Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Competency Levels for Pedagogical Content Knowledge of Prospective Geography Teachers

Yıl 2014, , 157 - 180, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.54434

Öz

Competency levels of prospective geography teachers for pedagogical content knowledge and its relation with various variables are targeted in this study. The study was conducted with totally 252 prospective geography teachers from 4th and 5th grades of 4 different universities in the spring term of the 2010-2011 academic years. A scale for pedagogical content knowledge competencies of prospective geography teachers, which was developed by the researcher, was used in order to collect data. As a result of the study, it was determined that there are significant differences in pedagogical content knowledge competencies according to such variables as student’s gender, university, grade, department selection. However it was determined that such variables as type of the school of graduation, order of discipline preference, employment anxiety and thinking of performing teaching do not effect pedagogical content knowledge competencies of prospective geography teachers.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanmasının Önündeki Engel: Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Dönük Bir Eleştiri. Eğitime Bakış, 6 (17), 30-35.
  • Aladağ, C. (2003). Orta Öğretimde Coğrafya Öğretmeni Profili ve Öğretmen Görüşleri Işığında Müfredat Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora tezi, Konya.
  • Alım, M. ve Bekdemir, Ü. (2006).Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Millî Eğitim Dergisi, Sayı,172 /1.
  • Alım, M. ve Doğanay, S. (2002). Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı I. Sınıf Öğrencilerinin Profilleri ile Akademik Başarılarının Karsılaştırılması. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:7, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. Üçüncü Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başar, H. (2003). Sınıf Yönetimi. Geliştirilmiş Onuncu Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion. L. and Morrison, K., (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. Routledge. London. Taylor & Francis Group.
  • Coultas, C.J, ve Lewin, M. K., (2002). Who becornes a teacher? TheCharacteristics of student teachers in four ecuntries. InternationalJournal of Educational Development. 22, (3-4), 243-260.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Üç yol kültür merkezi. Trabzon.
  • Elmas, B. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Eğitiminin Temel Sorunları (Kartal İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eraslan,L.ve Çakıcı, D.(2011). Pedagojik Formasyon Proğramı Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslegine Yönelik Tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi,Cilt19,No.2,S:427-438
  • Eskicumalı, A., Yaman, E., ve Yaman, H. (2001). Öğretmenlik Mesleğinin Sosyo-Ekonomik Statüsü ve Bu Mesleğin Bir Kadın Mesleği Haline Dönüşmesi Üzerine Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: 53-68.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M.Y. (2007). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:9, 89-102.
  • Goodlad, J. (1990). Studying the education of educators: From conception to find-ings. Phi Delta Kappan, 71(9), 698-701.
  • Gökçe, N. ( 2009). Türkiye ‘de Öğretmen Yetiştirmede Coğrafya Eğitiminin Sorunları Ve Öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (2) 721–768 .
  • -
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S .(2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Perso-neli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşe-hir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 9, Sayı 2, (35-43) 35
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:5, Sayı:7, Malatya
  • Gürbüz, H. ve Kışoğlu, M.(2007). Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Erzincan Eğitim Dergisi, cilt:9,Sayı:2
  • Karabağ, S. (2002). “Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Nitelikleri”.Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı, Bildiriler Kitabı, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Karabağ, S. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Sorumlulukları (271–287). Ed.S. Karabağ & S. Şahin. Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Karakuyu, M. (2008). Coğrafya Eğitiminde Öğretmen Olmak ve Öğretmen Kalabilmek. (341-363) Ed.R.Özey & A. Demirci, Coğrafya Öğretiminde Yöntem ve Yaklaşımlar. Aktif Yayınevi. İstanbul.
  • Kılıç, D. ve Bektaş, F. (2008 ). Sınıf Öğretmeni adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi, KKEFD, Sayı:18
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2010). 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. The Black Sea Journal of Social Sciences, Year:2 Number: 2.
  • MEB. (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (CDÖP). Milli Eğitim Bakanlığı (TTKB), Ankara.
  • MEB. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı, Çağdaş Öğretmen Profili, Ankara, s.605,606
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (1. Baskı), Devlet Kitapları.
  • Özey, R. (1998). Türkiye Üniversitelerinde Coğrafya Eğitimi ve Öğretimi. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Öztürk, Ç. (2004). “Ortaöğretim Coğrafya Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kullanabilme Yeterlilikleri”. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2, sh: 75-83.
  • Saracaloğlu, A.S., Kumral, O., ve Kanmaz, A., (2009).Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik yeterlikleri, Kaygıları Ve Akademik Güdülenme Düzeyleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:VI, Sayı:II, 38-54
  • Sezer, A., Pınar, A. ve Yıldırım, T. (2010). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bazı Profil Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 22, s. 43 - 69 İstanbul.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen Yeterliklerinin Belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. Sayı:58.
  • -
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: II, Sayı:1
  • TED. (2009). Öğretmen yeterlikleri (özet rapor).Türk Eğitim Derneği.
  • Ünaldı, Ü., ve Alaz, A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 26, Sayfa 1 -13.
  • YEŞİL, R.(2006). Sosyal Bilgiler Aday Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretim Yeterlikleri (Kırşehir Örneği Rüştü ),Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, (2006), 61-78
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(1), 155-167.
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. Ankara: YÖK.

Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Öğretimi Bilgilerine Yönelik Yeterlik Düzeyleri

Yıl 2014, , 157 - 180, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.54434

Öz

Çalışma coğrafya öğretmen adaylarının alan öğretimi bilgilerine yönelik yeterlik düzeyleri ve bunun çeşitli değişkenlerle olan ilişkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla çalışma 2010-2011 eğitim öğretim yılında 4 farklı üniversitede 4. ve 5.sınıf toplam 252 coğrafya öğretmen adayı ile yürütülmüş ve veri toplamak amacı ile araştırmacı tarafından geliştirilen “Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Öğretimi Bilgisi Yeterlikleri” ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre coğrafya öğretmen adaylarının alan öğretimi bilgisi yeterlik düzeylerinin, cinsiyet, öğrenim gördükleri üniversite, sınıf ve bölüm tercih nedeni değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar oluşturduğu, mezun olunan okul türü, bölüm tercih sıralaması, iş kaygısı, öğretmenlik yapmayı düşünme değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanmasının Önündeki Engel: Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Dönük Bir Eleştiri. Eğitime Bakış, 6 (17), 30-35.
  • Aladağ, C. (2003). Orta Öğretimde Coğrafya Öğretmeni Profili ve Öğretmen Görüşleri Işığında Müfredat Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora tezi, Konya.
  • Alım, M. ve Bekdemir, Ü. (2006).Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Millî Eğitim Dergisi, Sayı,172 /1.
  • Alım, M. ve Doğanay, S. (2002). Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı I. Sınıf Öğrencilerinin Profilleri ile Akademik Başarılarının Karsılaştırılması. Doğu Coğrafya Dergisi, Sayı:7, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem Teknik ve İlkeler. Üçüncü Baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Başar, H. (2003). Sınıf Yönetimi. Geliştirilmiş Onuncu Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion. L. and Morrison, K., (2007). Research Methods in Education. Sixth Edition. Routledge. London. Taylor & Francis Group.
  • Coultas, C.J, ve Lewin, M. K., (2002). Who becornes a teacher? TheCharacteristics of student teachers in four ecuntries. InternationalJournal of Educational Development. 22, (3-4), 243-260.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Üç yol kültür merkezi. Trabzon.
  • Elmas, B. (2006). Ortaöğretim Coğrafya Eğitiminin Temel Sorunları (Kartal İlçesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eraslan,L.ve Çakıcı, D.(2011). Pedagojik Formasyon Proğramı Öğrencilerinin Öğretmenlik Meslegine Yönelik Tutumları, Kastamonu Eğitim Dergisi,Cilt19,No.2,S:427-438
  • Eskicumalı, A., Yaman, E., ve Yaman, H. (2001). Öğretmenlik Mesleğinin Sosyo-Ekonomik Statüsü ve Bu Mesleğin Bir Kadın Mesleği Haline Dönüşmesi Üzerine Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2: 53-68.
  • Genç, S. Z. ve Eryaman, M.Y. (2007). Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:9, 89-102.
  • Goodlad, J. (1990). Studying the education of educators: From conception to find-ings. Phi Delta Kappan, 71(9), 698-701.
  • Gökçe, N. ( 2009). Türkiye ‘de Öğretmen Yetiştirmede Coğrafya Eğitiminin Sorunları Ve Öneriler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (2) 721–768 .
  • -
  • Gündoğdu, K., Çimen, N. ve Turan, S .(2008). Öğretmen Adaylarının Kamu Perso-neli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşe-hir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 9, Sayı 2, (35-43) 35
