Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki Üniversitelerin Misyon ve Vizyon Metinlerinin İçerik Analizi

Yıl 2025, Cilt: 35 Sayı: 3, 1303 - 1320, 23.09.2025
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1651309

Öz

Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) üniversitelerinin misyon ve vizyon metinlerini içerik analizi yöntemiyle inceleyerek, bu metinlerin üniversitelerin stratejik yönelimleri ve eğitim politikalarıyla olan ilişkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. 2024 yılı Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) kılavuzunda yer alan beş üniversitenin misyon ve vizyon metinleri üzerinde gerçekleştirilen analizde, MAXQDA yazılımı kullanılarak kelime istatistikleri, kod kesişim haritaları ve tematik analizler yapılmıştır. Araştırma bulguları, üniversitelerin misyon ve vizyon metinlerinde “eğitim ve öğretim”, “küresel perspektif”, “etik”, “değerler”, “öğrenci odaklılık” ve “süreklilik” gibi temaların yoğun olarak vurgulandığını ortaya koymaktadır. Bu temalar arasında en fazla etkileşim gösteren bileşenin “eğitim ve öğretim” olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, üniversitelerin toplumsal sorumluluk ve sürekliliğe verdikleri önemin arttığı görülmektedir. Bununla birlikte, metinlerde teknoloji, ekonomi, siyaset, hukuk ve spor gibi alanlara yeterince vurgu yapılmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, KKTC üniversitelerinin misyon ve vizyon metinlerinin küresel eğitim taleplerine uyum sağlamak amacıyla güncellenmesi gerekliliği ortaya konmuştur. Üniversitelerin bu metinlerde daha kapsamlı, çağdaş ve sürdürülebilir gelişim perspektiflerine yer vermeleri önerilmektedir.

Kaynakça

  • Altıntop, M. ve Altıntop, M. (2024). İletişim fakültelerinin misyon ve vizyon metinlerinin içerik analizi. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 20-53. https://doi.org/10.54971/synergy.1482659
  • Bak, G. (2018). K.K.T.C.’deki devlet üniversitelerinin sloganlarının göstergebilimsel açıdan incelenmesi. Atlas Journal, 4(14), 1438–1443. https://doi.org/10.31568/atlas.210
  • Bak, G., Kılıç, E. ve Bak, A. (2024). Silah sanayi firmalarının stratejik yönelimleri: Beyşehir'deki Aksa Arms ve Francolin Arms örneği. Uluslararası Gelişim Akademi Dergisi, 1(6), 15-29.
  • Doğu Akdeniz Üniversitesi (2025). Misyon ve vizyon. https://www.emu.edu.tr/tr/dau-hakkinda/misyon-ve-vizyon/594
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 9(27), 779-804.
  • Erden, H. (2015). Proposing a standards-based national framework: Case from Northern Cyprus. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 432-450. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.509
  • Erden, H. ve Erden, A. (2019). KKTC eğitim sisteminde yaşanan güncel sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 9(2), 282-303. https://doi.org/10.19126/suje.516474
  • Gorgoretti, B. ve Kıvanç Öztuğ, E. (2023). Kıbrıs Türk toplumunun Türk milliyetçiliğini benimsemesinde eğitim ve müziğin etkisi. Eurasian Journal of Music and Dance, 21, 1-14. https://doi.org/10.31722/ejmd.1187825
  • Gökal, H., Cantemir, V. ve Küçük, V. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde zorunlu uzaktan eğitim alan öğrencilerin teknoloji kabulü ve topluluk hissinin memnuniyete katkısının incelenmesi: KKTC örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 567-581. https://doi.org/10.53444/deubefd.946982
  • Karabaş, E. ve Şafaklı, O. (2015). KKTC yükseköğretim sektörünün performansı üzerine bir değerlendirme. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 76-86.
  • Kıbrıs Amerikan Üniversitesi (2025). Misyon & vizyon. https://auc.edu.tr/kurumsal/misyon-vizyon/
  • Koç, Z. ve Şıngır, H. (2022). Türkiye ve KKTC’deki üniversitelerin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yönelik bir durum incelemesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 621-668. https://doi.org/10.17152/gefad.956448
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). (2025). 2024 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,29532/2024-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html
  • Poyraz, F. (2024). Türkiye’de üretim yapan otomotiv işletmelerinin misyon ve vizyon beyanlarının içerik analizi. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7(3), 175–192. https://doi.org/10.59445/ijephss.1465397
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(3), 429–452.
  • Uluslararası Final Üniversitesi (2025). Misyon ve vizyon. https://www.final.edu.tr/m-9-hakkimizda/a-21-ufu-hakkinda/a-31-misyon-ve-vizyon
  • Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (2025). Kalite vizyonu. https://www.ciu.edu.tr/tr/hakkimizda/kalite-vizyonu
  • Ütkür Güllühan, N. ve Bekiroğlu, D. (2022). Hayat bilgisi öğretim programlarının karşılaştırılması: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) ve Türkiye Cumhuriyeti örneği. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 95-109. https://doi.org/10.48066/kusob.1093187
  • Yakın Doğu Üniversitesi (2025). Vizyon-Misyon-Değerlerimiz. https://neu.edu.tr/hakkimizda/vizyon-misyon-degerlerimiz/
  • Yücel, G. ve Karadeniz, Ş. (2025). Kıbrıs halk müziği ve Türk halk müziğinde tespit edilen üç ortak eserin karşılaştırmalı incelemesi. Türk Folklor Araştırmaları Derneği Dergisi, 370, 274-304. https://doi.org/10.61620/tfa.44

Content Analysis of the Mission and Vision Statements of Universities in the Turkish Republic of Northern Cyprus

