Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elementary Mathematıcs Educatıon Students’ Mathematıcal Language Skılls on The Issue of Patterns

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 204 - 223, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.17653

Öz

The aim of this study is to evaluate the elementary mathematics education students’ mathematical language skills in terms of “patterns” from verbal and symbolic language perspectives. The sample of the study was composed of 117 students in the department of elementary mathematics and the survey method was adopted. An open-ended achievement test including 18 questions was developed and used as data collection instrument. The extent and face validity of the test was provided by experts. Research data were both quantitatively and qualitatively analyzed. As a result, it was found that there is a significant difference between verbal language and symbolic language, and also symbolic language and finding pattern. It was determined that there is no significant difference between the students’ verbal language scores based on their school year. On the other hand, it was revealed that there is a significant difference between some levels of class. Also, it was determined that some participants expressed pattern’s rule by using daily language, by expressing the form of the pattern, instead of expressing it mathematically.  

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi (7.bs.). Bursa: Alfa
  • Austin, J. L. and Howson, A. G. (1979). Language and mathematical education. Educational Studies in Mathematics, 10(2), 161-197.
  • Bali, Ç. G. (2003). Matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde dile ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 19-25.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5.bs). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.bs). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Capraro, M. M. and Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: can middle-school students meaningfully translate from words to mathematical symbols? Reading Psychology, 27 (2), 147-164.
  • Cirillo, M., Bruna, K. R. and Eisenmann, B. H. (2010). Acquisition of mathematical language: suggestions and activities for English language learners. Multi-cultural Perspectives, 12(1), 34-41.
  • Çakmak, Z. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin istatistik konusundaki matematik-sel dil becerilerine ilişkin değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Emre, E., Sağ, Y.G., Gülkılık, H. ve Argün, Z. (2010, Eylül). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel dil kullanımları. Çalışma 9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Doğan M. ve Güner, P. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik dilini anlama ve kullanma becerilerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikâye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17.bs.). Ankara: Nobel.
  • Korhonen, J., Linnanmäki, K. and Aunio, P. (2011). Language and mathematical performance: a comparison of lower secondary school students with differ-ent level of mathematical skills, Scandinavian Journal of Educational Re-search, 1-12.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G. ve Ertem, S. (2003, Ekim). Sınıf öğrencilerinin geometri dersinde karşılaştıkları bazı kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Antalya.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009a). İlköğretim matematik dersi 1-5. Sınıflar öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009b). İlköğretim matematik dersi 6-8. Sınıflar öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Olkun, S. ve Uçar, Z. T. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3.bs.). Ankara: Maya Akademi.
  • Palabıyık, U. ve İspir, O. A. (2011). Örüntü Temelli Cebir Öğretiminin Öğrencilerin Cebirsel Düşünme Becerileri ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 111-123.
  • Pirie, S. E. B. (1998). Crossing the gulf between thought and symbol: Language as stepping-stones. In H. Steinbring, M. G. B. Bussi and A. Sierpinska (Eds.), Language and Communication In The Mathematics Classroom (pp.7-29). Reston, NCTM Publication.
  • Raiker, A. (2002). Spoken Language and mathematics. Cambridge Journal of Edu-cation, 32 (1), 45-60.
  • Rudd, L. C., Lambert, M. C., Satterwhite, M. and Zaier, A. (2008). Mathematical language in early childhood settings: What really counts?, Early Childhood Education, 36, 75-80.
  • Woods, G. (2009). An investigation into the relationship between the understanding and use of mathematical language and achievement in mathematics at the foundation stage, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2191–2196.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 125-149.
  • Yıldırım, C. (2004). Matematiksel düşünme (5. bs.). İstanbul: Remzi

İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Örüntüler Konusundaki Matematiksel Dil Becerileri

Yıl 2014, Cilt: 16 Sayı: 1, 204 - 223, 30.06.2014
https://doi.org/10.17556/jef.17653

Öz

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının örüntüler konusunda matematiksel dil becerilerini sözel ve sembolik dil açısından değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini 117 ilköğretim matematik öğretmen adayı oluşturmakta olup; araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 18 sorudan oluşan açık uçlu başarı testi kullanılmıştır. Bu testin, kapsam ve görünüş geçerliliği uzman görüşü ve güvenirliği puanlayıcılar arası değerlendirmeler ile sağlanmıştır. Araştırmanın verileri hem nicel hem de nitel olarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının sözel dil ve örüntüyü bulma puanları sembolik dil puanlarından anlamlı düzeyde yüksektir. Ayrıca sözel dil puanları sınıf seviyelerine göre anlamlı olarak farklılaşmamaktadır. Diğer taraftan öğretmen adaylarının sembolik dil puanları birinci sınıf ile üçüncü ve dördüncü sınıflar arasında ve ikinci sınıfla da dördüncü sınıf seviyeleri arasında anlamlı olarak farklılaşmaktadır.  Ayrıca betimsel veri analizinde öğretmen adaylarının sözel dil kullanımında matematiksel dil yerine günlük dil kullandıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademede matematik öğretimi (7.bs.). Bursa: Alfa
  • Austin, J. L. and Howson, A. G. (1979). Language and mathematical education. Educational Studies in Mathematics, 10(2), 161-197.
  • Bali, Ç. G. (2003). Matematik öğretmen adaylarının matematik öğretiminde dile ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 19-25.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5.bs). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (15.bs). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Capraro, M. M. and Joffrion, H. (2006). Algebraic equations: can middle-school students meaningfully translate from words to mathematical symbols? Reading Psychology, 27 (2), 147-164.
  • Cirillo, M., Bruna, K. R. and Eisenmann, B. H. (2010). Acquisition of mathematical language: suggestions and activities for English language learners. Multi-cultural Perspectives, 12(1), 34-41.
  • Çakmak, Z. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin istatistik konusundaki matematik-sel dil becerilerine ilişkin değişkenlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Emre, E., Sağ, Y.G., Gülkılık, H. ve Argün, Z. (2010, Eylül). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel dil kullanımları. Çalışma 9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş bildiri. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Doğan M. ve Güner, P. (2012). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematik dilini anlama ve kullanma becerilerinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Dur, Z. (2010). Öğrencilerin matematiksel dili hikâye yazma yoluyla iletişimde kullanabilme becerilerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17.bs.). Ankara: Nobel.
  • Korhonen, J., Linnanmäki, K. and Aunio, P. (2011). Language and mathematical performance: a comparison of lower secondary school students with differ-ent level of mathematical skills, Scandinavian Journal of Educational Re-search, 1-12.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G. ve Ertem, S. (2003, Ekim). Sınıf öğrencilerinin geometri dersinde karşılaştıkları bazı kavram yanılgıları ve çözüm önerileri. XII. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Antalya.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009a). İlköğretim matematik dersi 1-5. Sınıflar öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2009b). İlköğretim matematik dersi 6-8. Sınıflar öğretim programı. Ankara: Yazar.
  • Olkun, S. ve Uçar, Z. T. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3.bs.). Ankara: Maya Akademi.
  • Palabıyık, U. ve İspir, O. A. (2011). Örüntü Temelli Cebir Öğretiminin Öğrencilerin Cebirsel Düşünme Becerileri ve Matematiğe Karşı Tutumlarına Etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 111-123.
  • Pirie, S. E. B. (1998). Crossing the gulf between thought and symbol: Language as stepping-stones. In H. Steinbring, M. G. B. Bussi and A. Sierpinska (Eds.), Language and Communication In The Mathematics Classroom (pp.7-29). Reston, NCTM Publication.
  • Raiker, A. (2002). Spoken Language and mathematics. Cambridge Journal of Edu-cation, 32 (1), 45-60.
  • Rudd, L. C., Lambert, M. C., Satterwhite, M. and Zaier, A. (2008). Mathematical language in early childhood settings: What really counts?, Early Childhood Education, 36, 75-80.
  • Woods, G. (2009). An investigation into the relationship between the understanding and use of mathematical language and achievement in mathematics at the foundation stage, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2191–2196.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70.
  • Yeşildere, S. ve Akkoç, H. (2010). Matematik öğretmen adaylarının sayı örüntülerine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin konuya özel stratejiler bağlamında incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 125-149.
  • Yıldırım, C. (2004). Matematiksel düşünme (5. bs.). İstanbul: Remzi
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Çakmak

Fatih Baş

Mehmet Bekdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çakmak, Z., Baş, F., & Bekdemir, M. (2014). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Örüntüler Konusundaki Matematiksel Dil Becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 204-223. https://doi.org/10.17556/jef.17653