Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri ile Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişki

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 3, 519 - 530, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.937544

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, araştırmacılardan birinin görev yaptığı üniversitede 2020-2021 döneminde öğrenim gören 532 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Nomofobi Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler elektronik ortamda çevrim içi olarak toplanmış ve analiz edilmek üzere bir paket programa aktarılmıştır. Normallik testi yapıldıktan sonra verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin nomofobi ve akademik erteleme davranış düzeylerinin orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Ayrıca kadınların erkeklere göre, gençlerin ise nispeten yaşı daha ileri olan öğrencilere göre nomofobi düzeylerinin daha fazla olduğu belirlenmiştir. Erkeklerin akademik erteleme davranış düzeyleri kadınlara göre daha yüksek iken, yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırmada nomofobi düzeyi ile akademik erteleme davranışı arasında pozitif yönlü düşük düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Bu sonuca göre katılımcıların nomofobi düzeyi arttıkça daha fazla akademik erteleme davranışı sergiledikleri söylenebilir.

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Gezgin, D.M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001378
  • Akbay, S.E. ve Gizir, C.A. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160762
  • Akman, E. (2019). Akıllı telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi öğrencileri üzerinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543756
  • Aksoğan, M. (2020). Opinions of students about distance education in the pandemi process. MTU Journal of Engineering and Natural Sciences, Special Issue, 1-9. https://doi.org/10.46572/nat.2020.11
  • Aksoğan, M. ve Çalış-Duman, M. (2019, Ocak). Tüketici davranışlarında sosyal medyanın rolü; Malatya Turgut Özal Üniversitesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Zeugma II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep, Türkiye.
  • Aksoğan M. & Türel Y.K. (2021). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerindeki rolü: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 367-378. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1522415
  • Alblwi, A., Stefanidis, A., Phalp, K. ve Ali, R. (2019, October). Procrastination on social networks: Types and triggers. The 6th International Conference on Behavioral, Economic, and Socio-Cultural Computing, Beijing, China. https://doi.org/10.1109/BESC48373.2019.8963036
  • Ashe, S., Routray, D. ve Giri, R.C. (2019). Nomophobia: mobile phone dependence among students of a medical college in Central Odisha, India. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6(9), 4011-4018. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20194010
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygi ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği (Tez No: 218067) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Balkıs, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74. https://psycnet.apa.org/record/2013-13923-004
  • Balkıs, M. ve Duru, E. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105-125. https://doi.org/10.14204/ejrep.41.16042
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. ve Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 57-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57074
  • Baykan, Z., Güneş, H. ve Akşehirli-Seyfeli, M.Y. (2021). Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişki. Tip Eğitimi Dünyası, 20(61), 119-134. https://doi.org/10.25282/ted.848495
  • Beck, B.L., Koons, S.R., ve Milgrim, D.L. (2000). Correlates and consequences of behavioral procrastination: The effects of academic procrastination, self-consciousness, self-esteem and self-handicapping. Journal of Social Behavior & Personality, 15(5), 3-13. https://psycnet.apa.org/record/2002-10572-001
  • Beswick, G., Rothblum, E. ve Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23(2), 207-217. https://doi.org/10.1080/0005006880 8255605
  • Boyalı, C. (2020). Öz-kontrol ile akademik erteleme arasındaki ilişkide akıllı telefon bağımlılığının aracı rolünün incelenmesi (Tez No: 620149) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Bragazzi N.L. ve Del-Puente G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Bulut, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Tez No: 368343) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi].
  • Bulut, R. ve Ocak, G. (2017). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarını etkileyen etmenler. E-Uuluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 75-90. http://www.e-ijer.com/tr/download/article-file/338822
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/374273
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi (Tez No: 205276) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Çalış-Duman, M. ve Aksoğan, M. (2018). Sosyal medya ve akademik başarı: İnönü Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Social Sciences Studies Journal, 4(18), 1624-1638. https://doi.org/10.26449/sssj.564
  • Çalış-Duman, M. ve Aksoğan, M. (2021, Temmuz). Demografik faktörlere göre nomofobi düzeyinin belirlenmesi: Banka çalişanlari üzerine bir uygulama. International Paris Conference on Social Sciences – VI, Paris, Fransa.
