Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Yöneticilerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Servislerine İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 3, 662 - 675, 21.12.2018
https://doi.org/10.17556/erziefd.405142

Öz

Metaforlar, kavramlar hakkında zihinsel
algılarımızı yansıtan ifade biçimleridir. İnsanların yaşamlarını, çevrelerini
ve çevrelerindeki olay ve olguları açıklamalarını sağlaması bakımından
metaforlar zihin dünyamızda önemli araçlardır. Okul yöneticilerinin okullarında
bulunan psikolojik danışma ve rehberlik servislerine ilişkin düşüncelerini
metaforlar aracılığı ile tespit etmek amacıyla yapılan bu araştırma nitel
araştırma deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma alanını Yozgat il
merkezinde görev yapmakta olan 29 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma
verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışma
bulgularına göre, okul yöneticileri psikolojik danışma ve rehberlik
servislerine ilişkin olarak toplam 29 adet metafor üretmişlerdir. Üretilen
metaforlar üretilme gerekçeleri dikkate alınarak öncelikle olumlu ve olumsuz
olarak tasnif edilmiş daha sonra temalar halinde gruplandırılmıştır. Okul
yöneticileri okul psikolojik danışma ve rehberlik servisine ilişkin olarak 20
adet olumlu düşünceleri içeren metafor 9 adet olumsuz düşünceleri içeren
metafor üretmişlerdir. Okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve rehberlik
servislerine ilişkin ürettikleri metaforlar dikkate alındığında genel olarak
psikolojik danışma ve rehberlik servislerine ilişkin olumlu düşüncelere sahip
oldukları tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve
rehberlik servislerine ilişkin ürettikleri metaforlar en fazla çözüm teması
kapsamında değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • Altun, T. ve Camadan, F.(2013). Rehber öğretmenlerin rehber öğretmen (psikolojik danışman) kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 21(3).
  • Aslanargun, E., ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2).
  • Bakırcıoğlu, R. (1994). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Binbaşıoğlu, C. (1978). Eğitim yöneticiliği. s. 3. Ankara: Binbaşıoğlu.
  • Camadan, F. ve Kahveci, G.(2013). Okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin rehber öğretmene (psikolojik danışman) ilişkin algılarının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 13(3).
  • Camadan, F., ve Sezgin, F.(2012). İlköğretim okulu müdürlerinin okul rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4(38).
  • Girgin, G. (2005). Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik, A. Kaya (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (ss. 1–34). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gündüz, B. (2008). Öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik. Engin Deniz ve Atılgan Erözkan (Ed.). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Maya Akademi.
  • Gündüz, B., İnandı, Y. ve Tunç, B.(2014). Okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2).
  • Güven, M.(2009). Milli eğitim bakanlığı müfettişlerinin okul rehberlik hizmetleri ve denetimiyle ilgili görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9).
  • Karataş, İ.H. ve Polat, M.(2013). Okul yöneticilerinin rehberlik hizmetlerine bakış açıları üzerine okul rehber öğretmenlerinin görüşleri. Muş Alparslan Üni̇versi̇tesi̇ Sosyal Bi̇li̇mler Dergisi 1(1).
  • Karataş, Z. ve Baltacı, H.Ş.(2013). Ortaöğretim Kurumlarında Yürütülen Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Okul Müdürü, Sınıf Rehber Öğretmeni, Öğrenci ve Okul Rehber Öğretmeninin (Psikolojik Danışman) Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Karip, E. Köksal,K.,(1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Eğitim yönetimi. Ankara: Pegema Yayıncılık, 18, 193-207.
  • Kaya, Y. K. (1999). Eğitim yönetimi: kuram ve Türkiye’deki uygulama. Ankara: Bilim Yayınları.
  • Kepçeoglu, M.(1994). Psikolojik Danısma ve Rehberlik. 8. b., Ankara: Özer Matbaası.
  • Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen adaylarının okul yöneticisi kavramına ilişkin metaforik algıları. ZeitschriftfürdieWelt der Türken, 6(3).
  • Özabacı, N., Sakarya, N. ve Doğan, M. (2008). Okul yöneticilerinin okuldaki psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19).
  • Özdemir, M.B.(2017). Psikolojik Danışman/Rehber Öğretmenlerin ‘Psikolojik Danışma’ Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforların İçerik Analiz Yoluyla İncelenmesi. 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 6(16).
  • Poyraz, C. (2006). Türkiye'deki rehberlik hizmetlerinin tarihsel gelişimi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • Resmi Gazete, (2001). Milli Eğitim Bakanlığı rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yönetmeliği. Sayı: 24376, Tarih: 17.04.2001. Tan, H. ve Baloğlu, M. (2006). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Taşkaya, S.M., ve kurt, Y.(2010). İlköğretim Okullarında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. International Conference on New Trends in EducationandTheirImplications11-13 November, 2010 Antalya-Turkey.
  • Türküm, A. S. (2003). Rehberlikte Örgüt ve Personel, G. Can (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (ss. 255-280). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ünal, A. ve Ünal, E.(2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2).
  • Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, M. T. (2010). Okullarda Rehberlik Servisi Hizmeti, E. Deniz (Ed.) Psikolojik Danışma ve Rehberlik (ss. 47-82). Ankara: Maya Akademi.
  • Yılmaz, S.(2011). “ İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Birlikte Çalışma”ya İlişkin Algıları”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Sinan Yalçın 0000-0001-7686-5711

Mustafa Yılmaz 0000-0001-7686-5711

Yavuz Karakaya 0000-0001-7686-5711

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2018
Kabul Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yalçın, S., Yılmaz, M., & Karakaya, Y. (2018). Okul Yöneticilerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Servislerine İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 662-675. https://doi.org/10.17556/erziefd.405142

Cited By