Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Portalına Katılımın İncelenmesi

Yıl 2018, , 407 - 422, 22.08.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.402125

Öz

Eğitim
Bilişim Ağı (EBA), ülkemizin eğitimde kaliteyi arttırmak ve fırsat eşitliği
sağlamak adına başlattığı ve halen devam eden önemli bir projedir. Projenin
başarıya ulaşması öğretmen ve öğrencilerin bu projeden ne denli
faydalandıklarıyla doğru orantılıdır. Bu sebeple mevcut çalışmanın amacı; Siirt
ili genelinde EBA portalına katılım istatistiklerini incelemek ve portalı en
çok kullanan öğretmen ve öğrencilerin EBA hakkındaki görüşlerini tespit
etmektir. Çalışma grubunu Siirt ilinde EBA kullanım oranları en yüksek olan üç
öğretmen ve üç öğrenci oluşturmuştur. Yüz yüze ve ses kaydı alınarak yapılan
görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretimin her
kademesine ait öğretmen ve öğrenci katılım istatistikleri incelendiğinde,
anaokullarında öğretmen ve öğrenci katılımın çok az olduğu, ilkokullarda
kullanım düzeyinin düşük olduğu, ortaokul ve liselerde ise kullanım oranının
daha fazla olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin tamamının EBA’yı derse hazırlık,
soru sorma ve konu anlatmak için kullandığı sonucu ortaya çıkmıştır. EBA’nın
sosyal medya hesaplarının takip edilmediği, öğretmen ve öğrencilerin paylaşım
konusunda yetersiz oldukları ve içerik üretimine katkı sunmadıkları tespit
edilmiştir. EBA’yı en çok kullanan öğrencinin yabancı uyruklu ve 5. sınıf
öğrencisi olması dikkat çekicidir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda EBA’nın
daha etkin kullanımına yönelik önerilerde bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2017). EBA (Eğitim Bilişim Ağı)'nın kullanım amacı, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Kahramanmaraş
  • Aktay, S. & Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alabay, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin ve öğrencilerinin EBA (Eğitimde Bilişim Ağı) kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ateş, M., Çerçi, A. & Derman, S. (2015). Eğitim Bilişim Ağı'nda yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
  • Bolat, Y. (2016). Ters yüz edilmiş sınıflar ve eğitim bilişim ağı (EBA). Journal of Human Sciences, 13(2), 3373-3388.
  • Demirarslan, Y., & Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. Turkish Journal of Educational Technology, 47-61.
  • Ekici, M., Arslan, İ., & Tüzün, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Web portalı kullanılabilirliğinin göz izleme yöntemiyle değerlendirilmesi. İşman, A., Odabaşı, H. F., Akkoyunlu, B. (Ed.) Eğitim Teknolojileri Okumaları içinde (s. 273-297). Ankara: TOJET.
  • Fidan, N. K., Erbasan, Ö., & Kolsuz, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı'ndan yararlanmaya ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626-637.
  • Güvendi, G. M. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlere sunmuş olduğu çevrimiçi eğitim ve paylaşım sitelerinin öğretmenlerce kullanım sıklığının belirlenmesi: Eğitim Bilişim Ağı (EBA) örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Kalemkuş, F. (2016). Ortaöğretimdeki öğretmen ve öğrencilerin eğitim bilişim ağı (EBA)'ya ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı FATİH Projesi. (2016). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/icerik/ adresinden 25 Aralık 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı (Eba) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Tüysüz, C., & Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 278-296.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK). (2016). Yeni EBA Yayında. http://yegitek.meb.gov.tr/www/yeni-eba-yayinda/icerik/859 adresinden 26 Aralık 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Doğan Demir 0000-0002-4425-9300

Fatih Özdinç 0000-0003-2150-5019

Erhan Ünal 0000-0002-5349-4193

Yayımlanma Tarihi 22 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Demir, D., Özdinç, F., & Ünal, E. (2018). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Portalına Katılımın İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422. https://doi.org/10.17556/erziefd.402125

Cited By