  • Çetin, Ş. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296437
  • Day, V., Mensink, D. ve O’Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning, 30(2), 120-134. https://doi.org/10.1080/10790195.2000.10850090
  • Demir, Y. ve Kutlu, M. (2017). İnternet bağimliliği, akademik erteleme ve akademik başari arasindaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies, 61, 91-105. https://dx.doi.org/10.9761/JASSS7296
  • Ekşi, H., Turgut, T. ve Sevim, E. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz kontrol ve sosyal medya bağımlılığı ilişkisinde genel erteleme davranışlarının aracı rolü. Addicta The Turkish Journal on Addictions, 6(3), 717-745. https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0069
  • Engin, G. ve Genç, S.Z. (2020). Öğretmen adaylarının akıllı telefon ekran kullanım süreleri ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 314-325. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.678379
  • Eravcı-Özcan, T. (2020). Ortaokul öğrencilerinde algılanan anne-baba ve öğretmen akademik katılımı ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkide akıllı telefon bağımlılığının rolü (Tez No: 624077) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923-936. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227684
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.17671/btd.30223
  • Fettahlıoğlu, M.Ş., Çıkmaz, G. ve Ateş, N.B. (2019). Sosyal medya bağımlılığı ve nomofobi’nin akademik ertelemeye etkisi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 6(42), 2875-2896. https://doi.org/10.26450/jshsr.1372
  • Gezgin, D.M., Şahin, Y.L. ve Yıldırım, S. (2007). Sosyal ağ kullanicilari arasinda nomofobi yayginliğinin çeşitli faktörler açisindan incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.17943/etku.288485
  • Gezgin, D.M. ve Parlak, C. (2018, Eylül). Kosova’da öğrenim gören öğrenciler arasında nomofobi yaygınlığı. 13. Uluslararası Balkan Eğitim ve Fen Kongresi, Edirne, Türkiye.
  • Gezgin, D.M., Hamutoğlu, N.B., Samur, Y. ve Yıldırım, S. (2018). Genç nesil arasında yaygınlaşan bir bağımlılık: Akıllı telefın bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı ve mobil oyun oynama değişkenleri açısından incelemesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 212-231. https://doi.org/10.17943/etku.397112
  • Gica, S., Yunden, S., Kirkas, A., Sevil, F., Ozdengul, F. ve Ak, M. (2020). The effect of social media/smartphone addiction and sleep quality on academic success in medical faculty students. Selcuk Medical Journal, 4(36). https://doi.org/10.30733/std.2020.01471
  • Goroshit, M. (2018). Academic procrastination and academic performance: An initial basis for intervention, Journal of Prevention & Intervention in the Community, 46(2), 131-142. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198157
  • Grunschel, C., Patrzek, J. ve Fries, S. (2013). Exploring reasons andconsequences of academic procrastination: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 28, 841-861. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0143-4
  • Güngör, A.B. ve Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 397-419. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1042259
  • Gür, S.H., Bakırcı, Ö., Karakaş, B., Bayoğlu, F. ve Atli, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının akademik erteleme davranışları üzerindeki etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10), 68-77. https://doi.org/10.29129/inujgse.466534
  • He, S. (2017). A multivariate investigation into academic procrastination of university students. Open Journal of Social Sciences, 5(10), 12-24. https://doi.org/10.4236/jss.2017.510002
  • Hill, M.B., Hill, D.A., Chabot, A.E., ve Barrall, J.F. (1978). A survey of college faculty and student procrastination. College Student Journal, 12(3), 256–262. https://psycnet.apa.org/record/1980-12945-001
  • Hoşgör, H. (2020). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyini etkileyen faktörler ve ders performansları üzerinde nomofobinin etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3167-3197. https://doi.org/10.26466/opus.650312
  • İnce, M. ve Koçak, M.C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/374311
  • Janssen, T. ve Carton, J.S. (1999). The effects of locus of control and task difficulty on procrastination. The Journal of Genetic Psychology, 160(4), 436-442. https://doi.org/10.1080/00221329909595557
  • Johnson, J.L. ve Bloom A.M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18(1), 127-133. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)00109-6
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışını açıklayan değişkenlerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 113-128. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001179
  • Kaplan-Akıllı, G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 51-69. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/264207
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Karatas, H. ve Bademcioğlu, M. (2015). The explanation of the academic procrastination behaviour of pre-service teachers with five factor personality traits. International Journal of Research in Teacher Education, 6(2), 11-25.
