Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ÖĞRENMEDE MOBİL TEKNOLOJİ KABUL DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 494 - 516, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.943357

Öz

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin matematik öğrenmede mobil teknoloji kabul düzeyini belirlemektir. Araştırmanın bir diğer amacı da öğrencilerin kabul düzeyini cinsiyet, okul türü, yaş, internet erişimine sahip olma, mobil teknolojileri kullanma deneyimi, mobil teknoloji kullanma yeterliliği, matematiği öğrenmede mobil teknolojileri kullanma deneyimi, matematiği öğrenmede mobil teknolojileri kullanma sıklığı ve öz-yeterlik algı düzeyleri açısından analiz etmektir. Bu çalışmada betimsel ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 1050 lise öğrencisi oluşturmuştur. Sonuç olarak öğrencilerin kabul düzeylerinin orta düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin kabul düzeylerinin internet erişimi, mobil teknoloji kullanım deneyimi ve yeterliliği, matematik öğrenirken mobil teknolojiyi kullanma sıklığı ve deneyimi açısından farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öz-yeterlik algı düzeylerinin % 5,7 varyans oranında mobil teknoloji kabulünü açıkladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Ağca, R. K., & Bağcı, H. (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302. http://jret.org/FileUpload/ks281142/File/32.agca.pdf
  • Ain, N., Kaur, K., & Waheed, M. (2015). The influence of learning value on learning management system use: An extension of UTAUT2. Information Development, 32(5), 1-16. https://doi.org/10.1177/0266666915597546
  • Aktaş, M., Bulut, G. G., & Aktaş, B. K. (2018). Dört işleme yönelik geliştirilen mobil oyunun 6. sınıf öğrencilerinin zihinden işlem yapma becerisine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 90-100. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/612428
  • Aktürk, A. O., & Delen, A. (2020). Öğretmenlerin teknoloji kabul düzeyleri ile öz-yeterlik inançları arasındaki ilişki. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi, 4(2), 67-80. https://dergipark.org.tr/en/pub/bestdergi/issue/54949/625962
  • Ally, M., & Prieto-Blázquez, J. (2014). What is the future of mobile learning in education? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 11(1), 142-151. https://doi.org/10.7238/rusc.v11i1.2033
  • Almaiah, M. A., & Al Mulhem, A. (2019). Analysis of the essential factors affecting of intention to use of mobile learning applications: A comparison between universities adopters and non-adopters. Education and Information Technologies, 24(2), 1433-1468. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9840-1
  • Alshahrani, H. A., & Walker, D. A. (2017). Validity, reliability, predictors, moderation: The UTAUT model revisited. General Linear Model Journal, 43(2), 23-34. https://doi.org/10.31523/glmj.043002.003
  • Arain, A. A., Hussain, Z., Rizvi, W. H., & Vighio, M. S. (2019). Extending UTAUT2 toward acceptance of mobile learning in the context of higher education. Universal Access in the Information Society, 18(3), 659-673. https://doi.org/10.1007/s10209-019-00685-8
  • Attuquayefio, S. N., & Addo, H. (2014). Using the UTAUT model to analyze students’ ICT adoption. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 10(3), 75-86. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1059042.pdf
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H., & Başak, M. H. (2014). FATİH projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/yyuefd/issue/13704/165924
  • Bektaş, M. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin mobil uygulamaları eğitsel amaçlı kullanma durumlarının incelenmesi: Sakarya Kaynarca örneği (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Bere, A. (2014). Exploring determinants for mobile learning user acceptance and use: An application of UTAUT. In 2014 11th International Conference on Information Technology: New Generations, 84-90. IEEE. https://doi.org/10.1109/ITNG.2014.114
  • Borba, M. C., Askar, P., Engelbrecht, J., Gadanidis, G., Llinares, S., & Aguilar, M. S. (2016). Blended learning, e-learning and mobile learning in mathematics education. ZDM Mathematics Education, 48(5), 589-610. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0798-4
  • Cacciamani, S., Villani, D., Bonanomi, A., Carissoli, C., Olivari, M. G., Morganti, L., Riva, G. & Confalonieri, E. (2018). Factors affecting students' acceptance of tablet PCs: A study in Italian high schools. Journal of Research on Technology in Education, 50(2), 120-133. https://doi.org/10.1080/15391523.2017.1409672
  • Chao, C. M. (2019). Factors determining the behavioral intention to use mobile learning: An application and extension of the UTAUT model. Frontiers in Psychology, 10, 1-14. https://doi.org/10.1080/15391523.2017.1409672
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Erlbaum
  • Çakır, Y. (2019). İlköğretim matematik derslerinde mobil öğrenmenin kullanımına ilişkin öğrenci tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Çiftçi, S., Musa Taşkaya, S., & Alemdar, M. (2013). The opinions of classroom teachers about Fatih Project. Elementary Education Online, 12(1), 227-240.
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. http://www.jstor.org/stable/249008
  • Demir, M. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin e-öğrenme araçlarını kabul düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Drigas, A. S., & Pappas, M. A. (2015). A review of mobile learning applications for mathematics. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 9(3), 18-23. https://doi.org/10.3991/ijim.v9i3.4420
  • Fabian, K. (2015). Maths and mobile technologies: Student attitudes and perceptions. In Proceedings of the 14th European Conference on e-Learning (ECEL 2015), 696-704.
  • Fagan, M. H. (2019). Factors influencing student acceptance of mobile learning in higher education. Computers in the Schools, 36(2), 105-121. https://doi.org/10.1080/07380569.2019.1603051
  • Genç, E. D., Issı, H. N., & Yıldız, O. (2017). Matematik öğretimi için nokta belirleme tekniğine dayalı bir mobil uygulama. Istanbul Journal of Innovation in Education, 3(1), 55-62.