Yıl 2025, Cilt: 35 Sayı: 3, 1303 - 1320, 23.09.2025
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1651309

Öz

This study aims to analyze the mission and vision statements of universities in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) using content analysis and to evaluate their relationship with the strategic orientations and educational policies of these institutions. The research focuses on the mission and vision statements of five universities included in the 2024 Higher Education Entrance Exam guide. MAXQDA software was utilized to conduct statistical word analysis, code intersection maps, and thematic analyses. The findings indicate that the most frequently emphasized themes in the mission and vision statements of universities are “education and training,” “global perspective,” “ethical values,” “student-centeredness,” and “sustainability.” Among these, “education and training” was identified as the most interactive component. Additionally, the increasing emphasis on social responsibility and sustainability in university statements was observed. However, it was also determined that themes related to technology, economy, politics, law, and sports were insufficiently addressed. As a result, the necessity for updating the mission and vision statements of the universities in the TRNC to align with global educational demands has been highlighted. It is suggested that universities include more comprehensive, contemporary, and sustainable development perspectives in these statements.

Kaynakça

  • Altıntop, M. ve Altıntop, M. (2024). İletişim fakültelerinin misyon ve vizyon metinlerinin içerik analizi. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 20-53. https://doi.org/10.54971/synergy.1482659
  • Bak, G. (2018). K.K.T.C.’deki devlet üniversitelerinin sloganlarının göstergebilimsel açıdan incelenmesi. Atlas Journal, 4(14), 1438–1443. https://doi.org/10.31568/atlas.210
  • Bak, G., Kılıç, E. ve Bak, A. (2024). Silah sanayi firmalarının stratejik yönelimleri: Beyşehir'deki Aksa Arms ve Francolin Arms örneği. Uluslararası Gelişim Akademi Dergisi, 1(6), 15-29.
  • Doğu Akdeniz Üniversitesi (2025). Misyon ve vizyon. https://www.emu.edu.tr/tr/dau-hakkinda/misyon-ve-vizyon/594
  • Egeli, S. ve Özdemir, M. B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin KKTC eğitim sistemine yansımalarına genel bir bakış. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 9(27), 779-804.
  • Erden, H. (2015). Proposing a standards-based national framework: Case from Northern Cyprus. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 432-450. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.509
  • Erden, H. ve Erden, A. (2019). KKTC eğitim sisteminde yaşanan güncel sorunlar. Sakarya University Journal of Education, 9(2), 282-303. https://doi.org/10.19126/suje.516474
  • Gorgoretti, B. ve Kıvanç Öztuğ, E. (2023). Kıbrıs Türk toplumunun Türk milliyetçiliğini benimsemesinde eğitim ve müziğin etkisi. Eurasian Journal of Music and Dance, 21, 1-14. https://doi.org/10.31722/ejmd.1187825
  • Gökal, H., Cantemir, V. ve Küçük, V. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde zorunlu uzaktan eğitim alan öğrencilerin teknoloji kabulü ve topluluk hissinin memnuniyete katkısının incelenmesi: KKTC örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 52, 567-581. https://doi.org/10.53444/deubefd.946982
  • Karabaş, E. ve Şafaklı, O. (2015). KKTC yükseköğretim sektörünün performansı üzerine bir değerlendirme. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 76-86.
  • Kıbrıs Amerikan Üniversitesi (2025). Misyon & vizyon. https://auc.edu.tr/kurumsal/misyon-vizyon/
  • Koç, Z. ve Şıngır, H. (2022). Türkiye ve KKTC’deki üniversitelerin rehberlik ve psikolojik danışmanlık lisans programlarına yönelik bir durum incelemesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 621-668. https://doi.org/10.17152/gefad.956448
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM). (2025). 2024 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,29532/2024-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-yuksekogretim-programlari-ve-kontenjanlari-kilavuzu.html
  • Poyraz, F. (2024). Türkiye’de üretim yapan otomotiv işletmelerinin misyon ve vizyon beyanlarının içerik analizi. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 7(3), 175–192. https://doi.org/10.59445/ijephss.1465397
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(3), 429–452.
  • Uluslararası Final Üniversitesi (2025). Misyon ve vizyon. https://www.final.edu.tr/m-9-hakkimizda/a-21-ufu-hakkinda/a-31-misyon-ve-vizyon
  • Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi (2025). Kalite vizyonu. https://www.ciu.edu.tr/tr/hakkimizda/kalite-vizyonu
  • Ütkür Güllühan, N. ve Bekiroğlu, D. (2022). Hayat bilgisi öğretim programlarının karşılaştırılması: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) ve Türkiye Cumhuriyeti örneği. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 95-109. https://doi.org/10.48066/kusob.1093187
  • Yakın Doğu Üniversitesi (2025). Vizyon-Misyon-Değerlerimiz. https://neu.edu.tr/hakkimizda/vizyon-misyon-degerlerimiz/
  • Yücel, G. ve Karadeniz, Ş. (2025). Kıbrıs halk müziği ve Türk halk müziğinde tespit edilen üç ortak eserin karşılaştırmalı incelemesi. Türk Folklor Araştırmaları Derneği Dergisi, 370, 274-304. https://doi.org/10.61620/tfa.44
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mevlüt Altıntop 0000-0002-1731-9064

Osman Vedüd Eşidir 0000-0003-2029-4758

Gökhan Bak 0000-0003-4520-0930

Erken Görünüm Tarihi 8 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 23 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2025
Kabul Tarihi 2 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 35 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Altıntop, M., Eşidir, O. V., & Bak, G. (2025). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Üniversitelerin Misyon ve Vizyon Metinlerinin İçerik Analizi. Firat University Journal of Social Sciences, 35(3), 1303-1320. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1651309