  • King, A.L.S., Valença, A.M. ve Nardi, A.E. (2010). Nomophobia: the mobile phone in panic disorder with agoraphobia: Reducing phobias or worsening of dependence? Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52-54. https://doi.org/10.1097/WNN.0b013e3181b7eabc
  • Klassen, R.M., Krawchuk, L.L. ve Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 915-931. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007. 07.001
  • Kutlu, M. ve Demir, Y. (2016, Mayıs). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. Hedefe Doğru İnsan (PDR Sempozyumu), Samsun, Türkiye
  • Lay, C., Kovacs, A. ve Danto, D. (1998). The relation of trait procrastination to the big-five factor conscientiousness: an assessment with primary-junior school children based on self-report scales. Personality and Individual Differences, 25(2), 187-193. https://doi.org/10.1016/S01918869(98)00005-1
  • McCown, W., Petzel, T. ve Rubert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8(6), 781-786. https://doi.org/10.1016/0191-8869(87)90130-9
  • Mendoza, J.S., Pody, B.C., Lee, S., Kim, M. ve McDonough, I.M. (2018). The effect of cellphones on attention and learning: The influences of time, distraction, and nomophobia. Computers in Human Behavior, 86, 52-60. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.027
  • Mert, A. ve Akın, A. (2018, Haziran). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının(nomofobi) genel erteleme üzerindeki etkisi. Uluslararası 3. Gençlik Araştırmaları Kongresi, Nahçivan, Azerbaycan.
  • Milgram, N., Marshevsky, S. ve Sadeh, C. (1995). Correlates of academic procrastination: Discomfort, task aversiveness, and task capability. The Journal of Psychology, 129(2), 145-155. https://doi.org/10.1080/00223980.1995.9914954
  • Milgram, N.N., Mey-Tal, G. ve Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00044-0
  • Milgram, N.A., Sroloff, B. ve Rosenbaum, M. (1988). The procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.https://doi.org/10.1016/0092-6566(88)90015-3
  • Moon, S.M. ve Illingworth, A.J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 38(2), 297-309. https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.04.009
  • Motie, H., Heidari, M. ve Sadeghi, M.A. (2012). Predicting academic procrastination during self- regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 69(24), 2299-2308. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.023
  • Myakal, V.V. ve Vedpathak, V.L. (2019). Nomophobia - mobile phone dependence, a study among students of a rural medical college. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6(5), 2034-2040. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20191814
  • Nasar, J.L. ve Troyer, D. (2013). Pedestrian injuries due to mobile phone use in public places. Accident Analysis and Prevention. 57, 91-95. https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.03.021
  • Onwuegbuzie, A.J. (2004) Academic procrastination and statistics anxiety, Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19. https://doi.org/10.1080/0260293042000160384
  • Özer, A. ve Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181323
  • Özer, B., Demir, A., ve Ferrari, J.R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149, 241–257. https://doi.org/10.3200/SOCP.149.2.241-257
  • Özbulat, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin öğrenmeye yönelik sorumluluk düzeylerinin ve okul motivasyonlarinin incelenmesi. (Tez No: 616380) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Öztürk-Başpınar, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme davranışları ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(2), 1197-1219. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41436
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.36731/cg.467662
  • Parasuraman, S., Sam, A.T., Kah-Yee, S.W., Chik-Chuon, B.L. ve Ren, L.Y. (2017). Smartphone usage and increased risk of mobile phone addiction: A concurrent study. International Journal of Pharmaceutical Investigation, 7(3), 125-131. https://doi.org/10.4103/jphi.JPHI_56_17
  • Patrzek, J., Grunschel, C. ve Fries, S. (2012). Academic procrastination: The perspective of university counsellors. International Journal for the Advancement of Counselling, 34, 185-201. https://doi.org/10.1007/s10447-012-9150-z
  • Pavithra, M.B., Suwarna, M. ve Mahadeva-Murthy, T.S. (2015). A study on nomophobia - mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(2), 340-344. www.njcmindia.org/uploads/6-3_340-344.pdf
  • Rice, K.G., Richardson, C.M.E., ve Clark, D. (2012). Perfectionism, procrastination, and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 59, 288-302. https://doi.org/10.1037/a0026643
  • Rothblum, E.D., Solomon, L.J., ve Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387–394. https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.4.387
  • Saddler, C.D. ve Sacks, L.A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students. Psychological Reports, 73, 863-871. https://doi.org/10.1177/00332941930733pt123
  • Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik toplumların fobileri: Netlessfobi, nomofobi ve fomo kavramları üzerine bir içerik analizi çalışması. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15, 280-294. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1049969
  • Sarıkaya-Aydın, K. ve Koçak, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 17-38. https://doi.org/10.29065/usakead.256378
  • Sarıoğlu, A.F. (2011). Öğretmen adaylarının akademik erteleme eğilimi ile mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No: 291637) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi].
