It has been widely
accepted that the designation of the learning process through various teaching
strategies is a very effective technique to increase student achievement. In
particular, Marzano, Pickering and Pollock’s nine-dimensional structure in relation
to effective teaching strategies bringing together a great deal of research
findings is quite remarkable. The aim of this research was to examine the
psychometric properties of the Effective Instructional Strategies Scale (EISS)
which measures the teachers’ use of effective teaching strategies. The data of
this quantitative research obtained from 501 teachers. The research data were
examined in terms of construct validity, criterion validity, content validity
and face validity. Construct validity was tested through Exploratory Factor
Analysis (EFA) and validated through Confirmatory Factor Analysis (CFA). As for
the reliability; the internal consistency coefficients (Cronbach Alpha) and
item total correlations were estimated, and the stability were established
through test-retest reliability coefficients. As a result, it was found that
eight-factor and 29-item EISS is a valid and reliable scale.
Effective Instructional Strategies Scale Development Validity Reliability
Öğrenci başarısını artırmada, öğrenme-öğretme sürecinin
çeşitli öğretim stratejileriyle tasarlanmasının oldukça etkili bir yöntem
olduğu bilinmektedir. Özellikle Marzano, Pickering ve Pollock tarafından
alanyazındaki birçok araştırma sonucunu bir araya getirmek suretiyle ortaya
konulan dokuz boyutlu etkili öğretim stratejileri dikkate değerdir. Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin etkili öğretim stratejilerini kullanma durumlarını
ölçen Etkili Öğretim Stratejileri Ölçeği (EÖSÖ)’nin geçerlik ve güvenirliğini
incelemektir. Nicel yöntemle gerçekleştirilen bu araştırmada, 501 öğretmenden
elde edilen veriler kullanılmıştır. Çalışma grubundan elde edilen veriler yapı,
uyum, kapsam ve görünüş geçerliği bağlamında incelenmiştir. Yapı geçerliği
Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile belirlenmiş ve Doğrulayıcı Faktör Analizi
(DFA) ile kontrol edilmiştir. Ölçek güvenirliğine ilişkin Cronbach Alpha
katsayısı incelenmiş, madde toplam korelâsyonları ve test tekrar test yöntemi
ile kararlılık katsayıları hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda; sekiz faktörlü
ve 29 maddelik EÖSÖ’nün, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
kanıtlanmıştır.
Etkili Öğretim Stratejileri Ölçek Geliştirme Geçerlik Güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.