Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 86 - 103, 07.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.338356

Öz

Araştırmada, İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretim
Merkezi’nde ve Suriye Mülteci kampı Türkçe Öğretim Merkezi’nde B2 seviyesinde
Türkçe öğrenen öğrencilerin yazma özyeterlik algıları ile yazılı anlatım
becerileri arasındaki ilişki tespit edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı
olarak Güngör ve Kan (2015) tarafından geliştirilen ‘Yabancı Dil Olarak Türkçe
Öğrenen Öğrencilere Yönelik Yazma Becerisi Öz Yeterlilik Ölçeği ve Demir
(2013a: 568) tarafından oluşturulan “B2 Düzeyindeki Kullanıcılar İçin Yazılı
Anlatım (Yazma) Değerlendirme Formu” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Gerçekleştirilen analizler neticesinde öğrencilerin “yazma özyeterlik” puan
ortalaması (78,170±12,222); “yazma becerisi” puan ortalaması (21,962±5,854)
olarak saptanmıştır. Öğrencilerin yazma özyeterlik düzeyinin yazma becerisi
düzeyini artırdığı tespit edilmiştir (ß=0,094). Öğrencilerin yazma beceri
puanları ve yazma özyeterlik düzeyleri araştırmanın değişkenleri doğrultusunda
analiz edilmiş, bulgular doğrultusunda çeşitli öneriler getirilmeye
çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Aktaş, Ş., Gündüz, O. (2005). Yazılı ve sözlü anlatım. (Altıncı Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik ı̇nançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (12), 235–252.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Behjoo, M. B. (2013). The relationship among self-efficacy, academic self-efficacy, problem solving skills and foreign language achievement . Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Borman, W. C., Hanson, M. A., Oppler, S. H., Pulakos, E. D., & White, L. A. (1993). Role of early supervisory experience in supervisor performance. Journal of Applied Psychology, 78, 443-449. Retrieved October 23, 2000, from PsycARTICLES database.
  • Büyükikiz, K. K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı. Yayımlanmamış̧ Doktora Tezi. Ankara.
  • Büyükikiz, K. K. (2012). Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen yabancılar için yazma becerisi öz yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9/12, 69-80.
  • Cynx, J., Williams, H., &Nottebohm, F. (1992). Hemispheric differences in avian song discrimination. Proceedings of the National Academy of Sciences, 89, 1372- 1375.
  • Demir, T. (2013a). Türk dillilere (soylulara) Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı, Editörler: Mustafa Durmuş ve Alpaslan Okur, Ankara: Grafiker Yayıncılık
  • Demir, T. (2013b). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisik, 2/1. 84-114.
  • Erkan, Y. D.,& Saban, A. I. (2011). Writing performance relative to writing apprehension, self-efficacy in, writing and attitudes towards writing: A Correlational Study in Turkish Tertiary-Level EFL. The Asian EFL Journal Quarterly, 13(1), 163-191
  • Fournier, M., de Ridder, D., &Bensing, J. (1999). Optimism and adaptation to multiple sclerosis: What does optimism mean? Journal of Behavioral Medicine, 22, 303-326. Abstract retrieved October 23, 2000, from PsycINFO database.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Güngör, H. ve Kan, A. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilere yönelik yazma becerisi özyeterlik ölçeği geliştirme çalışması. 8. Uluslararası Türkçenin Eğitimi - Öğretimi kurultayı, 1-3 Ekim 2015.
  • Hamzadayı, E. ve Büyükikiz, K. K. (2015). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin konuşma becerisi öz yeterlik algıları ile kişilik tipleri arasındaki ilişki. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19/1, 297-312.
  • Hsieh, P. P., & Kang, H. S. (2010). Attribution and self-efficacy and their ınterrelationship in the korean EFL Context.Language Learning, 60(3), 606–627. http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1467-9922.2010.00570.x
  • Jinks, J., Morgan, V. (1999) Children‟s perceived academic self-efficacy: An ınventory scale. The Clearing House, Vol. 72, No. 4, 224-230. Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mahyuddin, R., Elias, H., Cheong, L., Muhamad, M., Noordin, N., & Abdullah, M. (2006). TheRelationship Between Students’ Self-efficacy and Their Achievement. JurnalPendidikdanPendidikan, Jil, 21, 61–71.