  • Schraw, G., Wadkins, T. ve Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12–25. https://doi.org/10.1037/00220663.99.1.12
  • Senécal , C., Koestner, R. ve Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135(5), 607-619. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9712234
  • Solomon, L.J., ve Rothblum, E.D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
  • Sop, S.A. (2020). Eğitim-öğretim memnuniyeti, akademik erteleme eğilimi ve akademik başarı ilişkisi: Turizm öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 983 996. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.591
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic andtheoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
  • Şakiroğlu, M., Gülada, G., Uğurcan, S., Kara, N. ve Gandur, T. (2017). The mediator effect of mindfulness awareness on the relationship between nomophobia and academic university adjustment levels in college students. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 6(3), 69-79. https://www.journals.lapub.co.uk/index.php/perr/article/view/ 181
  • Şengül, M. ve Seyfi, R.Ö. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik erteleme davranışları ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 755-773. https://doi.org/10.30703/cije.643239
  • Tamura, H., Nishida, T., Tsuji, A. ve Sakakibara, H. (2017). Association between excessive use of mobile phone and ınsomnia and depression among Japanese adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(7), 701-712. https://doi.org/10.3390/ijerph14070701
  • Tavolacci, M.P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P. ve Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students. European Journal of Public Health, 25(3), 206. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Thomée, S., Härenstam, A. ve Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults - a prospective cohort study. BMC Public Health, 11(66), 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-66
  • Tutkun-Ünal, A. ve Arslan, A. (2013). Devlet ve vakıf üniversiteleri eğitim fakültesi öğrencilerinin cep telefonu kullanım sıklıklarının ve marka tercihlerinin karşılaştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223312
  • Uzun-Özer, B. ve Saçkes, M. (2011). Effects of academic procrastination on college students’ life satisfaction. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 512-519. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.02.063
  • Uzun-Özer, B. ve Topkaya, N. (2011). Akademik Erteleme ve Sınav Kaygısı, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 12-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399464
  • Vural, L. ve Gündüz, G.F. (2019). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile bilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 18(1), 307-330. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527226
  • We Are Social (2022, Nisan 05). Digital 2022. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022/
  • Yaman, Z. ve Kavuncu, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal gelişmeleri kaçırma korkusunun ve sosyal ağ kullanım amacının nomofobi düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 555-570. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/916352
  • Yaycı, L. ve Düşmez, İ. (2016). Adolesanların akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 80-101. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210744
  • Yazıcı, H. ve Bulut, R. (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 2270-2277. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.886
  • Yeşil, R. ve Şahan, E. (2012). Öğretmen adaylarının akademik işlerini erteleme nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 218-236. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16564
  • Yıldırım, Ç. ve Correia, A.P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
  • Yıldırım, Ç., Sumuer, E., Adnan, M. ve Yıldırım, S. (2016). A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldız-Durak, H. (2019). Investigation of nomophobia and smartphone addiction predictors among adolescents in Turkey: Demographic variables and academic performance. The Social Science Journal, 56(4), 492-517. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.09.003
  • Yılmaz, N. (2016). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışı ile problem çözme becerileri ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkiler (Tez No: 449492) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].

The Relationship Between University Students' Nomophobia Levels and Academic Procrastination Behaviors

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 3, 519 - 530, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.937544

Öz

This study was carried out using a relational screening model to determine the relationship between university students' nomophobia levels and academic procrastination. The study group consisted of 532 students studying at the university where one of the researchers worked in the period of 2020-2021. The "Nomophobia Scale" was used as data collection tool. The data were collected online in an electronic environment and transferred to a package program for analysis. Independent groups t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey test and Pearson Correlation coefficient were used in the analysis of the data after the normality test was performed. The results of the study showed that the students' nomophobia and academic procrastination behavior levels were moderate. In addition, it had been determined that females had higher levels of nomophobia than males, and younger than old students who was relatively older. While the academic procrastination behavior levels of men were higher than women, no significant difference was found according to the age variable. It was concluded that there was a low level positive relationship between the level of nomophobia and academic procrastination. According to this result, it can be said that as the level of nomophobia of the participants increases, they exhibit more academic procrastination behavior

Kaynakça

  • Adnan, M. ve Gezgin, D.M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: Üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001378
  • Akbay, S.E. ve Gizir, C.A. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160762
  • Akman, E. (2019). Akıllı telefonsuz kalma korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi öğrencileri üzerinden bir değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543756
  • Aksoğan, M. (2020). Opinions of students about distance education in the pandemi process. MTU Journal of Engineering and Natural Sciences, Special Issue, 1-9. https://doi.org/10.46572/nat.2020.11
  • Aksoğan, M. ve Çalış-Duman, M. (2019, Ocak). Tüketici davranışlarında sosyal medyanın rolü; Malatya Turgut Özal Üniversitesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Zeugma II. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi, Gaziantep, Türkiye.
