Bu araştırmanın amacı,
psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma özyeterliklerinin çeşitli
betimsel özellikleri açısından incelenmesidir. Araştırmaya Türkiye’de
14 farklı devlet üniversitesi psikolojik danışmanlık ve rehberlik programının
son sınıfında öğrenim gören 431 psikolojik danışman adayı katılmıştır. Çalışma
grubunun %71’i (N=306) kadın ve %29’u (N=125) erkektir. Katılımcıların yaş ortalaması
22.16, yaş standart sapması .99’dur. Araştırma verilerinin toplanmasında
Psikolojik Danışma Özyeterlik Ölçeği ve araştırmacılar tarafından oluşturulan
kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) ve bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Verilerin analizi için IBM
SPSS Statistic 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, psikolojik danışman adaylarının psikolojik
danışma özyeterlikleri psikolojik danışma uygulaması öncesi aldıkları mesleki
derslere ve psikolojik danışma uygulamalarına ilişkin değerlendirmelerine göre
farklılaşmaktadır. Kültüre duyarlı psikolojik danışma dersi almış olanların
psikolojik danışma özyeterlikleri, dersi almayanlarınkinden anlamlı düzeyde
yüksek bulunmuştur. Psikolojik danışman adaylarının aldıkları mesleki
dersler, psikolojik danışma uygulamaları ve kültüre duyarlı psikolojik danışma
dersini almaları psikolojik danışma özyeterliklerinin artmasına katkı sağladığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Psikolojik danışma özyeterliği kültüre duyarlı psikolojik danışma dersi psikolojik danışma uygulamaları
The
aim of this study is to examine psychological counselors 'candidates'
psychological counseling self-efficacy in terms of various descriptive
characteristics. Participants of this study were 431 senior students studying
in the Guidance and Psychological Counseling Undergraduate Programs of 14
different Turkish universities. Of all the participants, 71% (306) were female
and 29% (125) were male. The age range was 20-28, mean age was 22.16, and
standard deviation of age was .99. The data were collected using Counselor
Activity Self-Efficacy Scale and Personal Information Form created by
researchers. One-way analysis of variance (ANOVA) and independent sample t-test
were used in the study. IBM SPSS Statistic 22 package program was used for
analysis of the data. According to the findings, counselor candidates’
perceptions of counseling self-efficacy differed based on their evaluations
counseling related courses that were taken prior to the practicum course and,
their post practicum evaluations of the counseling performance they showed
during the practicum course. Participants who had already taken the
multicultural counseling course had significantly higher counseling
self-efficacy than those who had not taken the course. Psychological counselor
candidates’ taken vocational courses, psychological counseling practices and
taken culturally sensitive counseling courses, contributing to the increase of
psychological counseling self-efficacy.
Counseling self-efficacy multicultural counseling course counseling practices
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |