Bu araştırmada, akıcı
konuşma problemi yaşayan ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin konuşma becerilerinin,
araştırmacı tarafından hazırlanan “Akıcı konuşma becerisi geliştirme
etkinlikleri” ile geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2011-2012
eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesi Atakent İlköğretim
Okulunda 4. sınıf öğrencileri ile ön görüşmeler ve ders esnasında gözlemler
yapılmış; görüşmeler araştırmacının haricinde iki uzman tarafından izlenmiş ve
puanlanmıştır. Puanlamalar sonucunda 10 öğrencinin akıcı konuşma problemi yaşadığı
tespit edilmiştir. Belirlenen öğrenciler için sınıf öğretmenleri ve okul
rehberlik öğretmenleri ile görüşülmüştür. Görüşmeler sonucunda öğrencilerin
herhangi bir fiziksel veya zekâ özürlerinin olmadığı, herhangi bir alanda özel
eğitime ihtiyaç duymadıkları ve sadece akıcı konuşma problemi yaşadıkları onayı
alınmış ve bu öğrenciler çalışma grubu olarak seçilmiştir. Belirlenen 10 öğrenci ile 60 saatlik akıcı
konuşma becerisini geliştirici etkinlik dizisinden oluşan bir program
uygulanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desenler
içerisinde tek denekli araştırma deseni kullanılmıştır. Tek denekli araştırma
desenlerinin içinde de AB deseni kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise
SPSS paket programından yararlanılmış ve uygulama öncesi ve sonrasında anlamlı
farklılık olup olmadığının belirlenmesi amacıyla Mann Whitney U testi
kullanılmıştır. 60 saatlik etkinlik dizisi sonrasında öğrencilerin, dakikada
kurdukları cümle sayılarında, kelime sayılarında ve hece sayılarında artış
olduğu; dakikada kullandıkları gereksiz kelime sayılarında, devrik cümle
sayılarında, yarım bıraktıkları cümle
sayılarında, harflerini atladıkları cümle sayılarında ve yarım bıraktıkları
kelime sayılarında azalmalar olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin
cümlede kullandıkları ortalama kelime sayılarında, hece sayılarında, kelimede
kullandıkları hece sayılarında artış olduğu; cümlede kullandıkları ortalama
gereksiz kelime sayılarında ve harflerini atladıkları kelime sayılarında da
azalma olduğu tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1 |