  • Aksoğan M. & Türel Y.K. (2021). Sosyal medyanın tüketici davranışları üzerindeki rolü: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(2), 367-378. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1522415
  • Alblwi, A., Stefanidis, A., Phalp, K. ve Ali, R. (2019, October). Procrastination on social networks: Types and triggers. The 6th International Conference on Behavioral, Economic, and Socio-Cultural Computing, Beijing, China. https://doi.org/10.1109/BESC48373.2019.8963036
  • Ashe, S., Routray, D. ve Giri, R.C. (2019). Nomophobia: mobile phone dependence among students of a medical college in Central Odisha, India. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6(9), 4011-4018. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20194010
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygi ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği (Tez No: 218067) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Balkıs, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction and academic achievement: The mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74. https://psycnet.apa.org/record/2013-13923-004
  • Balkıs, M. ve Duru, E. (2017). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(1), 105-125. https://doi.org/10.14204/ejrep.41.16042
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. ve Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 57-73. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/57074
  • Baykan, Z., Güneş, H. ve Akşehirli-Seyfeli, M.Y. (2021). Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişki. Tip Eğitimi Dünyası, 20(61), 119-134. https://doi.org/10.25282/ted.848495
  • Beck, B.L., Koons, S.R., ve Milgrim, D.L. (2000). Correlates and consequences of behavioral procrastination: The effects of academic procrastination, self-consciousness, self-esteem and self-handicapping. Journal of Social Behavior & Personality, 15(5), 3-13. https://psycnet.apa.org/record/2002-10572-001
  • Beswick, G., Rothblum, E. ve Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23(2), 207-217. https://doi.org/10.1080/0005006880 8255605
  • Boyalı, C. (2020). Öz-kontrol ile akademik erteleme arasındaki ilişkide akıllı telefon bağımlılığının aracı rolünün incelenmesi (Tez No: 620149) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi].
  • Bragazzi N.L. ve Del-Puente G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
  • Bulut, R. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Tez No: 368343) [Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi].
  • Bulut, R. ve Ocak, G. (2017). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarını etkileyen etmenler. E-Uuluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 75-90. http://www.e-ijer.com/tr/download/article-file/338822
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/374273
  • Çakıcı, D.Ç. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi (Tez No: 205276) [Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi].
  • Çalış-Duman, M. ve Aksoğan, M. (2018). Sosyal medya ve akademik başarı: İnönü Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Social Sciences Studies Journal, 4(18), 1624-1638. https://doi.org/10.26449/sssj.564
  • Çalış-Duman, M. ve Aksoğan, M. (2021, Temmuz). Demografik faktörlere göre nomofobi düzeyinin belirlenmesi: Banka çalişanlari üzerine bir uygulama. International Paris Conference on Social Sciences – VI, Paris, Fransa.
  • Çetin, Ş. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin akademik erteleme davranışlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 1-7. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296437
  • Day, V., Mensink, D. ve O’Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning, 30(2), 120-134. https://doi.org/10.1080/10790195.2000.10850090
  • Demir, Y. ve Kutlu, M. (2017). İnternet bağimliliği, akademik erteleme ve akademik başari arasindaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies, 61, 91-105. https://dx.doi.org/10.9761/JASSS7296
  • Ekşi, H., Turgut, T. ve Sevim, E. (2019). Üniversite öğrencilerinde öz kontrol ve sosyal medya bağımlılığı ilişkisinde genel erteleme davranışlarının aracı rolü. Addicta The Turkish Journal on Addictions, 6(3), 717-745. https://doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0069
  • Engin, G. ve Genç, S.Z. (2020). Öğretmen adaylarının akıllı telefon ekran kullanım süreleri ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 314-325. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.678379
  • Eravcı-Özcan, T. (2020). Ortaokul öğrencilerinde algılanan anne-baba ve öğretmen akademik katılımı ile akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkide akıllı telefon bağımlılığının rolü (Tez No: 624077) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923-936. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227684
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.17671/btd.30223
  • Fettahlıoğlu, M.Ş., Çıkmaz, G. ve Ateş, N.B. (2019). Sosyal medya bağımlılığı ve nomofobi’nin akademik ertelemeye etkisi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 6(42), 2875-2896. https://doi.org/10.26450/jshsr.1372
  • Gezgin, D.M., Şahin, Y.L. ve Yıldırım, S. (2007). Sosyal ağ kullanicilari arasinda nomofobi yayginliğinin çeşitli faktörler açisindan incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.17943/etku.288485
  • Gezgin, D.M. ve Parlak, C. (2018, Eylül). Kosova’da öğrenim gören öğrenciler arasında nomofobi yaygınlığı. 13. Uluslararası Balkan Eğitim ve Fen Kongresi, Edirne, Türkiye.
