaching. We interviewed eight Language Lecturers teaching
English, French, German, Arabic and Turkish Languages at the College of Foreign
Language in various universities in Turkey so as to obtain the data. We asked
three open ended questions to the lecturers in our study; “What affects your
motivation in classroom environment?”, What are the factors that cause loss of
motivation for you?”, What do you do to motivate yourself to teach language?”
We used qualitative research method to determine and assess the level of
motivation loss, and to compare them regarding the gender of the teachers and
the students, the experiences of the teachers and the kinds of the language. The
opinions obtained from the lecturers through face to face interview revealed
that the implementation of distant-education in English Language courses,
indifference of the students to French and German Languages, lack of
communication, inadequate social facilities and the alphabet difference of the
students coming from Turkic Republics and Arabian Countries were the main
reasons for the factors causing motivation loss of the teachers in language
teaching.

Kaynakça

  • Ada, Ş., Akan, D., Ayık, A., Yıldırım, İ. & Yalçın, S. (2013). Öğretmenlerin Motivasyon Etkenleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2013 17 (3): 151-1
  • Apple, M. W. (1986). Teachers and texts: A political economy of class and gender relations in education. 1986, New York: Routledge & Kegan Paul.
  • Apple, M. W. (1995). Education and power. Routledge. 1995, New York
  • Aksoy, H. (2006). Örgüt ikliminin motivasyon üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Aytaç, S. (2003), “Örgütsel Davranış Açısından Kişiliğin Önemi”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 3, Sayı 1.
  • Bickel, W. E. (1990). The Effective Schools Literature: Implication for Resarchand Practice. (The Handbook School Psyhology: (Ed:). Reynolds C., Gudkin, T.) New York: John Wiley.
  • Bock, G.W., Robert W. Z., Young-Gul K. & Jae-Nam L. (2005), Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, Social-Psychological Forces, and Organizational Climate, MIS Quarterly, Volume 29, Number 1, March, pp.87-111.
  • Bozkurt, Tülay (1997), “İşletme Kültürü: Kavram Tanımı ve Metodolojik Sorunlar”, Endüstri ve Örgüt Psikolojisi (Ed. Suna Tevruz), İkinci Basım, İstanbul: Kalder Yayınları, p.83-103. Celep, C. (1990). Öğretmenlerin Okul Yönetiminde Karara Katılması Eğitim ve Bilim Dergisi, Cilt:13; Sayı: 78, s. 34-42, Ankara.
  • Doğan, P. (2012). Resim öğretmeni adaylarının umutsuzluk düzeylerinin İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Sayı: 36, p: 115-127
  • Doğan, S & Akçöltekin, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin umutsuzluk düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi: Ardahan, ili örneği. International Journal Of Social Science, 5(7), 49-59.
  • Einstein, Walter O. (2004), Leadership and Temperament Congruence: Extending the Expectancy Model of Work Motivation, Journal of Leadership & Organizational Studies, March 22.
  • Everett, G. B. (1988). A study of the relationship between principal’s leadership style and the level of motivation of the teaching staff. Doctorate Thesis, Tennessee State University Graduate School, Tennessee.
  • Good, T. L. & Brophy, J. E. (1986). School Effects. 3rd Ed. In M.C. Wittrock (Ed.).Handbook of Resarch on Teaching, New York: Macmillian.
  • Gök, S. (2009). Örgüt ikliminin çalışanların motivasyonuna etkisi üzerine bir araştırma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. Cilt:6 Sayı:2
  • Greenberg, J. & Robert A. B. (1997), Behavior in Organizations; Understanding and Managing the Human Side of Work. Sixth Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • Güven, A. (2007). Kamu yöneticilerinin davranış tarzlarının personelin motivasyonu üzerine etkileri: Tokat il milli eğitim müdürlüğünde çalışan öğretmenler üzerinde bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Gür, B. (2006). Öğretmenlerin proletaryalaşması. Haber10, http://www.haber10.com/makale/5531/
  • Ivancevich, M. J. & Michael T. M. (2002). Organizational Behavior and Management. Sixth Edition, January, New York: McGraw-Hill.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • Lezotte, L. W. (1989). School Improvement Based on the Effective Schools Resarch. International Journal of Educational Reasarch, Vol.13, pp.815-824.
  • Mackenzia, D.E. (1983). Resarch of School Improvement: An Appraisal of Some Recent Trends. Educational Resarcher, Vol.12, No:4, pp.5-16.
  • Oades, C. D. (1983). Relationship of teacher motivation and job satisfaction. Doctorate thesis, University of Manitoba, Canada.
  • Ostroff, C. & Terasa J. R. (1997), “The Moderating Effect of Tenure in Person-Environment Fit: A Field Study in Educational Organizations”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Volume 70, Number 2, pp.173-188.
  • Patterson, M., Peter, W. & Micheal W. (2004), Organizational Climate and Company Productivity: The Role of Employee Affect and Employee Level, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Volume 77, Number 2, June, pp.193-216.
  • Pennington, P. W. (1997). Principal leadership and teacher motivation in secondary schools. Doctorate Thesis, Tennessee State University Graduate School, Tennessee.
  • Recepoglu, E. (2011). Öğretmenlerin İş Motivasyonlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Mayıs 2013 Cilt:21 No:2
  • Schein, E. H. (1997), Organizational Culture and Leadership, Second Edition, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Smith, T. M. (1999). A study of the relationship between principal’s leadership style and teacher motivation: The teachers’ perspective. Doctorate Thesis, Georgia State University College of Education, Georgia.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde Mükemmellik Arayışı -Etkili Okullar. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Taner, D. (2008). Öğretmenlerin Umutsuzluk Düzeyi İle Okul Kültürü Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Tanrıverdi, S. (2007). Katılımcı okul kültürünün yabancı dil öğretmenlerinin iş motivasyonuyla ilişkisine yönelik örnek bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tiryaki, A. (2008). İşletmelerde modern liderlik yaklaşımları ve çalışan motivasyonu ilişkisine yönelik bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • VSO. (2002). What makes teachers tick? A policy research report on teachers’ motivation in developing countries. 2002, London: VSO. http://www.bibalex.org/Search4Dev/files/288470/119513.pdf
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need–and what we can do about it. New York: Basic Books.
  • Yıldırım, B. & Keskinkılıç Kara S. B. (2017). Öğretmenlerin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Ulakbilge, 2017, Cilt 5, Sayı 11, Volume 5, Issue 11
  • Yılmaz, F. (2009). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürünün öğretmenlerin iş motivasyonu üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Zengin, B., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2013). Profile of Preparatory School Administrators at Universities. Cypriot Journal of Educational Sciences. 8(3), 351-360.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Fethi Kayalar 0000-0001-6142-4243

Türkan Güler Arı

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2017
Kabul Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Kayalar, F., & Güler Arı, T. (2017). Investigation of the Factors Causing Motivation Loss of the Lecturers in Language Teaching. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 191-203. https://doi.org/10.17556/erziefd.350978