Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mutlu Okulun Bileşenleri

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 107 - 123, 28.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, mutlu okulun bileşenlerini belirlemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması deseni kullanılmıştır. Okullarda gerçekleştirilen görüşmelere 247 öğrenci, 35 veli, 22 çalışan, 56 öğretmen ve yedi yönetici gönüllü olarak katılmıştır Veriler içerik analizi ile çözümlenerek katılımcıların mutlu okula ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Öğrencilere göre mutlu okul, oyun oynamak, iyi ilişkiler, eğlenceli dersler ve beceri atölyeleridir. Öğretmenlere göre mutlu okul, öğrenciler ve mesai arkadaşlarıdır. Velilere göre mutlu okul, öğrenme aktiviteleri, disiplin ve öğretmenlerdir. Okul çalışanları mutlu okulu temel ihtiyaçlar ve iyi ilişkilerde ifade etmişlerdir. Yöneticiler mutlu okulu başarı, fiziksel olanaklar, iletişim ve liderlik olarak belirtmişlerdir. Araştırmanın sonuçlarına göre mutlu okul, öğrencilerin, öğretmenlerin, ebeveynlerin, çalışanların ve yöneticilerin algılarında çeşitli bileşenlerin bütünüdür.

Kaynakça

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70), 21-31. 22 Mart 2019 tarihinde egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5979 adresinden erişildi.
  • Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul gelitirme. Kuram uygulama ve aratırma (2. Baskı). Ankara: Pegem
  • Barnard, Ç. I. (1938). The function of executive. Massachusetts: Harvard University.
  • Bell, L. A. (1980). The school as an organisation: A re-appraisal. British Journal of Sociology of Education 1(2), 183-192.
  • Benditt, T. (1974). Happiness. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition 25(1), 1-20.
  • Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated Education, 6(5), 19-28.
  • Creswell, J. W., Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Çelik, M, Turunç, Ö, Bilgin, N . (2015). Çalışanların örgütsel adalet algılarının psikolojik sermaye üzerine etkisi: çalışanların iyilik halinin düzenleyici rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (4) , 559-585.
  • Çengel, M., Totan, T., Çöğmen, S. (2017). Okula Bağlılık Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1820-1837.
  • Demirtaş, H , Özer, N . (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi , 22 (1) , 1-24 .
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Fidan, M. (2018). Örgüt yazınının kuramsal incelemesi ve metaforik bir tasarım olarak mutlu örgüt. International Journal of Management and Administration, 2 (3), 17-33.
  • Güllü, S. (2018). Spor işletmelerinde çalışan mutluluğu. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(3), 547-559.
  • Gürbüz, R , Erdem, E , Yıldırım, K . (2013). Başarılı okul müdürlerinin özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(20), 167-179.
  • Griffin, J. (2007). What do happiness studies study?. Journal of Happiness Studies, 8(1), 139-148.
  • Haybron, D. M. (2003). What do we want from a theory of happiness? Metaphilosophy, 34(3), 305-329.
  • Jacobsen, B. (2007). What is happiness? The concept of happiness in existential psychology and therapy. Existential Analysis, 18(1), 39-53.
  • Karaköse, T , Kocabaş, İ . (2013). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1), 3-14.
  • Moçoşoğlu, B., Kaya, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki: Şanlıurfa ili örneği. Harran Education Journal, 3(1), 52-70.
  • Nartgün, Ş., Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Journal of Research in Education and Teaching, 5(2), 153-168.
  • Noddings, N. (2006). Eğitim ve mutluluk. (Z. Bilgin, Çev.) . İstanbul: Kitap
  • Nokelainen, M. (2016). The elements of happy organizational culture. Master’s Thesis, University of Applied Sciences Business Administrations, Haaga-Helia.
  • Oishi, S., Graham, J., Kesebir, S., Galinha, I. C. (2013). Concepts of Happiness Across Time and Cultures. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(5), 559–577.
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi-alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Ankara: Anı.
  • Özdemir, S. (2013). Uyuyan devi uyandırmak: Öğretmen liderler yetiştirmek. Ankara: Nobel.
  • Sağlam, M., Çiçek Sağlam, A . (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328.
  • Sezer, Ş., Can, E. (2018). School happiness: Parents’ opinion on required qualifications for school happiness. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(1), 191-220.
  • Sönmez, V. (1989). Türkiye’de öğretmenin ekonomik durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 77-84.
  • Uyl, D. D., Machan, T. R. (1983). Recent work on the concept of happiness. American Philosophical Quarterly, 20(2), 115-134.
  • Ünüvar, P., Calısandemir, F., Tagay, O., Amini, F. (2015). Preschool children's perception of happiness (Turkey and Afghanistan sample). Mehmet Akif Ersoy Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 15(34), 1-22.
  • Veenhoven, R. (2005). Is life getting better? How long and happily do people live in modern society?. European psychologist, 10(4), 330-343.
  • White, N. P. (2006). A brief history of happiness. John Wiley & Sons.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, N. (2011). Okul müdürlerinin motivasyonları üzerine nitel bir inceleme. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 71-85.

