Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mentors and Mentoring Program for First-Year Teachers

Yıl 2019, , 68 - 87, 30.08.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.430221

Öz

The good quality of teachers for individuals depends on how much
importance is given to teachers. First-year teachers can adversely affect on
the development of students owing to the lack of their experiences. Mentoring
programs occurred by mentors can be an effective way for enhancing professional
skills of first-year teachers. The current research aims to determine views of
8 primary school principals and 8 primary school teachers regarding with
mentors’ qualifications and the mentoring program. Therefore, the
research
has been structured
through the phenomenological approach based on the qualitative research
method.  Results have been reached by
transforming the data collected by the interview technique to 6 themes through
the descriptive analyzing technique. Consequently; the current research has
found the importance of effective and quality the mentoring program due to the
necessity of professional experience in terms of first-year teachers. The
efficiency of the mentoring program has connected to choosing pre-service
teachers to universities and training them. Another finding has been about
qualifications of mentors being the most important actor of the mentoring
program. These qualifications have been like having effective human
relationships and communications skills, having ethical values, being
role-model, having vision. The content of the mentoring program should include
class-management, introducing students, the relationship of parents and
principals. Furthermore, the research has reached the findings about the
significance of supervision of the mentoring program and of the education of
mentors. 

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K. ve Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67.
  • Alliance for Excellent Education. (2004). Tapping the potential: Retaining and developing high-quality new teachers. Washington, DC: Alliance for Excellent Education.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği), Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 197-208.
  • Ballantyne, R., Hansford, B., & Packer, J. (1995). Mentoring beginning teachers: A qualitative analysis of process and outcomes. Educational Review, 47(3), 297-307.
  • Barrera, A., Braley, R. T., & Slate, J. R. (2010). Beginning teacher success: An investigation into the feedback from mentors of formal mentoring programs. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18(1), 61-74.
  • Darling-Hammond, L. (2003). Keeping good teachers: Why it matters, what leaders can do. Educational Leadership, 60(8), 6–13.
  • Dursun, Ö. Ö ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 25, 159 -178.
  • Flynn, G. V., & Nolan, B. (2008). The rise and fall of a successful mentor program: What lessons can be learned?. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81(4), 173-179.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.1, 43-71.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. & Öner, Ü. (2017). Etkili öğretmenlik eğitimi perspektifinde öğretmenlik uygulaması dersine eleştirel bir yaklaşım: nitel bir inceleme. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 10(XXXII), 927-954.
  • Kana, F. (2014). Türkçe eğı̇tı̇mı̇nde öğretmenlı̇k uygulaması dersı̇: bı̇r durum çalışması. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(XVII), 745-764.
  • Madison, J., Watson, K., & Knight, B. A. (1994). Mentors and preceptors in the nursing profession. Contemporary Nurse, 3(3), 121-126.
  • Mullen, C.A. (2005). The mentorship primer. New York: Peter Lang.
  • Rivkin, S.G., Hanushek, E.A., & Kain, J.F. (2005). Teachers, schools and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417–458.
  • Sezgin, F., Koşar, S., & Emre, E. R. (2014). Okul yöneticisi ve öğretmen yetiştirmede mentörlük sürecinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1337-1356.
  • Stanulis, N.R., & Floden, R. E. (2009). Intensive mentoring as a way to help beginning teachers develop balanced instruction. Journal of Teacher Education, 60(2), 112-122.
  • Uçar, M. Y. (2017). Uygulama öğretmenlerinin görev, rol ve eğitim gereksinimlerine ı̇lişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 32(1), 46-62.
  • Uçar, M. Y. (2015). Uygulama öğretmenlerinin perspektifinden “Uygulama Öğretmeni” Yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52).
  • Yazıcı, Z. & Tekerci, H. (2017). The pre-service preschool teachers' perception of mentor teacher. Route Educational and Social Science Journal. 4(5).
  • Yeşilyurt, E., Semerci, Ç. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması öğretim programı bağlamında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Human Sciences. 9(2), 477-497.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Villar, A. (2004). Measuring the benefits and costs of mentor-based induction: A value-added assessment of new teacher effectiveness linked to student achievement. Santa Cruz, CA: New Teacher Center.

Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenler İçin Mentörlük ve Mesleğe Giriş Eğitimi

Yıl 2019, , 68 - 87, 30.08.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.430221

