If to exist necessarily means to suffer, is it not the case that not to have been existed or to
stop existing is much more desirable than to exist? Nietzsche’s struggle to respond this
question in a negative way can be traced by starting from his notions of salvation of the
word (Welt-Erlösung) or of justification of existence (Rechtfertigung des Daseins) in his early
works, to the call of saying Yes to life or of affirmation of life (Bejahung des Lebens) in his
late years. This struggle is to justify that life and all the pain immanent to it is worth to
live, to defend existence against the nothingness. The aim of this study is to analyze how
Nietzsche uses aesthetic experience and aesthetic values to justify existence in The Birth
of Tragedy (Die Geburt der Tragödie). With this aim, an interpretation of this work from the
perspective of to the notion of aesthetic salvation is going to be presented. While in the
work the problem of the value of existence is encountered as the problem of feeling, the
only experience through which this feeling can arise will be given as aesthetic experience.
To comprehend the objective side of aesthetic experience, in other words, to comprehend
that which is experienced, we will have to examine the metaphysical theory which Nietzsche
calls artists-metaphysics (Artisten-Metaphysik).
Modernism Nihilism Aesthetic Experience Aesthetic Salvation Tragedy
Eğer var olmak zorunlu olarak acıyı beraberinde getiriyorsa, hiç var olmamış olmak ya
da yok olmak daha arzulanası değil midir? Nietzsche’nin bu soruya olumsuz cevap verme
çabası ilk metinlerindeki dünyanın kurtuluşu (Welt-Erlösung) ya da varoluşun haklılandırılması
(Rechtfertigung des Daseins) düşüncesinden başlanarak son yıllarındaki yaşama
“evet” deme ya da yaşamı olumlama (Bejahung des Lebens) çağrısına değin takip edilebilir.
Bu çaba yaşamın ve yaşama içkin tüm acının yaşanmaya değer olduğunu gösterme, onu
hiçliğin karşısında haklı çıkarma çabasıdır. Bu çalışmanın amacı Tragedyanın Doğuşu’nda
(Die Geburt der Tragödie) Nietzsche’nin varoluşu savunmak için estetik deneyimi ve estetik
değerleri nasıl kullandığını çözümlemektir. Bu amaç doğrultusunda eserin estetik kurtuluş
kavramı üzerinden bir okuması sunulacaktır. Eserde varoluşun değeri meselesi bir
duygu meselesi olarak karşımıza çıkarken bu duyguyu yaşatacak olanın yalnızca estetik
deneyim olduğunu görürüz. Estetik deneyimin nesnel boyutunu, başka bir deyişle, neyin
deneyimlendiğini anlayabilmek için ise Nietzsche’nin sanatçılar-metafiziği (Artisten-Metaphysik)
olarak adlandırdığı metafizik kuramını incelememiz gerekecektir.
Modernizm Hiççilik Estetik Deneyim Estetik Kurtuluş Tragedya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 73 |
Felsefe Dünyası Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.