The Components of Happy School

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 107 - 123, 28.06.2020

Öz

The aim of this study is to determine the components of the happy school. In this study, phenomenological study design within qualitative research methods was used. The interviews were conducted in schools with 247 students, 35 parents, 22 employees, 56 teachers, and seven administrators, who participated voluntarily. The data were analyzed by content analysis method and the opinions of the participants about the happy school were identified. For students, the happy school means playing games, good relationships, fun lessons, and skill workshops. For teachers, the happy school means students and colleagues. For parents, the happy school means learning activities, discipline, and teachers. School employees expressed the happy school in terms of basic needs and good relations. Administrators indicated that the happy school has to do with success, physical facilities, communication, and leadership. According to the results of the research, the happy school is the whole of a variety of components in the perceptions of students, teachers, parents, employees, and administrators. 

Kaynakça

  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70), 21-31. 22 Mart 2019 tarihinde egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5979 adresinden erişildi.
  • Balcı, A. (2001). Etkili okul ve okul gelitirme. Kuram uygulama ve aratırma (2. Baskı). Ankara: Pegem
  • Barnard, Ç. I. (1938). The function of executive. Massachusetts: Harvard University.
  • Bell, L. A. (1980). The school as an organisation: A re-appraisal. British Journal of Sociology of Education 1(2), 183-192.
  • Benditt, T. (1974). Happiness. Philosophical Studies: An International Journal for Philosophy in the Analytic Tradition 25(1), 1-20.
  • Coleman, J. S. (1968). Equality of educational opportunity. Integrated Education, 6(5), 19-28.
  • Creswell, J. W., Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage.
  • Çelik, M, Turunç, Ö, Bilgin, N . (2015). Çalışanların örgütsel adalet algılarının psikolojik sermaye üzerine etkisi: çalışanların iyilik halinin düzenleyici rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 16 (4) , 559-585.
  • Çengel, M., Totan, T., Çöğmen, S. (2017). Okula Bağlılık Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1820-1837.
  • Demirtaş, H , Özer, N . (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi , 22 (1) , 1-24 .
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Fidan, M. (2018). Örgüt yazınının kuramsal incelemesi ve metaforik bir tasarım olarak mutlu örgüt. International Journal of Management and Administration, 2 (3), 17-33.
  • Güllü, S. (2018). Spor işletmelerinde çalışan mutluluğu. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(3), 547-559.
  • Gürbüz, R , Erdem, E , Yıldırım, K . (2013). Başarılı okul müdürlerinin özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(20), 167-179.
  • Griffin, J. (2007). What do happiness studies study?. Journal of Happiness Studies, 8(1), 139-148.
  • Haybron, D. M. (2003). What do we want from a theory of happiness? Metaphilosophy, 34(3), 305-329.
  • Jacobsen, B. (2007). What is happiness? The concept of happiness in existential psychology and therapy. Existential Analysis, 18(1), 39-53.
  • Karaköse, T , Kocabaş, İ . (2013). Özel ve devlet okullarında öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1), 3-14.
  • Moçoşoğlu, B., Kaya, A. (2018). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki: Şanlıurfa ili örneği. Harran Education Journal, 3(1), 52-70.
  • Nartgün, Ş., Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Journal of Research in Education and Teaching, 5(2), 153-168.
  • Noddings, N. (2006). Eğitim ve mutluluk. (Z. Bilgin, Çev.) . İstanbul: Kitap
  • Nokelainen, M. (2016). The elements of happy organizational culture. Master’s Thesis, University of Applied Sciences Business Administrations, Haaga-Helia.
  • Oishi, S., Graham, J., Kesebir, S., Galinha, I. C. (2013). Concepts of Happiness Across Time and Cultures. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(5), 559–577.
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim yönetimi-alanın temelleri ve çağdaş yönelimler. Ankara: Anı.
  • Özdemir, S. (2013). Uyuyan devi uyandırmak: Öğretmen liderler yetiştirmek. Ankara: Nobel.
  • Sağlam, M., Çiçek Sağlam, A . (2005). Öğretmenlik mesleğinin maddi yönüne ilişkin genel bir değerlendirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 317-328.
  • Sezer, Ş., Can, E. (2018). School happiness: Parents’ opinion on required qualifications for school happiness. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(1), 191-220.
  • Sönmez, V. (1989). Türkiye’de öğretmenin ekonomik durumu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 77-84.
  • Uyl, D. D., Machan, T. R. (1983). Recent work on the concept of happiness. American Philosophical Quarterly, 20(2), 115-134.
  • Ünüvar, P., Calısandemir, F., Tagay, O., Amini, F. (2015). Preschool children's perception of happiness (Turkey and Afghanistan sample). Mehmet Akif Ersoy Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi, 15(34), 1-22.
  • Veenhoven, R. (2005). Is life getting better? How long and happily do people live in modern society?. European psychologist, 10(4), 330-343.
  • White, N. P. (2006). A brief history of happiness. John Wiley & Sons.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin.
  • Yıldırım, N. (2011). Okul müdürlerinin motivasyonları üzerine nitel bir inceleme. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 71-85.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Fidan

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Fidan, M. (2020). Mutlu Okulun Bileşenleri. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 107-123.