Unsatisfactory
scores of Turkish middle school students at recent national and international
mathematical tests such as PISA 2015 and TEOG 2017 urge to examining factors
related to mathematical achievement. In this study, it is aimed to investigate
the relations among achievement emotion, self-regulated learning strategies and
academic achievement. A relational study
design was employed. A total of 497 seventh grade students from six middle
schools in Aegean Region of Turkey. Data collection tools were Achievement
Emotion Questionnaire, Motivated Learning of Strategies Questionnaire and
students’ mathematics grade of Fall semester. Confirmatory factor analyses and
Cronbach alphas were used to determine the validations and reliabilities of
data collection tools. Pearson correlation were utilized to determine the
relations among variables. Analysis revealed that students’ achievement
emotions including boredom, anxiety, anger, hopelessness, enjoyment and pride
were between middle and low. Results of correlation tests showed that negative
emotion were negatively related to self-regulated learning strategies and
positive emotions were positively. Addition to this, all emotions were
statistically significantly related to academic achievement. It was discussed
that educational implications promoting students’ enjoyment and pride like
creative drama could be a way to increase students’ academic achievement.
Academic achievement Achievement emotion Self-regulated learning mathematics education
Son yıllarda Türkiye’deki öğrencilerin PISA 2015 TEOG 2017 gibi
ulusal ve uluslararası sınavlardaki matematik başarı sonuçlarının istenilen
düzeyde olmaması nedeniyle başarılarıyla ilişkili değişkenlerin incelenmesi
önem arz etmektedir. Bu nedenle bu çalışmada öğrencilerin akademik duyguları,
öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Katılımcılar, Ege Bölgesindeki bir ilde yer alan altı ortaokuldan uygun
örneklem kullanılarak belirlenmiştir Araştırmaya bu okullarda öğrenim gören
toplam 497 yedinci sınıf öğrencisi katılmış. Veriler, Başarı Duygu Ölçeği ve
Güdüleyici Öğrenme Stratejiler Ölçeğinin kısa versiyonu ile toplanmıştır.
Verilerin geçerliği ve güvenirliği, doğrulayıcı faktör analizi ve Cronbach’s
Alfa ile belirlenmiştir. Veri analizi olarak betimleyici istatistiksel
teknikler ve Pearson Korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır.
Öğrencilerin, sıkılma, umutsuzluk, endişe, kızgınlık gibi olumsuz duyguları ve
eğlenme, övünç gibi olumlu duyguları düşük seviyede hissettikleri
belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersindeki eğlenme duygularının,
açımlama, eleştirel düşünme, üst-bilişsel stratejiler, emek düzenleme gibi öz
düzenleyici öğrenme stratejileri ile olumlu ilişkili olduğu söylenebilir.
Öğrencilerin matematik dersindeki başarılarının artması için eğlenerek
öğrenmelerini sağlayacak yaratıcı drama yönteminin kullanılabileceği
belirtilmiştir.
Başarı duygusu Akademik başarı Öz-düzenleyici öğrenme stratejileri Matematik eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 2 |