Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM SEÇMELİ PROJE HAZIRLAMA DERSİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 189 - 200, 30.07.2016
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346921

Öz

Bu araştırmanın amacı, MEB tarafından 2006 yılında hazırlanan
“Ortaöğretim Kurumları Seçmeli Proje Hazırlama Dersi Öğretim Programı”nın bu
dersi yürüten öğretmenlerin görüşlerinden yararlanılarak incelenmesidir. Bu
amaçla eğitim programının temel öğeleri olan hedefler, içerik, öğretme-öğrenme
süreci ve sınama durumları ölçüt olarak alınmıştır. Bu araştırma, olgubilim ile
desenlenmiş nitel bir çalışmadır. 2013- 2014 öğretim yılı Elazığ İli Merkez
İlçede bulunan ortaöğretim kurumlarında proje hazırlama dersi veren 8 öğretmen
araştırmanın katılımcı grubuna dahil edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu,
bu araştırmada kullanılan veri toplama aracıdır. Öğretmenlerin programın
kazanımlarıyla ilgili en çok öğrenci seviyesine uygun olma, programın
içeriğiyle ilgili teknoloji kullanım olanağı, öğretme- öğrenme yaklaşımlarıyla
ilgili en çok öğrenci merkezli olması, programın ölçme ve değerlendirme
boyutuyla ilgili fiziki imkan yetersizliği alt temasına yükleme yaptıkları
görülmektedir. Programın etkili uygulanmasına yönelik önerileriyle ilgili en
çok güncellik eksikliği temasına, dersin seçmeli olmasıyla ilgili seçmeli ana
temasında en çok ilgili öğrenci alt temasına, zorunlu ana temasında ileriye
dönük beceri kazandırma temasına, dersi yürütecek branşla ilgili en çok fen
alanları ve bilişim teknolojileri alt temalarına yükleme yaptıkları
görülmektedir. Öğretmenlerin seçmeli proje hazırlama öğretim programına dair
genel olarak olumsuz görüş bildirdikleri görülmektedir. 

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğure1Matbaası.
  • Altun, A. (2009). Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Elestirel Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Aslan, M. (2014). Ortaokullarda okutulan seçmeli derslerin seçiminde velilerin göz önünde bulundurduğu kriterlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Daban, F. ve Özdemir, E. (2004). Eğitimde verimliliği artıran ders programlarının hazırlanması için genetik algoritma kullanımı. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi,3 (6), 245-257.
  • Darby, J. A. (2006).The effects of the elective orrequired status of courses on student evaluations. Journal of Vocational Education& Training, 58 (1), 19-29.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • EARGED (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda seçmeli derslerin seçim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, Y. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modeli sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Ağrı il örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kolaylı, T. (2015). Teknoloji destekli bilimsel araştırma (TEDBA) modelinin uygulanabilirliği: çevre kimyası seçmeli dersi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB. (2006). Ortaöğretim proje hazırlama dersi öğretim programı.
  • MEB (2011). Bu benim eserim proje çalışması 2011-2012 kılavuz kitapçığı.
  • Öztürk, H. T. ve Yılmaz, B. (2011). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinin seçmeli statüsünün dersin pedagojik değerine yansımasının öğretmen bakış açısı ile değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 63-82.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yırtıcı, Z. (2014). Seçmeli bilim uygulamaları dersinin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

An Investigation of The Teachers’ Views On The Elective Project Preparation Course In High School

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 189 - 200, 30.07.2016
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346921

Öz

The purpose of this research is to investigate the “Elective
Project Preparation Course Curriculum in High School” presented by Ministry of National
Education (MEB) in 2006 based on the opinions of the teachers lecturing this
course. In this purpose, the fundamental elements of curriculum which are objectives,
content, teaching/learning process and evaulation process were taken as
criterion. This research is a qualitative study which has been designed by
phenomenology. 8 teachers working at a high school located in the Merkez County
of the Elazığ in the 2013-2014 school year were included in the study. The
semi-structured interview form prepared for the participant teachers is the
data collection means of this research. Majority of the teachers suggested
opinions about program attainments with the level of the students, about
program content provides the opportunity to benefit technology. For the
teaching-learning dimension of the program, it was mainly stated by the
teachers that the practice of the activities was struggle. Teachers, again,
suggested physical inabilities on the assessment and evaluation dimension of
the program. To apply an effective program teachers stressed that the lack of
program updates. Additionally, teachers stated that this course is a perfectly
prepared program in the paper; however they have difficulty in the practice
because the course is selective, the teachers are from different branches, and
also the students have different perspectives of the course. They presented an
opinion that these teachers should be science teachers and information
technology teachers.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Ü. K. (1992). İşbirlikli Öğrenme: Kuram, Araştırma, Uygulama. Malatya: Uğure1Matbaası.
  • Altun, A. (2009). Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Elestirel Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Aslan, M. (2014). Ortaokullarda okutulan seçmeli derslerin seçiminde velilerin göz önünde bulundurduğu kriterlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Daban, F. ve Özdemir, E. (2004). Eğitimde verimliliği artıran ders programlarının hazırlanması için genetik algoritma kullanımı. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi,3 (6), 245-257.
  • Darby, J. A. (2006).The effects of the elective orrequired status of courses on student evaluations. Journal of Vocational Education& Training, 58 (1), 19-29.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • EARGED (2008). Seçmeli Derslerin Seçim Kriterlerinin Değerlendirilmesi Araştırması.
  • Eşbahoğlu, F. (2015). İlköğretim 5 ve 6. Sınıflarda seçmeli derslerin seçim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koç, Y. (2014). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modeli sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Ağrı il örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Kolaylı, T. (2015). Teknoloji destekli bilimsel araştırma (TEDBA) modelinin uygulanabilirliği: çevre kimyası seçmeli dersi örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB. (2006). Ortaöğretim proje hazırlama dersi öğretim programı.
  • MEB (2011). Bu benim eserim proje çalışması 2011-2012 kılavuz kitapçığı.
  • Öztürk, H. T. ve Yılmaz, B. (2011). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinin seçmeli statüsünün dersin pedagojik değerine yansımasının öğretmen bakış açısı ile değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 12(2), 63-82.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yırtıcı, Z. (2014). Seçmeli bilim uygulamaları dersinin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri ve motivasyonlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Vildan Donmuş

Eyüp İzci

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Donmuş, V., & İzci, E. (2016). ORTAÖĞRETİM SEÇMELİ PROJE HAZIRLAMA DERSİNE YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 189-200. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346921