The main aim of this study is to explore prospective teachers’ perceptions of screen reading. Data for the study were collected through a 27-item, five-point Likert-style screen reading self-efficacy scale, developed by the researchers, from a total of 695 prospective teachers enrolled at the Faculty of Education at Fırat University. Cronbach’s Alpha reliability coefficient of the whole scale was measured to be.758. Factor analysis revealed three subscales, namely: understanding, difficulty and bene- fit. Screen reading self-efficacy scale was administered to all participants. Independ- ent samples t-test, one way ANOVA and Kruskal Wallis H were utilized to analyze the data. Findings revealed that both male and female prospective teachers had high level of self-efficacy in understanding subscale. Both gender groups did not get difficulty in screen reading. But males benefited from screen reading more than the females. Statistically significant differences were observed among the opinions of prospective teachers in understanding and benefit subscales in terms of department variable. Some useful implications are discussed and recommendations are offered based on the research findings.
prospective teacher screen reading thinking based on screen education faculty
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının ekran okuma ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen 27 maddelik beşli likert tipi ekran okuma özyeterlik ölçeği ile Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 695 öğretmen adayından toplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .758 olarak hesaplanmıştır. Faktör analizi sonucuna göre ölçek anlama, zorluk ve yarar olarak isimlendirilen üç alt ölçekten oluşmuştur. Ekran okuma özyeterlik ölçeği tüm katılımcılara uygulanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis H testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçları hem erkek hem de kadın öğretmen adaylarının anlama alt boyutunda yüksek düzeyde özyeterliğe sahip olduklarını ortaya koymuştur. Her iki cinsiyet grubu da ekran okumada zorluk çekmediklerini belirtmişlerdir. Ancak ekran okumada erkek öğretmen adayları kadın öğretmen adaylarından daha fazla yarar sağladıklarını ifade etmişlerdir. Anlama ve yarar alt boyutlarında bölüm değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık görülmüştür. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmaktadır.
öğretmen adayı ekran okuma ekranik düşünme eğitim fakültesi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 2 |