  • Gürbüztürk, O. ve Genç, S. Z. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşleri, İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:5, Sayı:7, Malatya
  • Gürbüz, H. ve Kışoğlu, M.(2007). Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen-edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Erzincan Eğitim Dergisi, cilt:9,Sayı:2
  • Karabağ, S. (2002). “Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Nitelikleri”.Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı, Bildiriler Kitabı, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Karabağ, S. (2007). Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Sorumlulukları (271–287). Ed.S. Karabağ & S. Şahin. Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Karakuyu, M. (2008). Coğrafya Eğitiminde Öğretmen Olmak ve Öğretmen Kalabilmek. (341-363) Ed.R.Özey & A. Demirci, Coğrafya Öğretiminde Yöntem ve Yaklaşımlar. Aktif Yayınevi. İstanbul.
  • Kılıç, D. ve Bektaş, F. (2008 ). Sınıf Öğretmeni adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi, KKEFD, Sayı:18
  • Koç, H. ve Aksoy, B. (2010). 2005 Coğrafya Dersi Öğretim Programına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. The Black Sea Journal of Social Sciences, Year:2 Number: 2.
  • MEB. (2005). Coğrafya Dersi Öğretim Programı (CDÖP). Milli Eğitim Bakanlığı (TTKB), Ankara.
  • MEB. (1999). Milli Eğitim Bakanlığı, Çağdaş Öğretmen Profili, Ankara, s.605,606
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). Öğretmen Yeterlikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (1. Baskı), Devlet Kitapları.
  • Özey, R. (1998). Türkiye Üniversitelerinde Coğrafya Eğitimi ve Öğretimi. İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Öztürk, Ç. (2004). “Ortaöğretim Coğrafya Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kullanabilme Yeterlilikleri”. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 5, Sayı 2, sh: 75-83.
  • Saracaloğlu, A.S., Kumral, O., ve Kanmaz, A., (2009).Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik yeterlikleri, Kaygıları Ve Akademik Güdülenme Düzeyleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt:VI, Sayı:II, 38-54
  • Sezer, A., Pınar, A. ve Yıldırım, T. (2010). Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bazı Profil Özellikleri ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Marmara Coğrafya Dergisi, sayı: 22, s. 43 - 69 İstanbul.
  • Şahin, A. E. (2004). Öğretmen Yeterliklerinin Belirlenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. Sayı:58.
  • -
  • Şimşek, H. (2005). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: II, Sayı:1
  • TED. (2009). Öğretmen yeterlikleri (özet rapor).Türk Eğitim Derneği.
  • Ünaldı, Ü., ve Alaz, A. (2008). Coğrafya Öğretmenliğinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 26, Sayfa 1 -13.
  • YEŞİL, R.(2006). Sosyal Bilgiler Aday Öğretmenlerinin Sınıf İçi Öğretim Yeterlikleri (Kırşehir Örneği Rüştü ),Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, (2006), 61-78
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(1), 155-167.
  • YÖK. (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK. (2007). Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. Ankara: YÖK.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadire Karademir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Karademir, N. (2014). Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Öğretimi Bilgilerine Yönelik Yeterlik Düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 157-180. https://doi.org/10.17556/jef.54434