  • McDonald, J. T. (2002, Ocak). Using problem based learning a in science methods course. Paper presented at theAnnual Meeting of the Association for the Education of Teachers in Science, Charlotte, USA.
  • Mead, J. V. (1992). Looking at old photographs: Investigating the teacher tales that novice teachers bring with them (Report No. NCRTL-RR-92-4). East Lansing, MI: National Center for Research on Teacher Learning. (ERIC Document Reproduction Service No. ED346082)
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir Atalay, T. (2016a). Yabancı dı̇l olarak Türkçe öğrenenlerin yazma öz yeterlı̇klerı̇nde yaratıcı yazma uygulamalarının etkisi̇. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 697-721.
  • Melanlıoğlu, D. ve Demir Atalay, T. (2016b). Türkçe öğrenen yabancılar örneğı̇nde yansıtıcı günlük kullanma ve yazma öz yeterlı̇ğı̇ arasındaki̇ ı̇lı̇şkı̇. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13/35, 56-76.
  • Mills, N., Pajares, F., & Herron, C. (2006). A Reevaluation of the Role of Anxiety: Self-Efficacy, Anxiety, and Their Relation to Reading and Listening Proficiency. Foreıgn Language Annals, 39(2), 276-294. http://dx.doi.org/10.1111/j.1944-9720.2006.tb02266.x
  • Özbay, M. (2011) Yazma eğitimi.( Ed. Özbay M.) Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Pajares F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 19, 139-158.
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html adresinden 07/06/2017 tarihli erişim ile alınmıştır.
  • Rahimi, A., & Abedini, A. (2009). The ınterface between EFL learners’ self-efficacy concerning listening comprehension and listening proficiency. Novitas-ROYAL, 3(1), 14-2
  • Sallabaş, E. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma öz yeterliliklerinin değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16/2, 269-290.
  • Sallabaş, E. (2013). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler için konuşma öz yeterlik ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 261-270.
  • Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and informational effects. Journal of Educational Research.Vol. 78, No 1, September/October, 29-34.
  • Schunk, D. H. (2003). Self-Efficacy for reading and writing: Influence of modeling, goal setting ands elf-evaluation, Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, S: 19 (2).
  • Schunk, D. H., Zimmerman, B. J. (2007). Influencing children’s self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & Writing Quarterly, 23, 7–25.
  • Tılfarlıoğlu, F. T., & Çiftçi, F. S. (2011). Supporting self-efficacy and learner autonomy in relation to academic success in EFL classrooms (a case study). Theory and Practice in Language Studies, 1(10), 1284-1294. http://dx.doi.org/10.4304/tpls.1.10.1284-1294
  • Tılfarlıoğlu & Cinkara (2009). Self efficacy in EFL: Differences among proficiency groups and relationship with success. Novitas-ROYAL, 3(2), 129-142.
  • Wang, J., Spencer, K., & Xing, M. (2009). Metacognitive beliefs and strategies in learning Chinese as aforeign language. System, 37, 46-56. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2008.05.001
  • Yaman, H. & Tulumcu, F.M. (2016). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin Dinleme Becerisi Öz Yeterlik Ölçeği Geliştirilmesi / The Development of Listening Skill’s Self Efficacy for Learners of Turkish as a Foreign Language”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/3 Winter 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9327, p. 2371-2386.
  • Zımmerman, B. J. ve Bandura, A. (1994). Impact of self-regulatory ınfluences on writing course attainment, American Educational Research Journal, 31.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Hatice Altunkaya

Ayşe Ateş

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2017
Kabul Tarihi 23 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Altunkaya, H., & Ateş, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Yazma Özyeterlikleri ile Yazılı Anlatım Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 86-103. https://doi.org/10.17556/erziefd.338356