  • Gezgin, D.M., Hamutoğlu, N.B., Samur, Y. ve Yıldırım, S. (2018). Genç nesil arasında yaygınlaşan bir bağımlılık: Akıllı telefın bağımlılığının cinsiyet, akademik başarı ve mobil oyun oynama değişkenleri açısından incelemesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 212-231. https://doi.org/10.17943/etku.397112
  • Gica, S., Yunden, S., Kirkas, A., Sevil, F., Ozdengul, F. ve Ak, M. (2020). The effect of social media/smartphone addiction and sleep quality on academic success in medical faculty students. Selcuk Medical Journal, 4(36). https://doi.org/10.30733/std.2020.01471
  • Goroshit, M. (2018). Academic procrastination and academic performance: An initial basis for intervention, Journal of Prevention & Intervention in the Community, 46(2), 131-142. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198157
  • Grunschel, C., Patrzek, J. ve Fries, S. (2013). Exploring reasons andconsequences of academic procrastination: An interview study. European Journal of Psychology of Education, 28, 841-861. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0143-4
  • Güngör, A.B. ve Koçak, O. (2020). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı ve akademik erteleme davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 397-419. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1042259
  • Gür, S.H., Bakırcı, Ö., Karakaş, B., Bayoğlu, F. ve Atli, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının akademik erteleme davranışları üzerindeki etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(10), 68-77. https://doi.org/10.29129/inujgse.466534
  • He, S. (2017). A multivariate investigation into academic procrastination of university students. Open Journal of Social Sciences, 5(10), 12-24. https://doi.org/10.4236/jss.2017.510002
  • Hill, M.B., Hill, D.A., Chabot, A.E., ve Barrall, J.F. (1978). A survey of college faculty and student procrastination. College Student Journal, 12(3), 256–262. https://psycnet.apa.org/record/1980-12945-001
  • Hoşgör, H. (2020). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyini etkileyen faktörler ve ders performansları üzerinde nomofobinin etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3167-3197. https://doi.org/10.26466/opus.650312
  • İnce, M. ve Koçak, M.C. (2017). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 736-749. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/374311
  • Janssen, T. ve Carton, J.S. (1999). The effects of locus of control and task difficulty on procrastination. The Journal of Genetic Psychology, 160(4), 436-442. https://doi.org/10.1080/00221329909595557
  • Johnson, J.L. ve Bloom A.M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18(1), 127-133. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)00109-6
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışını açıklayan değişkenlerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 113-128. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001179
  • Kaplan-Akıllı, G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 51-69. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/264207
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. Baskı). Nobel Yayınları.
  • Karatas, H. ve Bademcioğlu, M. (2015). The explanation of the academic procrastination behaviour of pre-service teachers with five factor personality traits. International Journal of Research in Teacher Education, 6(2), 11-25.
  • King, A.L.S., Valença, A.M. ve Nardi, A.E. (2010). Nomophobia: the mobile phone in panic disorder with agoraphobia: Reducing phobias or worsening of dependence? Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52-54. https://doi.org/10.1097/WNN.0b013e3181b7eabc
  • Klassen, R.M., Krawchuk, L.L. ve Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 915-931. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007. 07.001
  • Kutlu, M. ve Demir, Y. (2016, Mayıs). Ergenlerdeki akademik erteleme davranışının incelenmesi. Hedefe Doğru İnsan (PDR Sempozyumu), Samsun, Türkiye
  • Lay, C., Kovacs, A. ve Danto, D. (1998). The relation of trait procrastination to the big-five factor conscientiousness: an assessment with primary-junior school children based on self-report scales. Personality and Individual Differences, 25(2), 187-193. https://doi.org/10.1016/S01918869(98)00005-1
  • McCown, W., Petzel, T. ve Rubert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8(6), 781-786. https://doi.org/10.1016/0191-8869(87)90130-9
  • Mendoza, J.S., Pody, B.C., Lee, S., Kim, M. ve McDonough, I.M. (2018). The effect of cellphones on attention and learning: The influences of time, distraction, and nomophobia. Computers in Human Behavior, 86, 52-60. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.027
  • Mert, A. ve Akın, A. (2018, Haziran). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının(nomofobi) genel erteleme üzerindeki etkisi. Uluslararası 3. Gençlik Araştırmaları Kongresi, Nahçivan, Azerbaycan.