Öz

Toplumun tüm fertlerinin kaliteli öğretmenlere
ulaşması öğretmenlere gereken önemin verilmesi noktasında anlam kazanır. Mesleğe
yeni başlayan öğretmenler tecrübesizliklerinden ötürü öğrencilerin gelişimini
olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Mentörler yoluyla gerçekleştirilen mesleğe giriş eğitimi mesleğe yeni
başlayan öğretmenlerin mesleki becerilerini arttırma konusunda etkili bir yol
olabilir. Bu araştırma 10 ilkokul müdürünün ve 10 ilkokul öğretmenin mentörlük
ve mesleğe giriş eğitimi ile ilgili görüşlerine ulaşmayı amaçlar. Dolayısıyla
bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim desenine göre
yapılandırılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanan veriler
betimsel analiz tekniği ile 6 tema haline dönüştürülerek sonuçlara
ulaşılmıştır. Sonuç olarak mesleki tecrübenin önemi sebebiyle meslekte yeni
öğretmenler için mesleğe giriş eğitiminin
etkili ve kaliteli gerçekleşmesi
sonucuna varılmıştır. Uygulanacak eğitimin etkililiği önemli ölçüde öğretmenlerin
üniversiteye seçilip ve yetiştirilmesiyle ilintilidir. Mesleğe giriş eğitiminin
ana aktörleri olan mentörlerin etkili insan ilişkileri ve iletişim becerilerine
sahip olması, etik değerlere sahip olması, rol-model olması, usta-öğretici
olması, sahip olduğu vizyon ile onlara ufuk açması gibi özelliklere ve
yeterliliklere sahip olması beklenmektedir. Mesleğe giriş eğitiminin içeriği
sınıf yönetimi, öğrencileri tanıma, velilerle iletişim, yönetimle ilişkiler
gibi konular üzerinedir. Son olarak, mentörlerin eğitimi devam etmelidir, mesleğe
giriş eğitimi denetim ve değerlendirilmelerden geçirilerek gerekli
geribildirimler mesleğe giriş eğitimine yansıtılmalıdır.

Kaynakça

  • Akpınar, M., Çolak, K. ve Yiğit, E. Ö. (2012). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterliklerine yönelik uygulama öğretmenlerinin görüşleri, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 41-67.
  • Alliance for Excellent Education. (2004). Tapping the potential: Retaining and developing high-quality new teachers. Washington, DC: Alliance for Excellent Education.
  • Altıntaş, S. ve Görgen, İ. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulaması üzerine görüşleri (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği), Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 197-208.
  • Ballantyne, R., Hansford, B., & Packer, J. (1995). Mentoring beginning teachers: A qualitative analysis of process and outcomes. Educational Review, 47(3), 297-307.
  • Barrera, A., Braley, R. T., & Slate, J. R. (2010). Beginning teacher success: An investigation into the feedback from mentors of formal mentoring programs. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18(1), 61-74.
  • Darling-Hammond, L. (2003). Keeping good teachers: Why it matters, what leaders can do. Educational Leadership, 60(8), 6–13.
  • Dursun, Ö. Ö ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi. 25, 159 -178.
  • Flynn, G. V., & Nolan, B. (2008). The rise and fall of a successful mentor program: What lessons can be learned?. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81(4), 173-179.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi.1, 43-71.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü. & Öner, Ü. (2017). Etkili öğretmenlik eğitimi perspektifinde öğretmenlik uygulaması dersine eleştirel bir yaklaşım: nitel bir inceleme. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 10(XXXII), 927-954.
  • Kana, F. (2014). Türkçe eğı̇tı̇mı̇nde öğretmenlı̇k uygulaması dersı̇: bı̇r durum çalışması. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 7(XVII), 745-764.
  • Madison, J., Watson, K., & Knight, B. A. (1994). Mentors and preceptors in the nursing profession. Contemporary Nurse, 3(3), 121-126.
  • Mullen, C.A. (2005). The mentorship primer. New York: Peter Lang.
  • Rivkin, S.G., Hanushek, E.A., & Kain, J.F. (2005). Teachers, schools and academic achievement. Econometrica, 73(2), 417–458.
  • Sezgin, F., Koşar, S., & Emre, E. R. (2014). Okul yöneticisi ve öğretmen yetiştirmede mentörlük sürecinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 1337-1356.
  • Stanulis, N.R., & Floden, R. E. (2009). Intensive mentoring as a way to help beginning teachers develop balanced instruction. Journal of Teacher Education, 60(2), 112-122.
  • Uçar, M. Y. (2017). Uygulama öğretmenlerinin görev, rol ve eğitim gereksinimlerine ı̇lişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 32(1), 46-62.
  • Uçar, M. Y. (2015). Uygulama öğretmenlerinin perspektifinden “Uygulama Öğretmeni” Yeterlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52).
  • Yazıcı, Z. & Tekerci, H. (2017). The pre-service preschool teachers' perception of mentor teacher. Route Educational and Social Science Journal. 4(5).
  • Yeşilyurt, E., Semerci, Ç. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması öğretim programı bağlamında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. International Journal of Human Sciences. 9(2), 477-497.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Villar, A. (2004). Measuring the benefits and costs of mentor-based induction: A value-added assessment of new teacher effectiveness linked to student achievement. Santa Cruz, CA: New Teacher Center.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neşe Börü 0000-0002-9363-1762

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 3 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Börü, N. (2019). Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenler İçin Mentörlük ve Mesleğe Giriş Eğitimi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 68-87. https://doi.org/10.17556/erziefd.430221