  • Ibrahim, E. N. M., & Walid, N. (2014). Trust contributing factors in m-learning technology. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 129, 554-561. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.713
  • Işık, A. D. (2016). Mobil öğrenmeden sınırsız öğrenmeye. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 1(1), 21-31. https://doi.org/10.29250/sead.285472
  • Keegan, D. (2005). The incorporation of mobile learning into mainstream education and training. In World Conference on Mobile Learning, Cape Town, 11, 1-17.
  • Khechine, H., Lakhal, S., Pascot, D., & Bytha, A. (2014). UTAUT model for blended learning: The role of gender and age in the intention to use webinars. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 10(1), 33-52. http://www.ijello.org/Volume10/IJELLOv10p033-052Khechine0876.pdf
  • Kyriakides, A. O., Meletiou-Mavrotheris, M., & Prodromou, T. (2016). Mobile technologies in the service of students’ learning of mathematics: the example of game application A.L.E.X. in the context of a primary school in Cyprus. Mathematics Education Research Journal, 28(1), 53-78. https://doi.org/10.1007/s13394-015-0163-x
  • Limayem, M., & Hirt, S. G. (2003). Force of habit and information systems usage: Theory and initial validation. Journal of the Association for Information Systems, 4(1), 65-97. https://doi.org/10.17705/1jais.00030
  • Looi, C. K., Seow, P., Zhang, B., So, H. J., Chen, W., & Wong, L. H. (2010). Leveraging mobile technology for sustainable seamless learning: A research agenda. British journal of educational technology, 41(2), 154-169. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00912.x
  • Mahamad, S., Ibrahim, M. N., & Taib, S. M. (2010). M-learning: A new paradigm of learning mathematics in Malaysia. International journal of computer science & information Technology (IJCSIT), 2(4), 76-86. https://doi.org/10.5121/ijcsit.2010.2407
  • Menzi, N., Önal, N., & Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 40-55. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4904/67213
  • Muijs, D. (2004). Validity, reliability and generalisability. In Doing quantitative research in education with SPSS (pp. 56-72). Sage Publication. https://dx.doi.org/10.4135/9781849203241.n4
  • Nasibov, F., & Kaçar, A. (2005). Matematik ve matematik eğitimi hakkında. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 339-346.
  • Nassuora, A. B. (2013). Students acceptance of mobile learning for higher education in Saudi Arabia. International Journal of Learning Management Systems, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.12785/ijlms/010101
  • Nikolopoulou, K., Gialamas, V., & Lavidas, K. (2020). Acceptance of mobile phone by university students for their studies: An investigation applying UTAUT2 model. Education and Information Technologies, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10157-9
  • Öksüz, C., & Ak, Ş. (2010). İlköğretim okullarında matematik derslerinde teknoloji kullanım düzeyini belirleme ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(32), 372-383. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70196
  • Özgen, K., & Bindak, R. (2011). Lise öğrencilerinin matematik öğrenimi sürecinde eğitim teknolojilerine yönelik görüşlerinin incelenmesi. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 1007-1015.
  • Özsoy, S., & Özsoy, G. (2013). Effect size reporting in educational research. Elementary Education Online, 12(2), 334-346. http://ilkogretim‐online.org.tr
  • Sawaya, S. F., & Putnam, R. T. (2015). Using mobile devices to connect mathematics to out-of-school contexts. In H. Crompton & J. Traxler (Eds.), Mobile learning and mathematics (pp. 9–19). Routledge.
  • Sırakaya, M. (2019). Technology acceptance of primary and secondary school teachers. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(2), 578-590. https://doi.org/10.17679/inuefd.495886
  • Subramanya, S. R., & Farahani, A. (2012). Point-of-view article on: Design of a smartphone app for learning concepts in mathematics and engineering. International Journal of Innovation Science, 4(3), 173-183. https://doi.org/10.1260/1757-2223.4.3.173
  • Şad, S. N., & Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(1), 177-197. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/161044
  • Şener, A. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin mobil cihaz kullanım alışkanlıkları ve mobil öğrenme araçlarını kullanma özyeterlik inançlarının incelenmesi: İzmir Karabağlar örneği (Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
  • Venkatesh, V., Thong, J. Y. L., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. https://doi.org/10.2307/41410412
  • Wang, Y. S., Wu, M. C., & Wang, H. Y. (2009). Investigating the determinants and age and gender differences in the acceptance of mobile learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 92-118. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00809.x
  • Yağcı, M. & Başarmak, U. (2016). Lise öğrencilerinin bilgi teknolojilerinden yararlanma düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 565-579. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59426/853604
  • Yılmaz, Y. (2011). Mobil öğrenmeye yönelik lisansüstü öğrencilerinin ve öğretim elemanlarının farkındalık düzeylerinin araştırılması (Yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yılmaz, F. G. K., Dilen, A., & Durmuş, H. (2018). Lise öğrencilerinin mobil öğrenme araçlarını kullanma öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 5(1), 1-12. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduijes/issue/36939/341010
  • Yılmaz, M. B., & Kavanoz, S. (2017). Teknoloji kabul ve kullanım birleştirilmiş modeli-2 ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(32), 127-146. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12064
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Diri 0000-0002-6066-9588

Kübra Açıkgül 0000-0003-2656-8916

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Diri, E., & Açıkgül, K. (2021). LİSE ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ÖĞRENMEDE MOBİL TEKNOLOJİ KABUL DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 11(2), 494-516. https://doi.org/10.17943/etku.943357