  • Milgram, N., Marshevsky, S. ve Sadeh, C. (1995). Correlates of academic procrastination: Discomfort, task aversiveness, and task capability. The Journal of Psychology, 129(2), 145-155. https://doi.org/10.1080/00223980.1995.9914954
  • Milgram, N.N., Mey-Tal, G. ve Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(98)00044-0
  • Milgram, N.A., Sroloff, B. ve Rosenbaum, M. (1988). The procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.https://doi.org/10.1016/0092-6566(88)90015-3
  • Moon, S.M. ve Illingworth, A.J. (2005). Exploring the dynamic nature of procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination. Personality and Individual Differences, 38(2), 297-309. https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.04.009
  • Motie, H., Heidari, M. ve Sadeghi, M.A. (2012). Predicting academic procrastination during self- regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 69(24), 2299-2308. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.023
  • Myakal, V.V. ve Vedpathak, V.L. (2019). Nomophobia - mobile phone dependence, a study among students of a rural medical college. International Journal of Community Medicine and Public Health, 6(5), 2034-2040. https://doi.org/10.18203/2394-6040.ijcmph20191814
  • Nasar, J.L. ve Troyer, D. (2013). Pedestrian injuries due to mobile phone use in public places. Accident Analysis and Prevention. 57, 91-95. https://doi.org/10.1016/j.aap.2013.03.021
  • Onwuegbuzie, A.J. (2004) Academic procrastination and statistics anxiety, Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(1), 3-19. https://doi.org/10.1080/0260293042000160384
  • Özer, A. ve Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181323
  • Özer, B., Demir, A., ve Ferrari, J.R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. The Journal of Social Psychology, 149, 241–257. https://doi.org/10.3200/SOCP.149.2.241-257
  • Özbulat, F. (2020). Ortaokul öğrencilerinin öğrenmeye yönelik sorumluluk düzeylerinin ve okul motivasyonlarinin incelenmesi. (Tez No: 616380) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi].
  • Öztürk-Başpınar, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme davranışları ile akademik erteleme davranışları arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(2), 1197-1219. https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41436
  • Özyürek, A. (2018). Okul öncesi çocukların bilgisayar teknolojileri kullanımının annelerin görüşlerine göre incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 2(2), 1-12. https://doi.org/10.36731/cg.467662
  • Parasuraman, S., Sam, A.T., Kah-Yee, S.W., Chik-Chuon, B.L. ve Ren, L.Y. (2017). Smartphone usage and increased risk of mobile phone addiction: A concurrent study. International Journal of Pharmaceutical Investigation, 7(3), 125-131. https://doi.org/10.4103/jphi.JPHI_56_17
  • Patrzek, J., Grunschel, C. ve Fries, S. (2012). Academic procrastination: The perspective of university counsellors. International Journal for the Advancement of Counselling, 34, 185-201. https://doi.org/10.1007/s10447-012-9150-z
  • Pavithra, M.B., Suwarna, M. ve Mahadeva-Murthy, T.S. (2015). A study on nomophobia - mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(2), 340-344. www.njcmindia.org/uploads/6-3_340-344.pdf
  • Rice, K.G., Richardson, C.M.E., ve Clark, D. (2012). Perfectionism, procrastination, and psychological distress. Journal of Counseling Psychology, 59, 288-302. https://doi.org/10.1037/a0026643
  • Rothblum, E.D., Solomon, L.J., ve Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387–394. https://doi.org/10.1037/0022-0167.33.4.387
  • Saddler, C.D. ve Sacks, L.A. (1993). Multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students. Psychological Reports, 73, 863-871. https://doi.org/10.1177/00332941930733pt123
  • Sarıbay, B. ve Durgun, G. (2020). Dokunmatik toplumların fobileri: Netlessfobi, nomofobi ve fomo kavramları üzerine bir içerik analizi çalışması. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 15, 280-294. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1049969
  • Sarıkaya-Aydın, K. ve Koçak, S. (2016). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 17-38. https://doi.org/10.29065/usakead.256378
  • Sarıoğlu, A.F. (2011). Öğretmen adaylarının akademik erteleme eğilimi ile mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No: 291637) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi].
  • Schraw, G., Wadkins, T. ve Olafson, L. (2007). Doing the things we do: A grounded theory of academic procrastination. Journal of Educational Psychology, 99(1), 12–25. https://doi.org/10.1037/00220663.99.1.12
  • Senécal , C., Koestner, R. ve Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135(5), 607-619. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9712234
  • Solomon, L.J., ve Rothblum, E.D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509. https://doi.org/10.1037/0022-0167.31.4.503
  • Sop, S.A. (2020). Eğitim-öğretim memnuniyeti, akademik erteleme eğilimi ve akademik başarı ilişkisi: Turizm öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(2), 983 996. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.591
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic andtheoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
  • Şakiroğlu, M., Gülada, G., Uğurcan, S., Kara, N. ve Gandur, T. (2017). The mediator effect of mindfulness awareness on the relationship between nomophobia and academic university adjustment levels in college students. International Journal of Psycho-Educational Sciences, 6(3), 69-79. https://www.journals.lapub.co.uk/index.php/perr/article/view/ 181
  • Şengül, M. ve Seyfi, R.Ö. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının akademik erteleme davranışları ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(3), 755-773. https://doi.org/10.30703/cije.643239
  • Tamura, H., Nishida, T., Tsuji, A. ve Sakakibara, H. (2017). Association between excessive use of mobile phone and ınsomnia and depression among Japanese adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(7), 701-712. https://doi.org/10.3390/ijerph14070701
  • Tavolacci, M.P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P. ve Ladner, J. (2015). Problematic use of mobile phone and nomophobia among French college students. European Journal of Public Health, 25(3), 206. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv172.088
  • Thomée, S., Härenstam, A. ve Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances, and symptoms of depression among young adults - a prospective cohort study. BMC Public Health, 11(66), 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-66
  • Tutkun-Ünal, A. ve Arslan, A. (2013). Devlet ve vakıf üniversiteleri eğitim fakültesi öğrencilerinin cep telefonu kullanım sıklıklarının ve marka tercihlerinin karşılaştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/223312
  • Uzun-Özer, B. ve Saçkes, M. (2011). Effects of academic procrastination on college students’ life satisfaction. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 512-519. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.02.063
  • Uzun-Özer, B. ve Topkaya, N. (2011). Akademik Erteleme ve Sınav Kaygısı, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2(2), 12-19. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/399464
  • Vural, L. ve Gündüz, G.F. (2019). Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışları ile bilişsel farkındalık düzeyleri arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 18(1), 307-330. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527226
  • We Are Social (2022, Nisan 05). Digital 2022. https://wearesocial.com/uk/blog/2022/01/digital-2022/
  • Yaman, Z. ve Kavuncu, B. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal gelişmeleri kaçırma korkusunun ve sosyal ağ kullanım amacının nomofobi düzeyine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 555-570. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/916352
  • Yaycı, L. ve Düşmez, İ. (2016). Adolesanların akademik erteleme davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 80-101. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210744
  • Yazıcı, H. ve Bulut, R. (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174, 2270-2277. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.886
  • Yeşil, R. ve Şahan, E. (2012). Öğretmen adaylarının akademik işlerini erteleme nedenleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 218-236. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16564
  • Yıldırım, Ç. ve Correia, A.P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
  • Yıldırım, Ç., Sumuer, E., Adnan, M. ve Yıldırım, S. (2016). A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322- 1331. https://doi.org/10.1177/0266666915599025
  • Yıldız-Durak, H. (2019). Investigation of nomophobia and smartphone addiction predictors among adolescents in Turkey: Demographic variables and academic performance. The Social Science Journal, 56(4), 492-517. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.09.003
  • Yılmaz, N. (2016). Lise öğrencilerinin akademik erteleme davranışı ile problem çözme becerileri ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkiler (Tez No: 449492) [Yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi].
Toplam 102 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Mustafa Aksoğan 0000-0002-6826-3902

Bünyamin Atıcı 0000-0003-0472-0219

Erken Görünüm Tarihi 5 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2022
Kabul Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aksoğan, M., & Atıcı, B. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri ile Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 519-530. https://doi.org/10.17556/erziefd.937544